Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Normalzoom för sportfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

BeriJan

Aktiv medlem
Hej.

Har i vår börjat fota en del sport, bla fotboll och sponsrar en lokal förening med lite matchbilder för webb, programblad mm. Föreningen har både dam- och herrlag i div 3.

Idag använder jag min 7D tillsammans med 70-200/4 L IS USM och 15-85/3,5-5,6 men jag har beställt ett Sigma 120-300/2,8, det nya med bildstabilisering. Bör vara tillgängligt för leverans i juni enl Tura, det är som att gå och vänta på tomten.

Jag skulle vilja komplettera med ett vädertätat och snabbare normalzoom och funderar då på EF 24-70/2,8 L USM. Nu är kanske inte 24-70 en optimal zoom på ett crop-hus men tankarna finns att, så snart ekonomin tillåter, skaffa ett FF-hus att användas tillsammans med 7D:n.

Visst kanske det vore bättre med snabba fasta gluggar men så länge jag har ett hus så är jag ju lite mer flexibel med zoom, 15-85:an kan jag ju ev sälja för att skaffa en lämplig vidvinkel.

Vad tycker ni, med ovanstående förutsättningar, om 24-70/2,8 som komplement till Sigman för att plåta fotboll, friidrott mm?

Har också sneglat på 24-70 f/2.8, fast då till min 550D (änsålänge).

Har idag EF-S 18-135, dock används det i princip inte, utan jag använder oftast 50mm f/1.8, gillar korta skärpedjup och stor bländare, men saknar zoom och flexibilitet med fast och undrar således också vad som tros om 24-70 gluggen på crop-hus.

ANNONS
Götaplatsens Foto