DavidJPersson
Aktiv medlem
Är det dömt att misslyckas genom att köpa ett objektiv utan stabilisering ifall man har ett kamerahus som saknar desamma?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är klart att bildstabilisering är bra och framför allt möjliggör längre slutartider när det är halvmörkt. Men dömt att misslyckas? Det togs trots allt skarpa bilder även innan den funktionen kom.
Jobbar generellt sällan i mörker mörker och stativ används annars när det exempelvis gäller inomhus. Tänkte mest på ”on hand”-fotografering, men slutartider på 1/125 och liknande kanske inte ens snappar upp skakningar?
Nja, att ha en stabiliserad sökarbild gör det väldigt mycket enklare och roligare att fotografera med längre brännvidder.Fotar du flygande fåglar på 1/1250 eller så blir det ju inte särskilt relevant.
Nja, att ha en stabiliserad sökarbild gör det väldigt mycket enklare och roligare att fotografera med längre brännvidder.
Absolut inte. Beror på vad du fotar (rörligt motiv/stilla), hur du fotar (stativ), hur mycket ljus du fotar i (naturligt/blixt), brännvidd, andra egenskaper i kamerahus (sensor/slutare) etcÄr det dömt att misslyckas genom att köpa ett objektiv utan stabilisering ifall man har ett kamerahus som saknar desamma?
Det där är ju om man drabbats av "pixel-peeping" sjukan. Tittar man på bilden som bild är det synens upplösning som sätter gränsen.Jag tror inte regeln gäller längre med "samma tid" som brännvidden eftersom dagens upplösning avslöjar så mycket mer än den som film gav när regeln kom till.
Som andra påpekat, så räcker sällan 1/125 om du har ett längre teleobjektiv (det kan avhjälpas om du har stöd för kameran eller väldigt stadiga händer). Men för att konkretisera min tankegång: Jag köpte min första systemkamera 1971; min första med bildstabilisering 2017. Under de 45 åren däremellan lyckades jag ta en hel del skarpa bilder. Rätt många, faktiskt.Jobbar generellt sällan i mörker mörker och stativ används annars när det exempelvis gäller inomhus. Tänkte mest på ”on hand”-fotografering, men slutartider på 1/125 och liknande kanske inte ens snappar upp skakningar?
Jag planerar att använda ett Sigma 18-50 till min Sony A6000. Ska fotografera landskap och porträtt/street främst.
Du klarar du dig utan stabilisering. För landskap har du stativ. Street kräver mer eller mindre korta slutartider.
Jag fotar det både landskap, men främst street. Har ingen stabilisering varken i kamerahus eller objektiv. Aldrig saknat det heller.
När skulle jag eventuellt behöva den? Dvs vad hade det behövt varit framför kameran? Eller gör 18-50 att det inte är någon större fara generellt?