Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nivån i poolen

Produkter
(logga in för att koppla)

odburt

Aktiv medlem
Carpe H Diem skrev:
Helt rätt, samma här, har annat att göra, men hoppas medlemmar i poolen fortsätter att lägga in bilder på sina djur och fåglar, som dom är nöjda med och vill ha kritik på oavsett om det är Skrattmåsar eller en massa änder,,Ha det gott,,MVH Lollo
Ha det så kul.
 

2L8

Avslutat medlemskap
Re: Be om ursäkt,,så växer du,,

Carpe H Diem skrev:
Att jag ens bryr mig om din åsikt ang, dina fina väl arbetade bilder mot andras enligt dig skräpbilder, skall du vara mkt glad över. Men kan inte låta bli att avreagera mig, när jag ser sånt här, om du i stället försökte vara lite ödmjuk ang. andra bildintresserade människor och se vad dom har kämpat med, kanske inte på dina höga hästars höga nivå, men dock många försök till en bra bild, och kanske ge en kommentar i stället, så hade du vuxit hos mig i alla fall, detta va mkt nedvärderande, jag hoppas inte de nya poolmedlemmarna, som kanske köpt sin första kamera och fotat sitt första rådjur eller sin första kråka, läser ditt inlägg, för då blir det säkerligen färre och färre bilder här, och till sist kanske du och ngn av dina anhängare sitter här själv och betygsätter varandra, hur kul är det på en skala från 1 till 10,,,Tycker du skall ta dig en ordentlig funderare på om: 1 vill jag vara i denna pool och blanda mig med nybörjare och kråkfotografer 2 be om ursäkt inför alla de bildskapare som blivit ledsna och börjat fundera på om detta verkligen är en pool för mig,,vågar jag lägga in mina bilder, etc etc Hoppas detta väcker lite känslor i dig och kanske fler,,MVH Lollo
Jag håller med dig Lollo till viss del, jag tror en del på Fotosidan som anser sig själva mycket bättre än andra borde vara lite mer ödmjuka! jag kan själv känna ibland att jag inte vill kommentera vissa fotografers bilder just för att dom inte har en schysst inställning. Är man ödmjuk och kommenterar andras bilder får man själv många kommentarer tillbaka.
 

2L8

Avslutat medlemskap
Ibland tror jag detta beror på omognad, man blir mer ödmjuk med åren (oftast).
 

EndZone

Aktiv medlem
Väl talat Magnus. Ödmjukhet är oerhört viktigt. Vi måste hela tiden också komma ihåg att alla är nybörjare i början. Då är man också nöjd med bilder som man senare i livet kanske kastar så snart man ser dem på datorn. Ändå måste vi ju ta oss igenom inlärningsperioden och då är det ju väldigt synd om vi förhindrar eller undviker att kommentera och på så vis underlätta det fortsatta lärandet för fotografen ifråga.

För min del har alla kommentarer varit till en oerhört stor hjälp. Jag kan ärligt säga att det är tack vare fotosidan som jag har tagit ett par steg framåt. Massor av steg är kvar att ta, men med hjälp av den här sajten och alla de trevliga människor jag mött här, lär det bli en angenäm väg att vandra.
 

ABE

Aktiv medlem
Först och främst: Är det beröm eller feedback man vill ha på sina bilder? Det ena utesluter ju inte det andra, men vad är viktigast?

I vilket syfte finns poolerna till för, och av vilken anledning ska man lägga en bild där?

Jag har uppfattat bildpoolerna på FS som ett sätt att utvecklas som fotograf. Med den utgångspunkten så bör det alltså vara öppet för alla som vill, att lägga in vilka "kråkbilder" som helst.

Problemet är alltså inte vilka bilder som läggs in, utan hur bilderna behandlas av oss som tittar och ska ge feedback.

I mina ögon är det här skon klämmer. Få vågar,eller kan, ge rättvis feedback som gör att man kan bli bättre. Här upplever jag att många som kommenterar mest säger att det är en fin bild med fint ljus, fast verkligheten är en annan.

Här kommer också det svåra. För att kunna ge konstruktiv feedback så måste man först kunna ge feedback på rätt sätt. Den ska vara just konstruktiv så att man växer. För det andra så måste man veta vad i en bild som kan förbättras för att kunna påtala det.

Detta ska ju dock inte hindra den som allmänt vill beröma/kommenterar en bild att göra det.

Ansvaret vilar dock på de fotografer som är kunniga att rätt ge feedback till "kråkbilderna" -om man nu kan göra det på rätt sätt. Alla duktiga plåtare bör alltså titta på "kråkbilderna" och ödmjukt påpeka vad som är bra och vad som kan förbättras. Samtidigt bör alla som lägger upp en bild i en pool tänka sig för vad syftet är med att visa den och varför poolen finns.

Jag har sagt det förut till dig Daniel, det bästa är att duktiga fotografer träffas, tar med sig riktiga fotoutskrifter, och ger feedback på varandras bilder. Men som sagt; man måste veta vad som ska kritiseras och hur.

Ibland upplever jag det som du vill ha beröm för allt slit i fält och framför datorn för en bild. Jag tycker också det är trevligt med beröm för bilder jag är nöjd med. Beröm är givetvis viktigt, men växer du som fotograf av det? Självförtroendet lär öka, men utvecklas du något?
 

månis

Aktiv medlem
Är man 18 år och har den utrustnig som du har borde man vara lite ödmjuk...Jag är 50+ och är inte i närheten dina bilder trots lika många timmar i "fält".Du tar väldigt fina bilder absolut inget snack om det. Men du spelar i en annan division. Ha det så bra.
Mvh P Månsson
 
ANNONS