Annons

nu ska jag var elak.. men ärlig

Produkter
(logga in för att koppla)
darksidedesign skrev:
Ska vi ta och satsa på att göra en liten guide? Det bör ju inte vara några svårigheter att lägga en php-länk hos alla användare som är markerade som amatör.

Nu tycker jag förstås att det i sådana fall finns dåliga bilder eller bilder som inte är upplagda för kritik hos både frilansare och proffs också.
 
Jag har en liten fråga bara.
Varför måste man kunna ladda upp en bild om dagen i bildkritik ?
Det räcker väl med en i veckan så kanske man tänker igenom vilka bilder man ska lägga upp i kritikpoolen.
 
darksidedesign skrev:
Janne!

Skulle man inte kunna göra ett album som visar alla fel och brister som en nybörjare kan tänka sig få till på en bild? Vi behöver inte utsätta någon medlem för detta utan utse en fotograf att ta dessa bilder. Alltså ett litet fotoguide med de vanligaste felen nybörjare gör och sen en grundläggande förklaring hur man ska bära sig åt för att få bilden bättre?

Javisst det kan du väl göra om du känner för det. Du kan väl utse dig själv som fotografen eftersom du verkar ha funderat en hel del på ämnet ifråga? Kanske lite nyskapande när jag tänker efter? Till skillnad från fotoböckerna som talar om hur man SKA göra kan ju du berätta hur man INTE ska göra. Genialiskt i all sin enkelhet ju. Visst, go for it! Snudd på en affärside´ ta mig tusan! JANNE
 
evalisen skrev:

Bildkritik är bra, så länge den är konstruktiv för den som tagit bilden.
Förbättringstips menar jag då alltså till bilden som kritiseras.
Själv tycker jag de är skitsvårt, kan se massa fel på bilder men vetefan hur bilden ska göras på ett bättre sätt.

Jag tycker inte det skall avkrävas att du kommer med förbättringsförslag i och med att du har påpekat diverse "fel" i en bild. Visserligen är det bra om man kan det men knappast ett krav.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Jag tycker inte det skall avkrävas att du kommer med förbättringsförslag i och med att du har påpekat diverse "fel" i en bild. Visserligen är det bra om man kan det men knappast ett krav.

/Johan

Nä jag vet att de inte är ett krav.
Inget krav att kommentera överhuvudtaget.
Men de bästa vore ju... så som jag sa.
 
cw-op skrev:
Javisst det kan du väl göra om du känner för det. Du kan väl utse dig själv som fotografen eftersom du verkar ha funderat en hel del på ämnet ifråga? Kanske lite nyskapande när jag tänker efter? Till skillnad från fotoböckerna som talar om hur man SKA göra kan ju du berätta hur man INTE ska göra. Genialiskt i all sin enkelhet ju. Visst, go for it! Snudd på en affärside´ ta mig tusan! JANNE

Jag har väl inte funderat mer än under tiden jag skrev inlägget. Det känns lite som du är sarkastisk mot mig i det du skriver.

Visst är väl fotoböckerna riktigt kanon då man ska lära sig men det är väl inte alla heller som orkar titta i dessa. Sen är det väl lite så om man tittar och jämför sina bilder med snygga bilder i en bok eller på nätet så känner man att det är långt till man är i närheten av dessa.
Det är väl då bättre att just ha bilder som är sämre så känner sig personen i fråga duktig och framstegen syns mer.

Någon annan som har en bättre idé?
 
darksidedesign skrev:
Nio av tio människor jag träffat som visar mig sina bilder och vill höra vad jag tycker säger nästan alltid att "jag tänkte inte på att jag höll kameran snett då" och "nja, det var väl inte tanken att få med Uffes armbåge där".

Där har du en mission, plocka fram pedagogen inom dig! Förresten har du märkt nån nedgång av ""uppladdningsfrekvensen"" från dom där människorna?

Jag har en nära släkting som efterkonstruerar, inte bara sina bilder, utan nästan allt som inte riktigt blir som det var tänkt.
Han försvarar sig alltid att det blev exakt så dåligt/bra han ville att det skulle bli.

Den där släktingen är han din närmaste släkting tro? Ditt alter ego? Det du säger låter så självupplevt på nåt vis.(C;

Detta är ju ett psykologiskt fenomen som nog är rätt vanligt, vi vill vara bättre än vad vi är och så ändrar vi verkligheten efter våra egna misstag så dessa blir rätt.

Jo men du kan ju inte avfärda allt andra fotografer säger till dig som "psykologiska fenomen" då kan nog tillvaron bli lite väl konspiratorisk, tror du inte det? Hmm ...Det där med att vi vill vara bättre än vad vi är osv. säger en del ... för jag antar att du inkluderar dig själv i pronominat "vi"? Det är fult att narras vet du väl, ajabaja! (C;

Om jag nu vill ta en bild på Janne och missar att ställa om ISO från 1600 till 200, hör till detta är att jag glömt ställa om kameran från manuell fokus till auto. Utkomsten av bilden blir en grynig Janne med fokus på trädet bakom.
Jag lägger upp bilden "Janne" utan en bildbeskrivning förklaring och får då två kommentarer såsom "ställ in skärpan" och "sänk iso-talet" etc. och tio kommentarer som talar om "tjusigt", "fin bakgrund och rolig idé" och "coolt".

Då är det bara att gratulera till en bild som uppskattas av många. Du är nog inte den första fotograf som har råkat ut för det där fenomenet? Nu kommer frågan -handen på hjärtat- Kommer du fortsätta med dina coola bilder med fin bakgrund om det skulle visa sig bli en kommersiell framgång eller skulle du fortsätta enligt regelboken och gamla upptrampade hundraåriga stigar? Samvetsfråga. (C;

Ahh! Jag har tagit en cool bild med fin bakgrund!
Hävdare senare till de som skrivit dessa negativa kommentarer att det var exakt så som jag ville ta bilden. Då har jag förändrat verkligheten och har plötsligt en bild som jag kan vara nöjd med trots att inte tanken var så....

Har det aldrig hänt dig frågas? Eller har du svårt att leva med tanken på att bilden blev bra trots att du hade nollkoll på exponeringen? Huvudsaken var väl ändå att bilden blev bra, eller ...? Dessutom from. nu så vet du ju precis hur du ska bära dig åt nästa gång du vill få till en cool bild. Bara en sån sak! (C;

Jo jag är lite sarkastisk men det markerar jag from. nu med ett (C;
Förresten man kanske inte får vara sarkastisk här, tänkte inte på det? Kan man bli relegerad tro?



Såja, någon mer som är irriterad på mig? JANNE
 
Ojämn kvalitet kommer man alltid stöta på , om det så är i körkortskursen eller på ett internetforum . .
Ill guess man måste acceptera att folk har olika bedömmningskriterier och krav på vad som uppfattas som en bra bild , , Men vad skall man göra , det är ju fel att filtrera bort det som inte uppfattas som intressant för de flesta ,
Men man kanske skulle poäntera mer i poolerna vad som är kriterierna för poolens innehåll ..
Tex gatufotopoolen som desvärre på senare tid flippat ut i massa familjebilder , Trots David Björkens mkt tydliga beskrivningar .. det är riktigt trist ..
Kanske skall fotografer som lägger upp halvkassa överexponerade bilder föreställande deras katt fråga sig själva vad tittarna , mottagaren , kommer se för intresse i bilden .. Har bilden någon finess osv . .
mvh Ale
 
Jag k a n vara allvarlig också Fredrik. Jag drar på lite xtra i de där debatterna om dom så bara andas översitteri, så är det bara. Inget personligt mot just dig så var det sagt. Var inne på din andra tråd och skrev ngra rader. JANNE
 
hansen2 skrev:
Lite då & då händer att en till synes familje/semesterbild visar sig vara en bild av en fotograf som verkligen ansträngt sig. Han/hon befinner sig i början av sin fotokarriär och har hamnat helt rätt genom att använda sig av FS för att komma vidare.

Ungefär som jag tänkte skriva. :)

Många (de flesta) medlemmar vill dela med sig av sina bilder, som de tycker om, och vara en del av kamratskapen på Fotosidan. Få kritik, ställa och besvara frågor samt inspireras.

Jag irriteras också över vissa bilder ibland, liksom över särskrivning, men tycker att jag har blivit lite mer tolerant under de senaste åren. Det känns onödigt att stressa upp sig för småsaker, men givetvis tycker jag att det är ok att ryta till eller gnälla ibland. Kan man göra det i positiva, konstruktiva ordalag så är det bra, men människor är ju människor... ;-)
 
Re: Re: Re: Vad är lösningen på problemt då?

Anders Östberg skrev:
Jag var med på photoSIG ett tag men slutade eftersom det är ett verkligt dåligt system i min mening.

Tja, man kan tycka vad man vill om det systemet, det är väl inte perfekt på något vis, men någon som bara vill visa upp sin söta hund/katt/barn/flickvän/pojkvän/bil/blomma etc,
mösts av tillräckligt mkt "motstånd" och väljer andra ställen, så på så vis fungerar det som tänkt. Däremot kan en mer eller mindre hängiven amatör mkt väl ta sig tid att formulera rlevanta bildkommentarer för att på så vis själv kunna ladda upp en bild för kritik.

Resultatet är ofta få kommentarer, men de har för det mesta substans. Några "Bautiful dog" förekommer knappast eftersom de inte ger några credits.
 
Senast ändrad:
Måste bara lägga mig i denna debatt.

Självklart måste vem som helst få lägga upp vad de vill. Men jag är av åsikten att om man publicerar en bild här på fs så får man acceptera både positiv och negativ kritik, eller?

Har precis varit med om en incident där bilden blev avpublicerad efter min kommentar (den enda på bilden) för att sedan publiceras på nytt utan min kommentar. Sedan får jag en "utskällning" i min gästbok, när jag senare svarar i hennes gästbok så tar hon bort mitt inlägg. Är det bara jag som blir riktigt irriterad över det?

Måste väl bara lägga till att jag skrev ungefär i förkortad version: "denna bild ger mig absolut ingenting den är tekniskt ofullständig och känns för hårt körd i ps. Varför publicera en sådan här bild när alla andra bilder du publicerat är så bra? Man ska vara rädd om sin portfolio" var jag för hård?
 
Tobias Gulliksson skrev:
Måste bara lägga mig i denna debatt.

Självklart måste vem som helst få lägga upp vad de vill. Men jag är av åsikten att om man publicerar en bild här på fs så får man acceptera både positiv och negativ kritik, eller?

Har precis varit med om en incident där bilden blev avpublicerad efter min kommentar (den enda på bilden) för att sedan publiceras på nytt utan min kommentar. Sedan får jag en "utskällning" i min gästbok, när jag senare svarar i hennes gästbok så tar hon bort mitt inlägg. Är det bara jag som blir riktigt irriterad över det?

Måste väl bara lägga till att jag skrev ungefär i förkortad version: "denna bild ger mig absolut ingenting den är tekniskt ofullständig och känns för hårt körd i ps. Varför publicera en sådan här bild när alla andra bilder du publicerat är så bra? Man ska vara rädd om sin portfolio" var jag för hård?

Kanske inte för hård, men du skrev ju överhuvudtaget inget som kan användas för att hjälpa fotografen än "för hårt körd i ps".
Ska man ge negativ kritk av den kalibern tycker jag att det är befogat med en relevant förklaring till vaför man goillar bilden. Annars kanske det är bättre att avstå. Det är ju oxå ett sätt att markera att bilden inte faller en i smaken.
 
Mattsen skrev:
Kanske inte för hård, men du skrev ju överhuvudtaget inget som kan användas för att hjälpa fotografen än "för hårt körd i ps".
Ska man ge negativ kritk av den kalibern tycker jag att det är befogat med en relevant förklaring till vaför man goillar bilden. Annars kanske det är bättre att avstå. Det är ju oxå ett sätt att markera att bilden inte faller en i smaken.

Absolut men det jag skrev i inlägget var bara en förkortad version (orginalet finns inte kvar som sagt). Skrev även om skärpan mm men jag tycker att man bör kunna kommentera allt som rör fotandet inte nödvändigtvis bara den enskilda bilden. Då tänker jag på det men att ha en portfolio av samma höga klass, skulle jag skrivit det i gästboken eller. Kände verkligen att jag ville förmedla mina åsikter i det fallet, men jag kanske är helt ute och cyklar?
 
hansen2 skrev:
Njae, läser man detta uppmanas man tänka efter innan man langar upp "vad man vill".

/Johan
Intressant det hade jag inte läst tidigare. Då borde det ju vara klockrent, bort med alla semesterbilder. Men jag tror inte det är så enkelt, alla har olika åsikter om vad som är bra och dåligt och man kan ju faktiskt vilja ha idéer kring sin familjebild. Personligen är jag av den åsikten att jag verkligen inte kan förstå folk som lägger upp en bild med tex en datumstämpel i ena hörnet. Jag tänker som sagt fortsätta kommentera både bra och dåliga bilder.
 
Tobias Gulliksson skrev:
...
Personligen är jag av den åsikten att jag verkligen inte kan förstå folk som lägger upp en bild med tex en datumstämpel i ena hörnet.
...

Och personligen kan jag inte förstå att det inte går att ha överseende med en sådan sak.

Jag får en hel del småsura kommentarer för att jag har en i mitt tycke rätt diskret copyright-text i bilden, det verkar vara ett oöverstigligt problem för vissa. Det måste finnas oändligt med småsaker som dessa att hänga upp sig på här i livet, det måste vara jobbigt.
 
Anders Östberg skrev:
Och personligen kan jag inte förstå att det inte går att ha överseende med en sådan sak.

Jag får en hel del småsura kommentarer för att jag har en i mitt tycke rätt diskret copyright-text i bilden, det verkar vara ett oöverstigligt problem för vissa. Det måste finnas oändligt med småsaker som dessa att hänga upp sig på här i livet, det måste vara jobbigt.

Oj vad jag blev indragen i denna diskussion. Huruvida du har copyright-text i din bild skiter jag i. Det jag menade var att bilder med datumstämpel är ett lysande exempel på bilder avsett för familjealbumet och inte fs.
 
ANNONS