Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny 1D/1Ds Mark III snart?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders P Hansson

Aktiv medlem
Kommer Canon att uppdatera, ersätta nuvarande modell av 1D/1Ds Mark III inom en snart framtid med tanke på att 5D mark II har fler pixlar etc?

Kommer Canon att uppdatera, ersätta nuvarande modell av 1D/1Ds Mark III inom en snart framtid med tanke på att 5D mark II har fler pixlar etc?

Definiera snar framtid.

Om man säger så här 1D/1Ds mark 3 kommer att uppdateras. När det blir vet bara de på Canon, men kvalificerade gissningar skulle kunna vara PMA mässan i februari(?) tex.

Uppdateringsfrekvensen har sett ut på följande sätt:

1D
MkI 9/01
MkII 2/04
MKIIn 8/05
MkIII 2/07

1Ds
Mk I 9/02
MkII 9/04
MkIII 8/07

Således kanske canon släpper 1D MkIV/MkIVn q1-09
och Ds Mk IV i aug-09? 8 Fritt spekulerat. :)

Låter ju bra för jag funderar på att köpa 1D efterföljare med fler pixlar etc eftersom den är snabbare än 5D mark II, passar kanske bättre mitt sportfotande

Mark III 1Ds har 21milj (kostar därefter) men 1D har bara hälften och sen behöver väl dessa modellers lcd skärm mm uppdateras eller? Jag vill ha 1D snabbhet och 5Ds mark II antal pixlar, bättre lcd skärm m m

Om man har snabbhet från 1d och sensor från 5d får man nog ha en liten serverpark med sig för att få plats med bilder.

Om man har snabbhet från 1d och sensor från 5d får man nog ha en liten serverpark med sig för att få plats med bilder.

Robin, vi vet faktiskt inte hur mycket DigicIV klarar att skyffla, bara att 1 klarar av 5dmkIIs datamängder. 1dmkIII och s:arna har ju två stycken digicIII, så det känns inte otroligt att 2st sådan proppar kan hantera 10fps om det skulle behövas. Hur mycket buffertminne det skulle behövas är ju en annan femma ...

/Björn

Tvekar inte ett dugg på att fyran klarar av att stuva undan 10 bilder i sekunden. Det där med servrar var en tanke på hur man skall spara alla bilderna.

Men vad skall du med mer än 10-12mp till? 1D mkIII räcker väl till - oki för saken skull får de väl slänga i 12mp om någon blir gladare för det, men 20mp i en sportkamera? nja... lite mycket tycker jag allt.

Mer pixlar? Njae, inte speciellt högt på min önskelista för sport. Däremot skulle jag inte tacka nej till ännu bättre brusegenskaper på höga ISO.

Mer pixlar? Njae, inte speciellt högt på min önskelista för sport. Däremot skulle jag inte tacka nej till ännu bättre brusegenskaper på höga ISO.

Eller varför inte göra som Nikon, och ha croplägen?
1Ds + 1D i samma kamera skulle säkert locka många. Med två DIGIC skulle man kunna få följande, med samma sensor som 5DMKII:
FF: 21MP, 7b/s
1.3 läge: 12MP 13b/s
1.6 läge: 8MP, 19b/s

Eller varför inte göra en med högre upplösning. Verkar som om nya Canon 50D med 15MP inte levererar mycket högre upplösning än 10-12MP kameror, så det kanske är där gränsen ligger för tillfället. Så med samma pixeltäthet som 450D får man istället, med möjlighet till olika lägen:

FF: 32MP, 5b/s
1.3: 19MP, 8b/s
1.6: 12MP, 13b/s
2: 8MP, 19b/s

Det borde väl tillfredställa dom flesta. Även dom som verkligen gillar 1.3 crop på 1D och fotograferar sport, få då ett läge där man har en 1.3 bild, med något mörkare FF ram, för att ha möjlighet att se vad som händer strax utanför 1.3x sökaren.
Man skulle väl också kunna tänka sig två sRAW lägen i 1.3 läget som ger sRAW1, 12MP, 13b/s och
sRAW2, 8MP, 19b/s

Samt även filmning i full HD och 60b/s

Om inte annat så är det ju alltid en kostnadfråga, så många fler pixlar kostar och om man inte har behov av dom så kanske man hellre lägger pengarna på annat.

ANNONS
Götaplatsens Foto