Annons

NX1 vs d7200 vs?

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Mange

Aktiv medlem
Hej

Postade nyss i en annan topic.
Vilken av dessa kameror och andra i dess klass tycker ni man ska välja?
Vill ha sökare och nyaste sensortekniken. Senaste generationen.
Kitgluggen spelar också roll. Ska man känna på kamerorna då ergonomi är personligt?
Kan tänka mig att lägga ut ax 12000kr.
Är sony A7 (gamla modellen) som nu är prisvärd nått att ha? Fullsensor är väl toppen?
 
Nx1: absolut den modernaste och roligaste tekniken av dessa tre. En jättebra kamera, MEN du köper in dig i ett (troligen) döende system. Det som finns kan räcka till dig men det lär vara svårt att hitta tillbehör framöver. Dessutom ser jag den inte för 12000 eller mindre nånstans?

D7200: en ganska "meh" kamera rent tekniskt sett men väldigt kompetent. Ett tryggt val med ett enormt ekosystem av tillbehör.

A7: Klarar du dig med lite långsammare autofocus än de båda andra husen känns denna som ett bra val. Otroligt mycket kamera för pengarna. Och snygg!

Kitobjektiven kan jag inte uttala mig om, tyvärr.

Tycker dock absolut du ska försöka känna på kamerorna i verkligheten - särskilt A7:ans placering av avtrycket som är lite udda och inte faller alla i smaken.
 
Fullstor sensor är bra, men är meningslöst om du tvingas välja ljussvagare optik p.g.a pris
Det är omöjligt att se skillnad på en bild tagen med APS-C bländare 2.8 och fullformat bländare 4, förutsatt att båda sensorerna är lika bra/moderna. Väljer du ett steg större bländaröppning på APS-C kompenserar det för skillnader i såväl skärpedjup som brus.
 
Man bör titta på hela paketet kamera plus objektiv då man lägger ut så mycket pengar.

Detta sagt, är man ute efter den senaste tekniken av någon anledning så finns just nu ett demoex av NX1 på Scandinavian photo för 6995:-. Köp i så fall ett demo Samsung 12-24 samtidigt för 2500:-. Sedan kan du invänta en normalzoom och telezoom. Tänk på att alla andra zoomar än 16-50/2,0-2,8 och 50-150/2,8 inte kommer att ge full nytta av kamerans autofokusprestanda även om Samsungs billiga normalzoomar i f/3,5-5,6 klassen är ganska bra rent optiskt. 55-200 är det sisådär med.

Skall du ha en "ny" NX1 till ett så bra pris får du nog köpa idag då NX1 av någon anledning just nu verkar sälja som smör i solsken alla rykten om systemets död till trots.
 
Hej

Postade nyss i en annan topic.
Vilken av dessa kameror och andra i dess klass tycker ni man ska välja?
Vill ha sökare och nyaste sensortekniken. Senaste generationen.
Kitgluggen spelar också roll. Ska man känna på kamerorna då ergonomi är personligt?
Kan tänka mig att lägga ut ax 12000kr.
Är sony A7 (gamla modellen) som nu är prisvärd nått att ha? Fullsensor är väl toppen?

Kom igen nu Foto-Mange :) Av historiken att döma är det inte bara dessa två trådar på sistone. Mitt förslag är att gå på något av de senaste råden nu och slå till. Den kameran du köper kommer bli den bästa kameran eftersom du kommer ut och fotar ;-)
 
Om jag får komma med ett tips så välj ett kamerahus utan kitobjektiv du verkligen vill ha.
Sedan väljer du ett objektiv som passar dina ändamål och köper det löst.
 
ANNONS