Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikons framtida DSLR-uppsättning

Produkter
(logga in för att koppla)
tack för svaret, vill inte sabba tråden med objektiv diskussion så jag lägger ner här, söker eg mer info om d90
 
idiom skrev:
Jag vill ha en D90, lika bra som d300 i mycket, helst utan liveview, men lika lätt som en d80, varför då? därför att jag mer och mer sällan bär med mig min d300 för att den är så förb stor och tung, jag tar mer bilder med min d50 tyvärr

däremot gillar jag bildkvalitén bättre med d300 än d80 så jag skulle aldrig byta tillbaka

undrar om det nånsin kommer nån d90?

sen vill jag ha ett annat objektiv också, lika bra som nikons 17-55 men inte lika tungt och stort, ha ha, finns väl inte

Givetvis kommer det än efterföljare till D80. Det är ju nu Nikons äldsta kvarvarande DSLR. Förväntningarna är att D90 och D3X lanseras innan eller i samband med Photokina i september.
 
Thom Hogan (http://www.bythom.com/index.htm) har hört någon viska i hans öra:

"What's Next?
July 14--When I'm wrong I'm happy to admit it. On some Internet forums I posted that I thought the high resolution FX body might be in the D700-sized body. Apparently not. I received a message out of Japan that the high-resolution camera is in the D3 body. I trust that message more than my guess, though please note that having one (usually good) source does not mean something is verified. A few f/1.4 primes apparently will appear with that body. A Coolpix with raw capabilities was also mentioned, which would align with the P6000 rumors (13+mp, 28-112mm ED VR, optional GPS and LAN). It seems that a D80 replacement should also be in that set of announcements, which should come just before Photokina, but we just haven't seen any of the kinds of leaks and rumors we have with previous consumer bodies out of Thailand, so maybe the D80 replacement is going to be later than Photokina. Others are predicting a 24-120mm VRII and 70-200mm VRII. That would be nice, but I am not holding my breath. Note that even three or four primes would put Nikon well over their usual yearly lens quota. On the other hand, every one of the next batch of lenses I hear about seem to be just G, AF-S, and/or VR iterations of existing designs, so maybe that's freed some design space and has Nikon executing faster. Whatever the case, it appears that all of you with NAS will have some more fuel for you addictions soon."
 
ja, fast video?, jag vill inte ha liveview heller, däremot som i d60 typ stopmotion eller vad det heter, och samma fjärr som till d80, annars blir det nog en d80 igen är jag rädd,

kommer kanske sälja min d300, tycker den är för tung, men jag var dum som köpte 17-55 till, blev alldeles för tung då, ska åtminstonde sälja det objektivet

eller också blir det en tamron 18-270 med D300, kanske inte är så tungt

hoppas d90 annonseras i september då
 
Lennart: jag är måttligt road av live view, och än mindre av video i en systemkamera, men du vet att man inte behöver använda alla funktioner va? ;)
 
nej, så klart inte
vill dock inte betala för funktionerna heller
live view är tydligen rätt dyrt
film vet jag inte, gör mig eg inte så mycket
kanske kan vara intressant

undrar vart den hamnar i pris

d80 5900:-
d90 ?
d200 9000:-
d300 13100:-

mellan 7 och 8 tusen antar jag eller upp till 10?
 
Det var skumt.

Jag tror det blir en sorts hybrid med microsofts nya 3d satsning, programvara direkt i kameran som gör 3d foton, el snarare 3d film med casios superhastighet o pentaxvattenkamera samt automatisk supergaffling så man får ut hdri bilder direkt i raw format...

eller inte ;)

dröm vidare
 
Dräpar-D3x
Modulär DSLR
Nytt format -- MX

Mina tre förslag, i fallande sannolikhetsordning...
(i den mån denna annons överhuvudtaget handlar om en ny produkt)
 
[...]
d80 5900:-
d90 ?
d200 9000:-
d300 13100:-

mellan 7 och 8 tusen antar jag eller upp till 10?
Live view blir nog svårt att slippa om du vill ha senaste generationens kamerahus. Tillverkas verkligen D200 fortfarande?

En rimligt prissatt DRF med Leica M-bajonett och FF-sensor vore mumma =)
 
Live view blir nog svårt att slippa om du vill ha senaste generationens kamerahus. Tillverkas verkligen D200 fortfarande?

En rimligt prissatt DRF med Leica M-bajonett och FF-sensor vore mumma =)

det var en "gammal" kommentar du hitta ;)

det enda jag eg inte gillar med liveview är att den är så krånglig, och stängs av hela tiden, fast det kanske är intressant med video och hdmi, ett smidigare liveview, som på kompakter, skulle inte vara fel, eller?

vet inte om d200 tillverkas längre, skulle inte tro det, vad nu det har med nånting att göra, den säljs fortfarande, fast d90 verkar ju redan vara prisatt...
 
nå, jag kan besvara mig själv, enligt mina godtrogna uträkningar kommer d90 med 18-105 kosta exakt 9500:- (om jag då väntar ett år så kommer den förmodligen sjunka med 1-2 tusen, vilket gör den lite mer attraktiv)

hm, undrar om d80 sjunker
 
ANNONS