Annons

numrera om minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

perhel

Aktiv medlem
Jag har två Minolta DSLR KM5D resp. KM7D. Problemet är att när jag formaterar minnena börjar de räkna om på PICT 0001. Följdaktligen krockar då numrerna när jag lägger in nya bilder i en och samma mapp efter formatering.
Jag vill också byta namn på den ena kamerans minne så at jag kan köra dem paralellt i samma mapp (i datorn).
Någon som har en lösning här? :)
 
Hej,

Detta är säkert en inställning i kameran, har ingen sådan kamera själv men det låter helt klart så.

/Patrik
 
Jag har två Minolta DSLR KM5D resp. KM7D. Problemet är att när jag formaterar minnena börjar de räkna om på PICT 0001. Följdaktligen krockar då numrerna när jag lägger in nya bilder i en och samma mapp efter formatering.
Jag vill också byta namn på den ena kamerans minne så at jag kan köra dem paralellt i samma mapp (i datorn).
Någon som har en lösning här? :)

Jag sparar mina bilder i en mapp som får som namn det datum då jag laddar ner dem. Om det handlar om flera kameror så adderar jag information om detta i mappens namn. Behöver man göra det svårare än så?
 
Ja, det handlar om hur man har valt att ställa in sin kamera.

1) Vill du att bildnumreringen ska börja om på 1 varje gång du formatterar kortet, byter det, ändrar mappformat eller raderar alla bilderna i mappen, så går du in i inställningsmenyn och letar efter något som heter Bildnummerminne, Filnummer eller motsvarande. Där väljer du "Av", "Nollställ" eller motsvarande (detta är vad du har gjort nu, men inte vill).

2) Vill du att bildnumreringen inte ska nollställas utan fortsätta att numrera konsekutivt efter det högsta bildnumret som finns i kameran, eller det högsta som finns på kortet (vilket kan vara högre än det som finns i kameran ifall du kör med flera kort till den) så ska du välja Bildnummerminne - "På", Filnummer - "Serie" eller motsvarande (detta är vad du vill, men inte har gjort).

Ifall du har valt standardformatet för mapp så kommer första mappen att tilldelas nr 100 (plus några bokstäver och/eller siffror som anger kameratillverkare och modell - 100KM023 för din KM Dynax 7D). När du har kommit upp till 9999 bilder i den mappen så kommer bildnumreringen att börja om från 1 igen, men då i en ny mapp med ett steg högre nr, alltså med nr 101KM023.

Så fungerar det i princip för alla kameror jag har stött på, oavsett märke. Tillverkarna kan dock ha lite olika mappnamn - kan vara en kod enbart för tillverkarnamnet och ha t.ex. beteckningen XXXMSDCF oavsett vilken kameramodell det är.
.
 
Jag har själv aldrig haft mer än en digital systemkamera av samma modell, så jag har inte behövt skilja dem åt och har därmed inte heller någon egen erfarenhet av hur man gör detta. Dock går det ju att skapa egna mappar i kameran, så det är ju möjligt att du skulle kunna döpa mapparna i den andra kameran D7D-kameran t.ex. till XXXKM024, eller om detta inte går, börja högre upp, t.ex. på 110KM023 för den andra.

Jag antar att din D5D redan har ett annat standardformat än D7D, t.ex. XXXKM025 eller nåt sånt?

Går inte heller detta får du väl ha en mapp för vardera kameran på din dator, t.ex. D7DA resp. D7DB, och sedan hålla reda på vilken kamera du överför bilderna från.
.
 
Jag har själv aldrig haft mer än en digital systemkamera av samma modell, så jag har inte behövt skilja dem åt och har därmed inte heller någon egen erfarenhet av hur man gör detta. Dock går det ju att skapa egna mappar i kameran, så det är ju möjligt att du skulle kunna döpa mapparna i den andra kameran D7D-kameran t.ex. till XXXKM024, eller om detta inte går, börja högre upp, t.ex. på 110KM023 för den andra.

Jag antar att din D5D redan har ett annat standardformat än D7D, t.ex. XXXKM025 eller nåt sånt?

Går inte heller detta får du väl ha en mapp för vardera kameran på din dator, t.ex. D7DA resp. D7DB, och sedan hålla reda på vilken kamera du överför bilderna från.
.

Tack för svar:) jaghar löst det genom att ha den ena kameran inst.på nummer och den andra på datum.
Nu kan jag lägga dem i samma mapp utan att de "krockar".
 
En måhända rationellare och mer lätthanterad/lättsorterad princip kanske vore att namnge filerna utifrån exponeringsdatum och tid
 
ANNONS