Annons

NIkons VD säger att det har en spegelns kamera på g som är bättre än allt

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Nikons nya kameror är förstås inte bättre i alla avseenden än alla andra kameror, och det var det nog heller inte någon som trodde.
Exakt. Det är inte heller (mig veterligen) någon som heller påstått det. Detta är fiktion i från extremister och har inget med verkligheten att göra.

I verkligheten är inget kamerahus, eller ens kamerasystem, alltid helt perfekt för allt och alla.
 

lofling

Aktiv medlem
ztenlund skrev:
Ska man gå efter hur plats i förhållande till antal användare och total marknadsandel så är det nog över tid snarare Fuji och Sony som har köpt Fotosidan. Hur nu vad användarna skriver i forumet är ett uttryck för att själva sidan är köpt. Fast jag förstår att somliga får allergiska utslag när ett annat kameramärke än deras eget lanserar intressanta prylar. Tänk om man valt FEL?! Nu blir det dyrt att byta IGEN! :D

Håller med. Reklamen, redaktionen åsikter och forumskribenternas åsikter är tre helt olika saker som inte skall blandas samman.
Jag håller också med.

För den delen är det jobbigt nog för mig att välja mellan modellerna inom samma märke... Dags att byta IGEN?
 

martinot

Aktiv medlem
Spelar det någon roll vad som bevisats? Du hävdade för flera år sedan att det inte skulle fungera med Fujis kameror utan AA-filter, och skulle återkomma om det (vilket du förstås inte gjort eftersom det inte är något problem i praktiken). Det är förstås bekvämt att kunna skylla på att du inte hunnit/kunna svarat, men jag förväntar mig inte att du kommer med något relevant svar i den här tråden heller utan fortsätter med "jag återkommer".

Nikons nya kameror är förstås inte bättre i alla avseenden än alla andra kameror, och det var det nog heller inte någon som trodde. Den är dock bättre i många avseenden än många andra spegelfria kameror. Jag kommer inte köpa vare sig Z7 eller Z6 (eller en variant med mindre sensor som mycket väl kan komma - det är ju inga problem att göra med den fattningen), men tycker det är en klart intressant kamera jag gärna skulle testa.

Jag tror dessa kameror (och kommande) kommer bli en stark konkurrent till Sony, då de är de första som vad allt tyder på kommer att prestera bra med befintliga Nikonobjektiv. I och med att de har kortare registeravstånd än Sony finns ju t.o.m. en teoretisk möjlighet att montera Sony E-objektiv med adaper :D
Det vore lite festligt med en sådan adapter, men tror inte det blir så aktuellt. :)

Angående ovan så tror jag inte heller att Nikons (eller någons annans för den delen heller) kameror är helt perfekta i alla avseenden. Dock så tror jag att Sonynnister verkar grovt underskatta Nikon och Canons (och bitvis även Fujis) förmåga att kunna ge Sony konkurrens på även den spegellösa sidan.
 

Bengf

Aktiv medlem
Canon, Nikon och Fuji tror jag inte ser någon som helst konkurrens från Sony, dom säljer sig själva hur bra som helst, Canon säljer väl runt 3-4 gånger så många fler kameror än Sony.
 

martinot

Aktiv medlem
Canon, Nikon och Fuji tror jag inte ser någon som helst konkurrens från Sony,
Det tror jag inte alls på. Tror du har helt fel där. Tror Canon, Nikon och Fuji är smartare än så och att de inte alls underskattar en konkurrent som Sony.

Tror det är du som underskattar mgmt hos Canon, Nikon och Fuji.
 

Third eye

Aktiv medlem
Canon, Nikon och Fuji tror jag inte ser någon som helst konkurrens från Sony, dom säljer sig själva hur bra som helst, Canon säljer väl runt 3-4 gånger så många fler kameror än Sony.
Försöker hålla mig lååångt borta från märkestjafs och svartvita teknikval, och fotar friskt med våra 5DmkIV, 80D, A7ii och A7iii. Egna favvosar i den klungan är 80D och A7iii.

Men jag vet inte ifall du är seriös i ditt påstående?
Det är den egna marknadsavdelning och strategiska bossar tar beslut utifrån din tankebana som hela företag går under.
Lättja och nonshalanse.
Och det saknas knappast historiska exempel på det.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det tror jag inte alls på. Tror du har helt fel där. Tror Canon, Nikon och Fuji är smartare än så och att de inte alls underskattar en konkurrent som Sony.

Tror det är du som underskattar mgmt hos Canon, Nikon och Fuji.
Bättre förklarat:

Underskattar gör dom inte, men att dom skulle vara så värst oroliga för Sony tror jag inte att dom är. Canon/Nikon konkurrensen var betydligt mera påtaglig som exempel för flera år sedan, dom har inte haft lika bråttom att svara upp i dag så fort den ena släppt någon ny APS-C eller småbilds kamera. Jag menar att C/N har byggt upp en sådan stark kundkrets så man känner sig inte lika hotad som förr, Canon har inte haft bråttom alls med att svara upp på D500 som exempel, det skulle aldrig hänt längre tillbaks.

Fuji har också sin egen starka kundkrets av anhängare som vuxit sig mycket stark under senare tid, Det är svårt att locka över kunder från telefon fotande massor runt världen, mycket säkrare med att försöka behålla den egna kundkretsen.
.
 

Bengf

Aktiv medlem
Försöker hålla mig lååångt borta från märkestjafs och svartvita teknikval, och fotar friskt med våra 5DmkIV, 80D, A7ii och A7iii. Egna favvosar i den klungan är 80D och A7iii.

Men jag vet inte ifall du är seriös i ditt påstående?
Det är den egna marknadsavdelning och strategiska bossar tar beslut utifrån din tankebana som hela företag går under.
Lättja och nonshalanse.
Och det saknas knappast historiska exempel på det.

Nja lite dåligt formulerat från mig, Underskattar inte Sony men jag tror inte att dom är jätte oroliga eller, därför att man litar mera på sin egen kundkrets som är väldigt lojal och trogen, Nikon Sony kan gå upp till hur höga DR dom kan, det bryr sig inte Canonägare om, dom köper kamera och fotar på och vinner tävlingar runt hela världen oasett om DR ligger på 11,6 eller 13,6.

Svårt att locka telefonägarna till entusiast kameror, tror dom satsar på dom som redan valt kameramodell och köpt många objektiv.
 

martinot

Aktiv medlem
Bättre förklarat:

Underskattar gör dom inte, men att dom skulle vara så värst oroliga för Sony tror jag inte att dom är. Canon/Nikon konkurrensen var betydligt mera påtaglig som exempel för flera år sedan, dom har inte haft lika bråttom att svara upp i dag så fort den ena släppt någon ny APS-C eller småbilds kamera. Jag menar att C/N har byggt upp en sådan stark kundkrets så man känner sig inte lika hotad som förr, Canon har inte haft bråttom alls med att svara upp på D500 som exempel, det skulle aldrig hänt längre tillbaks.

Fuji har också sin egen starka kundkrets av anhängare som vuxit sig mycket stark under senare tid, Det är svårt att locka över kunder från telefon fotande massor runt världen, mycket säkrare med att försöka behålla den egna kundkretsen.
.
Håller inte med. Trams.

Sony är den största spelaren på spegellöst, som vi alla är överens är framtiden (även tillverkarna vet det självklart), och jag kan nästan (utan att jobba där) garantera att alla andra stora kameratillverkare har extremt stort fokus på Sonys kameramodeller, och hur de presterar både fototekniskt, och försäljningsmässigt på marknaden.
 

Bengf

Aktiv medlem
Håller inte med. Trams.

Sony är den största spelaren på spegellöst, som vi alla är överens är framtiden (även tillverkarna vet det självklart), och jag kan nästan (utan att jobba där) garantera att alla andra stora kameratillverkare har extremt stort fokus på Sonys kameramodeller, och hur de presterar både fototekniskt, och försäljningsmässigt på marknaden.

Okej du har ändrat dig på ganska kort tid, Du håller ju med om att Sony inte är särskilt innovativa, du säger att det bara är religiösa Sonyfanboys som inbillar sig det, övriga spegelfria ligger före med det mesta ( själv visste jag inte att Oly/Pannan sedan länge haft ögonfokus ) Varför skall man ha så stort fokus på Sony, all nödvändig kunskap om spegelfri teknik kan ju redan dom andra före Sony.
 

martinot

Aktiv medlem
Okej du har ändrat dig på ganska kort tid, Du håller ju med om att Sony inte är särskilt innovativa,
Inte alls! Tycker de absolut har varit innovativa. Har jag alltid tyckt.

Däremot så anser jag att de inte är ensamma och unika om att vara det (som vissa alluderar till).

(Sedan så ser jag inte riktigt vad det har med diskussionen att göra, men OK.)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Skall nog snarare vara en av de allra största kan jag hålla med om.
Ja. Kanske har jag missat något men jg har inte sett globala siffror avseende sålda spegellösa systemkameror ens. Så jag skulle vara nyfiken på huruvida någon har sett siffror på detta globalt sett. Nu pratar jag inte om ett segment inom spegellöst utan alla spegellösa systemkameror.
 

Bengf

Aktiv medlem
Inte alls! Tycker de absolut har varit innovativa. Har jag alltid tyckt.

Däremot så anser jag att de inte är ensamma och unika om att vara det (som vissa alluderar till).

(Sedan så ser jag inte riktigt vad det har med diskussionen att göra, men OK.)


Vad vissa säger/ tycker har väl absolut ingenting med diskussionen att göra, du kan nog släppa dom biterna nu. Sony är alltså inte ensamma eller unika om spegelfri teknik, nu är det klarlagt och färdigt.
 

martinot

Aktiv medlem
Vad vissa säger/ tycker har väl absolut ingenting med diskussionen att göra, du kan nog släppa dom biterna nu.
FYI: Bengt, det var du som kom och började påstå saker i denna tråden gällande vad jag tyckte (dessutom helt uppåt väggarna felaktiga sådana).

Skyll inte detta på mig!

Sony är alltså inte ensamma eller unika om spegelfri teknik, nu är det klarlagt och färdigt.
Har det någonsin varit så???

FYI: Sony var varken först eller ensamma om spegellöst.
 
ANNONS