Annons

Nikons 70-200 f2.8 VR II otroligt populär?

Produkter
(logga in för att koppla)

Twilice

Aktiv medlem
Den verkar "nästan" omöjlig att hitta på begagnatmarknaden man hittar mest köpes. Detta gäller på de flesta begagnatsidor jag hittat.

Kan man då dra slutsatsen att det är ett väldigt populärt objektiv? Jag har inte hört någonting som är sämmre om detta överhuvudtaget, har det blivit som en upphöjningsvirvel som går av sig själv eller är det så bra som man kan tänkas tro?

Den verkar "nästan" omöjlig att hitta på begagnatmarknaden man hittar mest köpes. Detta gäller på de flesta begagnatsidor jag hittat.

Kan man då dra slutsatsen att det är ett väldigt populärt objektiv? Jag har inte hört någonting som är sämmre om detta överhuvudtaget, har det blivit som en upphöjningsvirvel som går av sig själv eller är det så bra som man kan tänkas tro?

Det är så bra. Varför det inte finns på begmarknaden är dock nog mest för att det är nytt.

Sen är det troligtvis så att Nikon har svårt att producera många artiklar pga katastrofen i Japan.

Det är mycket,mycket svårt att hitta den gluggen på lager någonstans.

Ja. Det är så bra, och dessutom finns det inget 70-200 till Nikon som är _bättre_.

Alltså finns det ju ingen anledning att sälja det såvida man inte: Lägger ner plåtandet. Behöver pengar. Byter märke. Inte behöver något 70-200 längre.

Sen är det troligtvis så att Nikon har svårt att producera många artiklar pga katastrofen i Japan.

Det är mycket,mycket svårt att hitta den gluggen på lager någonstans.

Kollade min vanliga butik kameradoktorn, de har på lager.

Kollade min vanliga online butik cybephoto. De har också på lager.

Kollade även japanphoto och tom dom har.

Rajala med.

Ingen av de fyra jag kollade har slut på objektivet.

Kollade min vanliga butik kameradoktorn, de har på lager.

Kollade min vanliga online butik cybephoto. De har också på lager.

Kollade även japanphoto och tom dom har.

Rajala med.

Ingen av de fyra jag kollade har slut på objektivet.

Sen är ju Rajala iofs ökända för att påstå att de har saker i lager som de inte alls har i lager så ^^

Dustin: bekräftat i lager.
Scandinavian Photo: Bekräftat i lger (okej, en i malmö)
Cyberphoto: bekräftat i lager.

Om att hitta 70-200/2,8 VR II begagnat:

Som andra påpekat, det är ett objektiv där de första exemplaren dök upp här i Sverige för lite drygt 18 månader sedan. Hur många hinner köpa och tröttna på ett under den tiden? Jag har sett två, möjligen tre på Blocket sista året, och då tittar jag inte så uppmärksamt efter just 70-200. Så jag skulle nog allmänt säga att i förhållande till hur nytt det är så verkar det finnas ute begagnat i ungefär den omfattning man kan förvänta sig.

Om att hitta 70-200/2,8 VR II nytt:

Som ytterligare andra påpekat, flera har det på lager och jag har sett det annonseras ut hos flera så så himla svårt att hitta nytt verkar det inte vara. Jämfört med andra nyintroducerade objektiv verkar det snarast ha varit ganska lätt att få tag i - jämfört med alla de som väntat i närmare ett år på beställda TC-20 III eller något av de exotiska stora teleobjektiven så ... :)

Om att katastrofen i Japan skulle påverka saken:

På sikt ja, och kanske kommer vi se effekter av det snart. Men Nikons svårigheter att hinna med och leverera sina proffsprodukter har funnits i åratal och och i synnerhet sedan 2008 - de har helt enkelt kunnat sälja i stort sett allt de hunnit bygga. En trevlig men samtidigt lätt frustrerande situation misstänker jag.

Allmänt om objektiv:

Det råder sedan flera år en massiv brist på högkvalitativt optiskt glas i världen. Även om Nikon och Canon hade tillverkningskapacitet att bygga fler av sina stora dyra objektiv så har de antagligen extremt svårt att få tag i glas till dem. Den explosiva tillväxten (under tio år!) hos kameramarknaden i stort, av kameramobiler i synnerhet och en stadig tillväxt av diverse industriella användningar av optiskt glas gör att alla slåss om det glas som finns att få tag i just nu. Även detta är ett problem som fanns långt före katastroferna i Japan den här våren.

Så man kan mer säga att det är för nytt för att man ska ha tröttnat på det i stora skalor? Tror ni det kommer dyka upp mer av detta objektivet på begagnatmarknaden om några år, eller kommer det se ungefär likadant ut?

Ett så kanonbra objektiv säljer man aldrig! Jag är EXTREMT NÖJD med mitt!!
Det är faktiskt mkt bättre än vad jag trodde !
mvh
Lars

Så man kan mer säga att det är för nytt för att man ska ha tröttnat på det i stora skalor? Tror ni det kommer dyka upp mer av detta objektivet på begagnatmarknaden om några år, eller kommer det se ungefär likadant ut?

Det är nog trots allt rätt få människor som köper en pryl för 20000 kronor och sedan säljer den efter halvår för att de tröttnat. De finns, visst gör de det, men de är inte många.

Jag skulle tro att de två största grupperna av köpare snarare är 1) yrkesfotografer som köper och sedan kör det tills det är utslitet, sönderslaget eller borttappat då de skaffar ett nytt eller 2) seriösa hobby- och entusiastfotografer och deltidsproffs som köper det efter lång betänketid och som sedan inte byter i första taget.

Däremot har utbudet av den första varianten ökat något (och priset sjunkit) sedan nya versionen dök upp. Men skillnaden är inte dramatisk med tanke på att den gamla versionen trots allt fortfarande är ett riktigt bra objektiv.

På sikt växer givetvis utbudet av begagnade, men det kommer nog ta några år innan det är uppe på samma nivå som utbudet av den förra versionen.

Hur många andra sex månader gamla grejer finns det gott om begagnade? Tänk på hur få personer, i antal räknat, som har möjligheten att köpa ett objektiv för 20 000 kr så är det snarare konstigt att det finns några alls till salu :)

Faktiskt har jag inte hittat specielt många av de ädre modellerna heller som 70-200 VR I eller 80-200 AF-D osv.

Faktiskt har jag inte hittat specielt många av de ädre modellerna heller som 70-200 VR I eller 80-200 AF-D osv.

Nu håller jag enbart ögonen på Blocket (inte Tradera eller andra), och kanske är det kanske är någon dipp just nu, men generellt har olika varianter av 80-200 dykt upp i en ganska jämn ström de senaste åren och jag har inte sett att det vare sig ökat eller minskat. Däremot har mängden begagnade 70-200 ökat långsamt men tydligt sedan nya varianten kom ut. Dessutom har priserna generellt fallit några tusenlappar.

Hur länge och var har du kikat?

ANNONS
Götaplatsens Foto