Annons

Nu vill jag skaffa negscanner. Minst 20x30 utskrifter.

Produkter
(logga in för att koppla)

Don Haka

Aktiv medlem
Det är äntligen dags att skaffa en negscanner, men finns ju många modeller. Konica minolta har flera som verkar intressanta, 5400 och Dual IV t.ex. Om jag vill göra en snygg print i storleken 30x45cm duger båda då? Om man någon gång skojar till det och vill göra 50x70 funkar dem då? De verkar kosta runt 6 respektive 3 flak. Eller ska man ta någon annan modell?
Tacksam för svar!

Har själv en Minolta dual scan III och den funkar fint med utskrifter upp till 20x30 och 30x40. Högre har jag inte provat, men har för mig att jag läst att 50x70 inte ska vara några större problem.

Nu pratar jag först interpolera upp i Photoshop efter scanningen och skicka iväg till Fotolabo på Internet för förstoringen.

Jag har en dual III och är helnöjd, jag har aldrig provat att göra en 50*70 men filerna brukar bli på ca 25 mb när man kör i full upplösning så det borde räcka en bit.

Tack för svaren. Det skiljer knappt något i pris mellan dual 3 och 4. Men finns det något som talar för 3:an?

Fyran är nyare, så den borde vara bättre? Det brukar vara några nya funktioner på varje modell. Men jag vet inte vad som skiljer dom åt exakt.

Det är väl som det brukar, om du har III behöver du inte köpa IV, men har du ingen är det väl lika bra att köpa IV :)

Vilken kapacitet på datorn bör man ha för att scan dual IV ska köras utan problem? Har själv en PIII på 700 mhz och minne 128.

Processorn räcker till, även om du naturligtvis inte kommer att få blixtrande prestanda vid efterbehandlingen. Minnet är dock i underkant, se till att stoppa i så du får 512 MB, det kommer du inte att ångra.

Det känns verkligen som minimum om du ska använda Photoshop för att scanna... Vågar inte säga om själva scanningen blir segare dock. Kanske...

Nu har jag nog bestämmt mig för 5400 scannern om ingen har några invändningar mot den. När jag ska göra mina stora utskrifter med lite beskärningar så tror jag mer på den. Tror jag kommer ångra mig järnet om jag snålar.

Jag tjackar den imorgon om ingen sägere "Stopp Markus! Den scannern repar neggen, gör dig blind, ökar arbetslösheten och svälten i världen"

Stopp Markus! Den scannern repar neggen, gör dig blind, ökar arbetslösheten och svälten i världen.

//David

ANNONS
Götaplatsens Foto