Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny 350D.. lämna tillbaka?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bass

Aktiv medlem
Tjenare.. är en ... ganska lycklig nybliven ägare av en 350D.
Kameran är kanon men det finns 2 irriterande saker med kameran.

1. I viewfindern så "läcker" en av dom röda fokuspunkterna. Allså alla fokuspunkter är skarpa prickar förutom en som är en röd prick med en röd blödning runt om pricken.

2. Det raslar om den inbyggda blixtens fäste.. allså metallplattorna på sidorna av blixten som går i spåret.
Går väl att skruva åt om man hittar en tillräckligt liten stjärnmejsel.

Kanske inte väldens största problem men man förväntar sig ju att allt är perfekt =)

Det skramlar om blixtne även på andra 350D och 20D också. Och nu vet jag inte exakt hur mycket fokuspunkten blöder, men en viss ljusspridning på fokuspunkten/punkterna får man räkna med. Brukar oftast inte synas i dagljus utan bara mot mörka motiv. Iaf om allting är som det ska.

Tycker det låter skumt att inbyggda blixten "rasslar", det gör den inte på någon av mina EOS-kameror (300, 50E, 10D). Skulle definitivt se till att få det fixat om kameran är alldeles ny.

Är inte det någon del i 350D som skall skramla har folk kommit fram till här på forumet.
Tror det var något med någon funktion på kameran, kommer dock inte ihåg vilken. Men hur som helst så är "rasslet" något som märks på de flesta 350D, så det är nog inget du behöver oroa dig över speciellt mycket.

De enda som ja tycker ska rassla är vippan som anger kamerans läge gentemot dragningskraften. Dvs om du har kameran horisontellt eller vertikalt. Nä gå tillbaka med den. Är det inge fel - Fine - men då har du iaf kollat.. innan det ev. är försent.

Detta "rassel" har diskuterats massor här på forumet och efter kontakter med både fotohandlare samt med Canon så är det helt i sin ordning. Det är skenorna som den inbyggda blixten sitter på som har en tendens att rassla lite.

Min rasslade i början men nu tycker jag det försvunnit.. eller så har jag vant mig :)

Intresssant hur många som skriver att det är onormalt när det i själva verket är helt normalt och dessutom har diskutterats i otaliga trådar här på fotosidan.

Men visst, åsikter är ju bra alla har dem, men fakta är de inte.

Bass skrev:
Tjenare.. är en ... ganska lycklig nybliven ägare av en 350D.
Kameran är kanon men det finns 2 irriterande saker med kameran.

1. I viewfindern så "läcker" en av dom röda fokuspunkterna. Allså alla fokuspunkter är skarpa prickar förutom en som är en röd prick med en röd blödning runt om pricken.

2. Det raslar om den inbyggda blixtens fäste.. allså metallplattorna på sidorna av blixten som går i spåret.
Går väl att skruva åt om man hittar en tillräckligt liten stjärnmejsel.

Kanske inte väldens största problem men man förväntar sig ju att allt är perfekt =)

Alla mina fokuspunkter "blöder"
Irriterande i början,men har vant mig!

ANNONS
Götaplatsens Foto