Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny 7D för ca 8400:- Vad är haken?

Produkter
(logga in för att koppla)
LÅter det för bra för att vara sant så brukar det alltid vara det också - fusk och bedrägeri ligger oftast bakom erbjudanden som låter VÄLDIGT bra...

50D ligger väl iofs nästan innom gränsen för vad som kan tänkas vara ett riktigt pris - om än väldigt bra. 6800 är bästa pris jag hittar hos normala handlare på 50D annars så lite varning är det nog på det priset...

Skriv till dem o fråga var de har sin butik, du ska ju till London (England) snart... jag gissar att de inte har någon adress att ge dig. Jag försökte själv med deras kontaktformulär men det fanns ingen "send" knapp att trycka på.

Att ha betalda eller gratisannonser på forum på Internet är ju ingen garanti för att ett företag är seriöst!

Nåväl, det var ju tur att du kollade upp detta innan du betalt något

Att ha betalda eller gratisannonser på forum på Internet är ju ingen garanti för att ett företag är seriöst!

Nåväl, det var ju tur att du kollade upp detta innan du betalt något

Jo det lät ju som sagt för bra :) Googlar man på företaget så får man upp väldigt sparsamt med träffar, vilket tyder på att de inte är ett etablerat företag heller.

Det billigaste Hong Kong-handlarnapå ebay ligger på strax under 10 000 kr för 7d och känns klart säkrare än den där affären.

Vi gör ett test

Jag har försökt att kika på detta.
Vet inte hur mycket energi man egentligen ska lägga på det, men det kändes lite intressant som en erfarenhet i alla fall.
Mycket riktigt verkar servern ligga i Litauen, och att e-posten kommer via Venezuela verkar någon redan också ha tagit reda på.
Adressen finns, och är en generell adress för flertalet spel och brevlådeföretag, knappast en butik alltså.
Den har använts flitigt i tidigare nätbluffar, så det "luktar lite skit" redan där.
Jag har provat att handla för att se hur det verkar ligga till.

Nu har jag fått ett banknummer, och skrivit en fråga till "handlaren".
Så här ser det ut just nu:

Hi.

Im visiting U.K and London at the end of this week, so i can step by and pick it up in one of your stores, and pay there.
Is this the adress to the main store:
145-157 St John Street

Regards

> Date: Wed, 22 Sep 2010 11:57:19 +0300
> To:
> From: [email protected]
> Subject: Order Update
>
> Bank Transfer Details
> ------------------------------------------------------
> Bank:
> Natwest Bank
>
> Bank Address:
> The Square, Crewe, CW1 2HN, United Kingdom
>
> Account:
> Shootmarket
>
> SWIFT/BIC:
> NWBKGB2L
>
> IBAN:
> GB10 NWBK 6006 2331 6958 84
>
> Order Total: €1,335.95
> Please notify our billing department by e-mail: [email protected] on the day you wire your payment.
> Please reference the Order Number (3842482) when making a payment via Wire Transfer. This information is very important in order to properly credit your account.
>
> Allow 3-7 working days for the payment to reach our account.
> Your order has been updated to the following status.
>
> New status: Payment Pending
>
> Please reply to this email if you have any questions.
>

Hej.

Nej, jag har naturligvis inte betalat någonting ännu, jag beställde via "Bank transfer", och nu vill dom att jag sätter in pengar på deras konto.
Jag har även fått ett svar från dom, och svarat på det.
Eftersom dom inte svarade på frågan om adressen stämmer, så växer naturligtvis misstanken om att det inte finns någon fysisk butik.
Så här lyder det senaste mailet.

Hi.

OK, thanks for Your answer.
But is this the adress to the store in London ??
145-157 St John Street

I think i will have time to drop by on my visit in London anyway, and it is always nice to comare equipment and prices in a real store.

Regards

--------------------------------------------------------------------------------
Date: Wed, 22 Sep 2010 16:26:03 +0100
From: [email protected]
To:
Subject: Re: Order Update

Dear Sir or Madam,

We have different prices and stock in our London store.
If you have any questions, please don't hesitate to contact us.

Sincerely,

Paul Nevels
Sales Manager

Shoot Photography Ltd
2nd Floor
145-147 St John Street
London, EC1V 4PY
United Kingdom

Company No. 06971054

Phone: 0845-2996-057

Eftersom dom inte svarade på frågan om adressen stämmer, så växer naturligtvis misstanken om att det inte finns någon fysisk butik.
Adressen (Crusader House) låter ganska förtroendeingivande och används därför av många brevlådeföretag. Detta är en service man kan köpa för några hundra i månaden.

Att det skulle ligga en fotobutik på tredje våningen är knappast troligt...

Hej.
Med risk för att vara tjatig, men jag tycker det var lite intressant att följa utvecklingen nu när jag har börjat, och hoppas att ingen ska ”trilla dit”, och gå på denna typ av bluff, vare sig nu eller i framtiden.
Firman finns även under domänen shootphotomarket.com och det är registrerat i USA i ett helt annat namn än shootmarket.com, samt som en tredje person i domänen shootonlinemarket.com, också i USA, dessa verkar ligga hos Yahoo.
Med dagens priser på domäner, och möjligheter att dölja sig, så kostar det inte många kronor att sätta upp en sådan här sida, som trots allt ser ganska trovärdig ut.

Har kollat upp VAT-numret som anges, och det är INTE giltigt, och det kan vara bra att göra om vi stöter på detta i framtiden.
Kontrolleras på EU-kommissionens webbplats:
http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/
Välj bara medlemsland, och skriv in numret, så sker en kontroll.

Många har skrivit att ”Om det låter för bra för att vara sant…..så är det mest troligt inte sant”, och det tycker jag att vi alla ska ta till oss.
Nu inväntar jag nästa svar, eftersom personen i fråga har trasslat in sig med att säga att ”Vi har ett annat pris, och utbud i våran Londonbutik”.
Så nu förväntar jag mig en adress att undersöka….
M.V.H
/Tobias

Slutklämmen....

Hej.
Jag fick nu detta svar på min fråga om adressen är korrekt till butiken:

Dear Sir or Madam,
Yes, this is our address.
If you have any questions, please don't hesitate to contact us.
Sincerely,
Paul Nevels
Sales Manager
Shoot Photography Ltd
2nd Floor
145-147 St John Street
London, EC1V 4PY
United Kingdom
Company No. 06971054
Phone: 0845-2996-057

Har även kollat upp adressen, och det är en kontorsbyggnad.
Mellan 35 och 40 företag håller till där, men INTE detta, och hur som helst inrymmer byggnaden inte butiker, men det hade vi nog redan listat ut.
Det positiva med detta är att vi kanske blir ännu vaksammare mot denna typ av verksamhet.
M.V.H
/Tobias

Ja, tyvärr är det alltid någon stackare som trillar dit, och det vet dom.
Jag har skickat ytterliggare ett mail där jag påstår att jag besökt byggnaden, men inte hittar deras butik.
Detta har jag naturligtvis inte fått något svar på, men jag har anmält sidan för granskning till domänregistranten.
Tyvärr kan det ta flera veckor innan den stängs ner, och jag hoppas att ryktet sprider sig fort.
Det som är tråkigt är att det är väldigt enkelt att registrera sig med hjälp av falska uppgifter i vissa länder, U.K är ett av dom, så man ska vara extra vaksam när ett nystartat företag kommer därifrån.
Sidan kommer förmodligen att stängas inom kort, och jag hoppas att vi har hjälp till med att sprida information som har gjort att någon unvikit fällan.
M.V.H
/Tobias

ANNONS