Annons

Ny 300D tråd

Produkter
(logga in för att koppla)

muster

Aktiv medlem
Den gamla tråden blev lite för stor för att hitta saklig information i.

Jag är på väg att beställa en 300D men efter noggrant läsande så är ju den övervägande delen av er negativa till kameran. Jag tänkte därför höra om jag kunde få några konkreta svar på varför den uppfattas som dålig.

Jag är än så länge inte "för" kameran på något vis. Frågorna kan uppfattas som favoriserande/provocerande men jag kommer inte på nåt annat sätt att skriva dem på.

Det klagas mycket på att 300D är för strippad jämfört med en 10D. Vad exakt är de viktigaste funktionerna som du tycker strippats bort?

* Forced AF AI mode - Spelar detta så stor roll? Kan någon ge mig ett exempel på när detta skulle vara hämmande. Dpreview.com skriver själva:

"I can honestly say that with careful use it is not an issue for 95% of everyday amateur photography."
Är ni som uttalat er mot detta proffs (yreksfotografer) eller de resterande 5 procenten?

* Automatic metering mode - Ok, ibland ställer även jag om min kamera till tex Spotmätning men om den automatiska mätningen är väldigt bra, finns då anledning till manuell?

* Ingen WB kelvinskala - Kan ni titta på en lampa och se vad den har för kelvingrad? Räcker inte de förbestämda lägena + set wb?

* Fråga: Framebuffer: 2.5 fps upp till 4 bilder? - Kan den bara ta 4 bilder i 2.5 fps?? I alla upplösningar eller bara i största? Isf är ju detta sämre än min f.d Dimage 7 klarar...

* Ingen blixtkompensering - Detta gäller väl bara den interna blixten? Har du en extern som du kan kompensera på så är problemet borta. Och det har väl alla proffs. =)

* Fråga: Läste nånstans att LCD'n på baksidan inte kan visa realtidsbilder utan bara uppspelning av tagna bilder?! Missuppfattade jag eller har inte dslr's denna funktion?

* Fler viktiga funktioner jag missat? Skriv och berätta och hjälp mig bestämma om det blir en 300D eller inte...

Mvh Stefan

Det är bara du själv som kan avgöra om begränsnigarna är för många eller ej för din del...för min del är de på tok för begränsande iaf.

Re: LCD'n

Eldorider skrev:
Svar angående LCD'n.

Den visar inte realtidsbilder.
Spegeln är i vägen!

MVH

Peter

VAA?????????????? Säg att du skojar!
Om detta är en av smällarna man får ta med DSLR så vete fan.. Plötsligt blev nya Sonyn (828) myyyyyycket intressant.

"Realtids lcd" vad ska man ha det till?
Duger inte sökaren i en DSLR-kamera (you see what you get".

På digitala "kompakt"-kameror däremot har den betydligt större betydelse pga man ej ser igenom objektivet utan i en separat "sökare".

Eller är jag ute och cyklar?

Alfons2 skrev:
"Realtids lcd" vad ska man ha det till?
Duger inte sökaren i en DSLR-kamera (you see what you get".

På digitala "kompakt"-kameror däremot har den betydligt större betydelse pga man ej ser igenom objektivet utan i en separat "sökare".

Eller är jag ute och cyklar?

Du har så rätt så.

*gråter*

Jag gillar ju att kunna hålla kameran någon halvmeter ifrån mig och kika "genom" lcd:n. Tycker bara inte om att trycka mitt ömtåliga öga mot en hårdgummibeklädd ram. Usch.

eruhmm.. Du kanske ska hålla dig till de där allt-i-ett kamerorna då?

Det är liksom det som är en av de stora fördelarna med dSLR..att ha en riktig söäkare :)

muster skrev:

* Forced AF AI mode - Spelar detta så stor roll? Kan någon ge mig ett exempel på när detta skulle vara hämmande. Dpreview.com skriver själva:
Jag har haft det i en gammal EOS1000. Det var i praktiken väldigt sällan problem. Inget att gråta blod över alltså.
* Automatic metering mode - Ok, ibland ställer även jag om min kamera till tex Spotmätning men om den automatiska mätningen är väldigt bra, finns då anledning till manuell?
Nej. Vill du påverka något särskilt kör du ändå inte med motivprogram.
* Ingen WB kelvinskala - Kan ni titta på en lampa och se vad den har för kelvingrad? Räcker inte de förbestämda lägena + set wb?
Jo, och är man petig kör man med RAW ändå
* Fråga: Framebuffer: 2.5 fps upp till 4 bilder? - Kan den bara ta 4 bilder i 2.5 fps?? I alla upplösningar eller bara i största? Isf är ju detta sämre än min f.d Dimage 7 klarar...
Ja. Den kanske största nackdelen med 300D som jag ser det.
* Ingen blixtkompensering - Detta gäller väl bara den interna blixten? Har du en extern som du kan kompensera på så är problemet borta. Och det har väl alla proffs. =)
Tja, du 'måste' ha den gigantiska 550EX (DYR!) för att klara det, såvitt jag vet.
* Fråga: Läste nånstans att LCD'n på baksidan inte kan visa realtidsbilder utan bara uppspelning av tagna bilder?! Missuppfattade jag eller har inte dslr's denna funktion?
Nix.

Björn, har du kikat i sökaren på en spegelreflex någon gång? Ge det en chans annars, chansen är stor att du blir frälst.

jimh skrev:
Björn, har du kikat i sökaren på en spegelreflex någon gång? Ge det en chans annars, chansen är stor att du blir frälst.

Nej, det har jag inte. Jag tycker dock om att gnälla när chans ges. :) Får förlänga lunchen imorgon med ett besök i kameraaffären.

Sökaren på en SLR är helt underbart.. inte pixlig, man ser skärpedjupet väldigt lätt osv..
Tycker dock inte om sökaren på DSLR´s som t.ex 10D.. eftersom den är så pytteliten..

Re: Re: Ny 300D tråd

Linmajon skrev:
Nej. Vill du påverka något särskilt kör du ändå inte med motivprogram.

Man kan vilja använda Av- eller Tv-lägena, men då sitter 300:n fast i matrismätning vilket gör det svårt att exponeringskompensera ljusa eller mörka motiv (eftersom det är knepigt att förutse vad automatiken kommer att hitta på). Alltså blir man hänvisad till M-läget, med dess irriterande "shifttangent" för att ställa in bländare.

Men å andra sidan så lär man sig kanske ganska snabbt hur matrismätningen beter sig i olika situationer iom att man kan kontrollera hur exponeringen blev direkt.

Funkar EZ blixat överhuvudtaget? Jag trodde det bara var EX blixtar som passade?! Jag har en Speedlite 300EZ sen förut och det vore ju lysande om den gick att använda...

Trodde bara att man hade begränsad TTLmätning- den suger ju i vilket fall så jag har betraktat det som en non-issue. Jag vill gärna höra nån bekräfta mina spekulationer

Hej

kolla in Olympus E1 istället då.. jag tror att den kan visa bild samtidigt.. det kunde iallafall E10-E20...

Mvh
Johan

bjanha skrev:
*gråter*

Jag gillar ju att kunna hålla kameran någon halvmeter ifrån mig och kika "genom" lcd:n. Tycker bara inte om att trycka mitt ömtåliga öga mot en hårdgummibeklädd ram. Usch.

Re: Re: Re: Ny 300D tråd

erhu skrev:
Funkar inte blixtkomp m tex 540EZ ?

Inga EZ-blixtar funkar till Canons DSLRer..

Eller joo.. de funkar, men du måste köra blixten i M-läge.. det kan ta ganska lång tid innan du får en korrekt exponerad blixtbild.

ANNONS
Götaplatsens Foto