Annons

Nu har det hänt igen!

Produkter
(logga in för att koppla)

JimSlim

Avslutat medlemskap
Vet inte hur jag lyckas? men var ute och plåtade is vid en bäck tidigare idag och på väg ner för en sluttning ramlade jag och landade med ansiktet före i snön, hade också kameran,.. min Pentax 67II på stativ och den blev totalt insnöad, givetvis förbannade jag min klumpighet, men snö vid sluttningar kan vara hala ;)

Men men den fungerar fortfarande, Ingen skada skedd , den är otrolig! den var ju genomblöt och packad både här o där med snö som blev till vatten när jag satte mig i bilen för att torka den. Hur mkt tål en kamera egentligen Då menar jag först o främst min Pentax 67II:a, den har varit med om mkt olyckor under åren

läs om den här:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/398338.htm?set=lp

Jag är i vilket fall som helst glad att jag investerade i den kameran. Den har sparat mig mkt pengar.

Ha en fortsatt go kväll alla fotonissar :)

Och var försiktiga det kan vara halt ute nu
/ Jim

Bilagor

• jimmmmm.jpg
    jimmmmm.jpg
    32.1 KB · Visningar: 617
Kolla på kamerarescensionen för Contax 137MA. En ägare hade haft kameran liggandes i en båt fylld med regnvatten i tre veckor men den fungerade efter tork och batteribyte. Min 137:a var dock inte så stryktålig. Den dog efter lite fuktig dimma på Hanö, reparerades men dog igen för gott ett par år senare efter ytterligare en fuktig utflykt.

Fick för några år sedan en rostig Pentax spotmatic som legat på ett loft i en lada i ca 20 år, fixade nytt batteri & använde den flitigt & den fungerade bra.

Den följde dock med mig i vattnet vid en kanottur för inte så många år sedan, tömde den på vatten (hällde ut!) & fortsatte fotografera på kvällen trots igenimmad sökare.

Bilderna blev väl si & sådär men användbara!

Gav för några år sen bort den & två objektiv till min sons dåvarande tjej som gick någon konstlinje & hon använde den till specialarbeten i skolan & så vitt jag vet så fotade hon flitigt med den åtminstone förra året!

//Larsa

Pentax e bra helt enkelt

Det är ngt speciellt med Pentax prylar :)

Hoppas dom överlever dessa digitaltider, det kanske är dags att dom gör en
Pentax 67II med digitalbakstycke, så dom kan fortsätta tillverka sina produkter. ( Men tror dock inte det är ngn risk att Pentax försvinner )

/ Jim

Jim. Du får väl skaffa en digitalkamera så du blir lite rädd om prylarna i snön. :)

Min Pentax K 1000 lät jag ligga ett antal år i ett kallgarage och enda konsekvensen jag sett är lite prickar i sökaren - är väl spegeln som ärgat. Men den är bara att köra vidare direkt utan ens batteribyte. De är gott att ha sådana modeller att slänga med när man vill ha en kamera liggande i svinkall bil.

Jag backade över min kamera

Någon gång på 80 talet hade jag ställt min kameraväska med min lilla Minox på marken bakom bilen. Jag uppmärksammade inte att kameran låg där när jag snabbt behövde åka i väg, utan jag backade över kameran. Bakhjulet rullade rakt över kameran. Det blev lite märken på kameran men inte något fel på funktionen. Jag använde den i många år utan problem. Det var först när den ramlade ur bröstfickan ner i ett betonggolv för femte gången som den lade av.

Efter att den fick ligga och vila sig i kanske 10 år lämnade jag in den för att få ett kostnadsförslag på reparationen. Priset för reparationen var så högt att jag valde att inte reparera utan bad att få tillbaka kameran. När jag fick tillbaka den fungerade den utmärkt - utan reparation. Förmodligen hade något hängt sig i kameran som släppte när de öppnade den för att lokalisera felet.

ANNONS
Götaplatsens Foto