Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikons kitobjektiv till Z

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Om man inte slarvar när man läser mitt inlägg #29 så behöver man inte bli FUDad.

Men tack för att jag numera vet mer om Z-objektiven.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Själv gick jag från D850 och 24-70 f 2.8 till en Z8. Jag valde inte adapter och att behålla några F objektiv utan slog sönder spargrisen och lade till ett 24-70 f 2.8 S.
Jag fick också gnugga mig i ögonen - vilken skärpa! Vistt väger det mer men när man sitter framför skärmen och redigerar så glömmer man vikten. Fast med Z8 och 24-70 f 2.8 är det ändå ett kilo mindre än på D850.
Det är säkert ett fint ekipage, men det är väl 200g du sparar, 100 på huset och 100 på objektivet
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag har både 28-75/f2.8 och 24-70/f4. Både är jättebra objektiv, 24-70/f4 är möjligen lite lite skarpare men 28-75/f2.8 är ljusstarkare och skall du släpa omkring det så kommer du vara tacksam att du inte köpte 24-70/f2.8.
 

Falumas

Aktiv medlem
Om man inte slarvar när man läser mitt inlägg #29 så behöver man inte bli FUDad.

Men tack för att jag numera vet mer om Z-objektiven.
Det är väl bara dom två Nikon/Tamron objektiven som inte är helt optimerade för Z-fattningen. Hade man designat om dom helt hade dom säkerligen kunnat bli både skarpare och mindre eftersom dom har samma optiska konstruktion som Tamrons Sony-E som är en betydligen djupare och smalare fattningen än Z.

E-fattningen är egentligen närmare F än Z i sin konstruktion, men rent optiskt är det noll problem att konvertera ett E-objektiv till Z-fattningen, precis som att konvertera ett F-objektiv till Z-fattning. Rent optiskt är det bara att sätta en linsfri tratt bakpå ett e-objektiv för att fästa det på en Z-kamera.

Alla andra Z-objektiv är omkonstruerade, så att dom kan dra nytta av den grunda och breda Z-fattningen.

Men å andra sidan så är 28-75/f2.8 billigt eftersom linskonstruktionen inte är omkonstruerat och dåligt är det inte. Det går ju trots allt att fotografera med Sonykameror också och dom lever alla med nackdelarna av E-fattningen.
 
ANNONS