Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Nu får det vara nog! på jakt efter scanner!

Produkter
(logga in för att koppla)

pwrdesign

Aktiv medlem
Halloj!

Nu vill jag inte betala 75 spänn för att ett företag ska bränna lite inscannade bilder på en skiva! :)

Så nu är det dags för att skaffa scanner!

Krav:

2000-3000:-

Ska klara 120 Film, både negativ färgfilm och Dia.

Tips??

Sneglar intesserat på denna:

http://www.scandinavianphoto.se/?534032

MvH P

Jag har 3170:n och jag tycker den är bra.
Visserligen har jag inte testat någon annan och jämfört, men den duger för mig...

Jag använder den enbart för att scanna 120-film.

/ Marcus

Fundera på 4180 också. Den har nog lite bättre bildresultat pga ny CCD. Glöm upplösningssiffrorna. De ligger i praktiken mycket lägre än vad som specas. Både 3170 och 4180 räcker dock gott och väl till för A4-bilder från 35mm film. Större än så blir dock inte perfekt.

Om du inte gillar att klona bort damm så titta på 4990 då den har ICE.

objernulf skrev:
Fundera på 4180 också. Den har nog lite bättre bildresultat pga ny CCD. Glöm upplösningssiffrorna. De ligger i praktiken mycket lägre än vad som specas. Både 3170 och 4180 räcker dock gott och väl till för A4-bilder från 35mm film. Större än så blir dock inte perfekt.

ok, som sagt bildresultatet är nog bra nog för det jag ska använda bilderna till.

Damm är ett problem dock...

4990 känns lite dyr just nu....kommer ju iofs att tjäna in det många ggr om...

objernulf skrev:

Har inte 3170 borttagning av damm också?

pwrdesign skrev:
Har inte 3170 borttagning av damm också?
Nej, ingen ICE. Den har bara mjukvarumässig borttagning som då sänker skärpan rejält och även riskerar att ta bort detaljer.

ICE arbetar med en extra avläsning med IR som hittar verkliga damm och repor. Dessa områden klonas sedan automatiskt. Skillnaden mot den enklare mjukvarubaserade dammborttagningen är enorm.

pwrdesign skrev:
ok, som sagt bildresultatet är nog bra nog för det jag ska använda bilderna till.

Damm är ett problem dock...

4990 känns lite dyr just nu....kommer ju iofs att tjäna in det många ggr om...
Nästan inget är mer tidskrävande än att scanna negativ...så se till att skaffa vettiga prylar, och tjänar du pengar på dem så köp bra grejor. Det är min bestämda åsikt.
Du minns bra kvalitet långt efter att du glömt priset...

ANNONS
Götaplatsens Foto