Annons

Nokia 808 PureView med 41MP kamera(!)

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Visst, bara den rymmer en xenonblixt också - ju det som verkligen utmärker en bra kameramobil. Sen hoppas jag att WP8 får till en väl fungerande USB-otg också.
Xenonblixt eller inte hänger lite på OSet. Jag hoppas också på en WP-lur där kameran sluppit kompromissas med designen. För mig är utseende på en mobil sekundär funktionaliteten primär.

Hur är xenonblixten på pureview? Dom jag haft på mina SonyEricsson Cybershots har varit marginellt bättre än LED-varianterna.

/Karl
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Det är ditt problem, beroende på vilken telefon du köper... Det finns hundratusentals appar där ute som "inte fungerar med vissa telefoner". Vilka telefoner som funkar och vilka som inte funkar går inte att säga i förväg.

Eftereffekten av detta (som den normale användaren aldrig "ser", utan bara gnäller över!) är att den allra mesta utvecklingstiden går åt till att släcka bränder, täppa till läckor och dubbelkolla det ca tiotal-trettiotal nya hårdvarumodeller som kommer per kvartal vad det gäller kompatibilitet.
Detta påverkar kvaliten på mjukvaran - mycket märkbart, och mycket negativt!
Den tid som utvecklaren SKULLE spenderat på att göra sin app perfekt funktionabel, trimmat in nya funktioner och tänka över den ergonomiska designen i appen går i stället till felsökning och uppdatering.

Apparna blir buggigare, fungerar inte med alla telefoner, långsammare, drar mer batteri i telefonen och blir besvärligare och fulare att använda. Om du tycker att detta inte påverkar dig som konsument bör du nog öppna ögonen.
Nu köper jag å andra sidan inte vilken skit som helst, och att det finns appar som inte funkar på alla mobiler är inget problem när man har nån av de populäraste modellerna.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Om utvecklarna väljer andra alternativ så blir det ditt. Om nya coola appar kommer 3-6 månader senare till Android så kanske du inte blir så glad.
WP8 och W8 kommer vara tämligen lika att göra appar till så med tämligen lite möda gör du en app till bägge och då är det ett rätt stort ekosystem.

/Karl
Utvecklarna väljer de alternativ där de flesta användarna finns.
 

Falumas

Aktiv medlem
Nu köper jag å andra sidan inte vilken skit som helst, och att det finns appar som inte funkar på alla mobiler är inget problem när man har nån av de populäraste modellerna.
Men tid som kunde ha lagts på att ge appen mer/bättre funktionalitet på din lur går åt till att försöka få den att fungera på andrar lurar.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
Vilket i förlängningen blir där det finns flest användare.
Inte nödvändigtvis. Behöver du lägga 3 månader utveckling på ena plattformen och 3 veckor på den andra kanske det är bättre med 4 appar på den med mindre användare än 1 på den med mer.

Det är det som gör att iOS fortfarande hänger med så bra med appar trots att Android är så pass mycket större.

Android har också en kass utvecklingsmiljö om man jämför med iOS och WP/W. Jag fattar inte att Google inte löser det. Du skall ladda hem jag vet inte hur många olika paket och konfigurera dom manuellt, medans både iOS och WP/W har ett paket man installerar sedan är det bara att tuta och köra. Att komma igång är otroligt mycket enklare på alla andra plattformar jag programmerat till än android.

/Karl
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
Om du haft en xenonblixt som brunnit lika långsamt som en LED måste det ha varit en smått sensationonell sådan..? :)
Xenonblixten klarade i alla fall inte av att lysa upp mycket mer än några av LED-blixterna jag haft. Min största förhoppning med en PureView är dock att slippa behöva använda något dyligt.

/Karl
 

Per

Aktiv medlem
Xenonblixten klarade i alla fall inte av att lysa upp mycket mer än några av LED-blixterna jag haft. Min största förhoppning med en PureView är dock att slippa behöva använda något dyligt.

/Karl
Den stora, kanske största poängen med en xenon-blixt för normalfotografer är ju den otroligt mycket kortare brinntiden jämfört med en LED-lampa, som gör det möjligt att ta bl.a. de där skarpa porträtten av människor i mer eller mindre risigt ljus som de allra flesta vill åt. Men det handlar ju mycket om bra exponering också, så att man får blixtbilder som är tillräckligt naturliga och behagliga.

Av det jag sett och läst så verkar 808'an vara i klass med bättre kompaktkameror (tex Canon G11) vad gäller blixtbelysning och exponering. Sen är det självklart så som du skriver att en av de stora styrkorna med tekniken bakom Pureview bör vara möjligheterna att få bra bilder även utan blixtljus, men det finns ju många tillfällen då det helt enkelt inte går, oavsett kamera.
 

Falumas

Aktiv medlem
Den stora, kanske största poängen med en xenon-blixt för normalfotografer är ju den otroligt mycket kortare brinntiden jämfört med en LED-lampa, som gör det möjligt att ta bl.a. de där skarpa portätten av människor i mer eller mindre risigt ljus som de allra fleta vill åt. Men det handlar ju mycket om bra exponering också, så att man får blixtbilder som är tillräckligt naturliga och behagliga.

Av det jag sett hitills så verkar 808'an vara i klass med bättre kompaktkameror (tex Canon G11) vad gäller blixtbelysning och exponering. Sen är det självklart så som du skriver att en av de stora styrkorna med tekniken bakom Pureview bör vara möjligheterna att få bra bilder även utan blixtljus, men det finns ju många tillfällen då det helt enkelt inte går, oavsett kamera.
Som sagt jag ser också en Xenonblixt som en fördel, men det är inte något kritiskt kriterium för mig.

/Karl
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Utvecklarna väljer de alternativ där de flesta användarna finns.
Helt fel. De flesta utvecklare väljer iOS, eftersom det är där man just nu kan tjäna pengar. Till Android är intresset avtagande. Nackdelarna är för stora, supporten är alldeles för dyr i drift, och pirathanteringen obefintlig. Många lämnar nu Android-systemet för att de ser av erfarenhet att utvecklingen kostar dem mer än vad de har möjlighet att tjäna på det.

För varje projekt som går med vinst på Android-app-systemet går det hundratals, tusentals, där utvecklarna bara snällt få inse att de lagt ner hundratals timmar utan att få en krona för det. Detta är inte speciellt motiverande.

Apple suger dig på 30% av din försäljningsinkomst, men Android GER dig helt enkelt ingen försäljningsinkomst. Då är valet enkelt.
 

Falumas

Aktiv medlem
Helt fel. De flesta utvecklare väljer iOS, eftersom det är där man just nu kan tjäna pengar. Till Android är intresset avtagande. Nackdelarna är för stora, supporten är alldeles för dyr i drift, och pirathanteringen obefintlig. Många lämnar nu Android-systemet för att de ser av erfarenhet att utvecklingen kostar dem mer än vad de har möjlighet att tjäna på det.

För varje projekt som går med vinst på Android-app-systemet går det hundratals, tusentals, där utvecklarna bara snällt få inse att de lagt ner hundratals timmar utan att få en krona för det. Detta är inte speciellt motiverande.

Apple suger dig på 30% av din försäljningsinkomst, men Android GER dig helt enkelt ingen försäljningsinkomst. Då är valet enkelt.
I princip har du rätt men även på iOS så går det otroligt många olönsamma appar på en lönsam även om det finns fler lönsamma appar till iOS än till Android.

Jag började göra appar för ca ett år sedan och valet var då enkelt WP. Inte för att WP var marknaden som var störst och hade möjlighet till dom stora pengarna utan för att det helt enkelt är otroligt svårt att slå sig in på Android och iOS-app-marknaden. Du måste ha något otroligt revolutionerande på iOS eller Android för att det skall ta fart annars försvinner din App helt i bruset. En annan fördel med WP var att jag redan kunde Visual Studio och att man inte är bunden till ett programmeringsspråk. Så för mig var alternativen förmodligen nada hos iOS eller Android eller lite från WP. Om sedan någon av apparna blir kända via WP så är det senare enklare att slå sig in på iOS eller Android-marknaden.

/Karl
 

Mesch

Aktiv medlem
Helt fel. De flesta utvecklare väljer iOS, eftersom det är där man just nu kan tjäna pengar. Till Android är intresset avtagande. Nackdelarna är för stora, supporten är alldeles för dyr i drift, och pirathanteringen obefintlig. Många lämnar nu Android-systemet för att de ser av erfarenhet att utvecklingen kostar dem mer än vad de har möjlighet att tjäna på det.

För varje projekt som går med vinst på Android-app-systemet går det hundratals, tusentals, där utvecklarna bara snällt få inse att de lagt ner hundratals timmar utan att få en krona för det. Detta är inte speciellt motiverande.

Apple suger dig på 30% av din försäljningsinkomst, men Android GER dig helt enkelt ingen försäljningsinkomst. Då är valet enkelt.
Vi har dessutom jättestora prestandaproblem med android, någon vi inte har med ios.
 

Falumas

Aktiv medlem
Vi har dessutom jättestora prestandaproblem med android, någon vi inte har med ios.
På en snabb android-telefon borde det vara möjligt att göra en app som går snabbare än till iOS, problemet är dock att den helst skall fungera till en långsam android-telefon också.

/Karl
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Helt fel. De flesta utvecklare väljer iOS, eftersom det är där man just nu kan tjäna pengar. Till Android är intresset avtagande. Nackdelarna är för stora, supporten är alldeles för dyr i drift, och pirathanteringen obefintlig. Många lämnar nu Android-systemet för att de ser av erfarenhet att utvecklingen kostar dem mer än vad de har möjlighet att tjäna på det.

För varje projekt som går med vinst på Android-app-systemet går det hundratals, tusentals, där utvecklarna bara snällt få inse att de lagt ner hundratals timmar utan att få en krona för det. Detta är inte speciellt motiverande.

Apple suger dig på 30% av din försäljningsinkomst, men Android GER dig helt enkelt ingen försäljningsinkomst. Då är valet enkelt.
Om du inte tjänar pengar på din app är det helt enkelt för att den suger.
 

Falumas

Aktiv medlem
Hur är det då Androids fel?
Nej, inte direkt. Men försök hitta något unikt som folk behöver där det inte redan finns en app i dagsläget på Android. Det krävs en riktigt bra snilleblixt eller att du backas upp av något annat, t.ex. att man skulle kunna göra en app för fotosidans forum. Utan snilleblixt eller uppbackning försvinner du i bruset. Det kommer säkert bli likadant på WP om något år.

Nu är vi dock väldigt OT i denna tråden, diskutionen är dock väldigt intressant.

/Karl
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Om du inte tjänar pengar på din app är det helt enkelt för att den suger.
Det var kanske det dummaste jag läst på fotosidan på länge - och det är inte illa jobbat.

99% av all app-utveckling tjänar aldrig in sin utvecklingskostnad. Marknaden lever just nu på en övermättning, där alla tror och hoppas på "det stora genombrottet". Precis som många hoppas på mångmiljonvinsten på Lotto hoppas många på "the Instagram story" för sin app.

Och precis som med mångmiljonvinsten går det tusentals, hundratusentals människor som betalar och betalar och betalar utan att någonsin vinna något (eller iaf gå plus på sitt spelande) på varje "vinnare".
 
ANNONS