Annons

Ny bildskärm

Produkter
(logga in för att koppla)

nabbor

Aktiv medlem
Hej forum.
Min skärm börjar ge upp så jag behöver se mig om efter en ny.
Vet att skärmen var mycket bra med tanke på priset (ca 5000) men det är snart 15 år sedan. Jag har ingen aning om vad som hänt på skärmfronten sedan dess. Vill inte lägga ut så mycket pengar på en ny skärm men vill inte heller köpa en som är sämre än den jag har. .
Skärmen idag:
Dell U2410 (2005). 8-bit H-IPS panel, 16,7 M colours, 10 bit internal colour-processing.
Stor färgrymd och korrekt färgåtergivning.

Rekommendationer på motsvarande skärm, gärna större än 24 tum?
 

AWid

Aktiv medlem
Själv köpte jag en Benq sw 270c för ett tag sedan. Helt ny modell som kostar knappa 9 000:-. Är väldigt nöjd (än så länge:) Kan hittas här.
 

Artis

Aktiv medlem
Vad sägs om den som presenteras just nu på Fotosidan?
”Nya Eizo Coloredge CS2740 är en 27 tums 4k UHD monitor som passar både videografens krav på upplösning och fotografens krav på färgnoggrannhet.”
 

AWid

Aktiv medlem
Kan väl nämna att Benq-skärmen jag tipsar om lite tidigare i tråden även finns i en variant med 4K UHD. Den är förstås lite dyrare. Fast jag tycker inte 4K är optimalt för fotoredigering. Bilderna blir förstås bra på 4K, men texten i PS och LR (och många andra program som är lite dåliga på skalning) blir väldigt liiiiten.

Tillägg: 4K-skärmen heter sw 271.
 

nabbor

Aktiv medlem
Tack för input. Fler alternativ önskas =)
Benq-skärmen som AWid tipsar om känns i dyraste laget. En Eizo för 17 000 är inte aktuellt. Hade snarare hoppats på hitta någonting billigare än BenQ-skärmen.
 

Matchfotografen

Aktiv medlem
Sneglar själv efter ny skärm, hade en Dell U2413 som jag var klart nöjd med men den hamnade i vägen för spelande tonårsbarn och förolyckades.

Funderar för stunden på en Dell UP2716D som specmässigt är en hyfsad kompromiss med storlek/upplösning/färgrymder för min egen användning och går att hitta för drygt 5000 nu vilket är en prisnivå jag gärna stannar runt.

Kanske nån har erfarenheter av denna och kan bidra med input?
 

marten_p

Aktiv medlem
Kanske nån har erfarenheter av denna och kan bidra med input?
Går själv i samma tankar, och har även jag kollat på Dell UP2716D. Finns en del recensioner på webben, men alltid kul höra vad folket här tycker.

Har det hänt mycket kring bildskärmar senaste åren, men tanke på att den släpptes 2015?
 

cassidy

Aktiv medlem
Jag var i ungefär samma situation i januari förra året och efter viss research och en hel del beslutsvånda slutade det med en LG 27UK65 (27" 4k). Sedan dess har jag noll koll på om det kommit ersättningsmodeller, men det ser ut som kan få en för strax över 4000.- idag.

Jag har en x-rite kalibrator för att hålla koll på färgerna och för mina behov är jag mycket nöjd med skärmen.
 

nabbor

Aktiv medlem
Tack för input!
Dell-skärmen verkar riktigt bra och prisvärd. Har ju något år på nacken men det verkar inte som att utvecklingen går rasande fort vad gäller skärmar.

LG skärmen verkar numer heta 27UL650 har ju "bara" 99% av sRGB. Vet inte hur stor skillnad man märker i praktiken.

Det känns viktigare med korrekta färger än stort färgomfång. Hur ska jag tänka om det? Jag jobbar ju inte professionellt med foto, säljer inga bilder och skickar väldigt få för utskrift.
 

cassidy

Aktiv medlem
Jag hade tydligen både lite tangentbordslepra och akut gråstarr där … :/
Den jag har är LG 27UK650 och kostar strax över 5000.-, men det påverkar egentligen inte specarna. Det är fortfarande 99% sRGB osv.

Vilka specar som är viktiga för dig kan bara du svara på, jag hade ursprungligen en rätt så snäv "önskelista" men i slutändan ville jag inte betala 5-siffrigt för en skärm utan sänkte ambitionsnivån och sparade undan en slant till kommande objektivköp istället.
 

Ventures

Aktiv medlem
Om man är bortskämd med två skärmar inser man att man behöver två likadana. Är de inte det blir resultatet efter kalibrering också olika. Är i det läget nu. Två Dell. Ena IPS, den andra TN. Eftersom båda skärmar annars funkar bra så får det vara ett tag till. Inser att det blir dyrt vid ett byte.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
En olycka kommer sällan ensam, brukar man säga och även om det inte är en olycka som inträffat, verkar det som att jag nu behöver byta ut min skärm efter det att jag uppgraderat hårdvaran i datorn.

Skälet till varför jag gör bedömningen att jag kan behöva köpa en ny skärm (också) är därför att det är stört omöjligt att kalibrera och profilera den som jag nu har. Har säkert gjort fem försök i kväll/natt, men inte lyckats få skärmen kalibrerad och profilerad enligt önskemål. Dessutom, om jag mot all för förmodan skulle lyckas kalibrera och profilera skärmen, hände det (sist) att efter en lyckad kalibrering/profilering, blev skärmen helt plötsligt (utan yttre påverkan) i samband med att jag satt och redigerade en bild, väldigt varm, d v s att färgtemperaturen sjönk betydligt. Detta tolkar jag som att skärmen är slut och det är dags att byta ut den, eller hur tolkar ni andra (som har bättre kunnande än mig), det ovan nämnda !?

Kan ju lägga till att skärmen är nog ett tiotal år gamma (det verkar som att datorkomponenter och skärm åldras med samma hastighet), så den kanske har gjort sitt, trots att den stått oanvänd under långa perioder. Är intresserad att höra av er andra vad det kan vara som gör att skärmen uppför sig som den gör, men som sagt, åldrandet är väl en faktor som inte kan förbises, oaktat om den stått oanvänd under långa perioder, eller ej (?)

Med det sagt, en ny skärm kanske blir aktuell att införskaffa, och jag såg en nyligen författad artikel här på Fs om ett test av en Eizo-skärm som inte var blodigt dyr (Eizo ColorEdge CS2400S) men det var ett par saker som fick minus: Ingen skärmkeps och låg upplösning samt avsaknaden av en inbyggd colorimeter.

Skärmkeps kan man komplettera med i efterhand, colorimeter har jag sedan tidigare (Xrite i1display pro), men det jag funderar på mest egentligen är upplösningen. Är fundersam på en 4K-skärm, men de är väl betydligt dyrare !? Skälet till varför jag önskar en 4K-skärm är för att upplösningen blir så mycket bättre än det jag har nu (1900*1200), vilket f ö är samma som på Eizo-skärmen ovan.

Tar gärna emot synpunkter och tips på en skärm i bra kvalite som inte kostar skjorta och byxor, gärna med 4K upplösning samt för och nackdelar med en såpass högupplöst skärm (om de nu finns några nackdelar).
 

UlfHan

Aktiv medlem
Beror på vad skjortan kostar. Min personliga syn på saken är att du behöver gå upp lite i storlek för att få nytta av 4k. Det beror så klart på hur nära skärmen du sitter men det är min tro.

Jag köpte nyligen en Benq SW 321C (32 tum) och jag är rätt nöjd med den. Å andra sidan så är nog de flesta som har köpt en ny skärm nöjda. Jag kan jämföra med min gamla skärm, en NEC SpectraView 2690. Den har inte alls lika bra färgåtergivning.
 

Falumas

Aktiv medlem
Håller med, på 24" räcker fullHD. Jag tycker dock 24" är för litet och hade köpt en större skärm av ett billigare märke om det är pengarna som är problemet.

Gällande upplösning skulle jag säga att du behöver minst vid följande storlekar.

24" FullHD
27" 1440p
30" 4k

Jag har två 27" en 1440p och en 4k. Det är marginell skillnad.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Min personliga syn på saken är att du behöver gå upp lite i storlek för att få nytta av 4k.
Kan mycket väl tänka mig at gå upp lite i storlek, men då rusar priset iväg. Dessutom vill jag nog inte ha en 32", av utrymmesskäl, men en 27" skulle nog kunna fungera.
Det beror så klart på hur nära skärmen du sitter men det är min tro.
Sitter inte allt för långt från skärmen, kanske 50-70 cm, skulle jag tro.
Jag köpte nyligen en Benq SW 321C (32 tum) och jag är rätt nöjd med den.
Tittade som hastigast på en Benq SW 321C och då rusade priset iväg, kan jag konstatera, ~ 21 000 :-. Känns lite väl saftigt att lägga på en skärm kan jag tycka. Dessutom har jag ingen personlig erfarenhet av Benq, men jag vet att Englands motsvarighet till Steohl har och använder sig av detta fabrikat, och han förefaller vara nöjd med märket.
Jag kan jämföra med min gamla skärm, en NEC SpectraView 2690. Den har inte alls lika bra färgåtergivning.
Sitter med en Nec Spectraview 242 som har fungerat tillfredsställande över åren, men som nu börjat ge upp, som det verkar.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
hade köpt en större skärm av ett billigare märke om det är pengarna som är problemet.
Jag är inte emot att lägga mindre pengar på en större skärm, men som oftast är det ju så att man får vad man betalar för, och just Eizo och Nec är väl de stora drakarna på skärmmarknaden (eller ?).

Om du (eller någon annan) som är kunnig på området (då jag saknar all erfarenhet av detta, jag köpte min Nec för ~10 år sedan, och sedan har jag använt mig av den, tills nu), så kom gärna med förslag.

Jag vet att man får vad man betalar för och (framförallt) är långsiktighet ett ledord för mig. Förslag på andra fabrikat än just Eizo och Nec (Benq ?) i lämplig upplösning i 27" storlek tas tacksamt emot.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Men frågan är om inte Benq är tillräckligt bra.
Om Benq är tillräckligt bra kan inte jag svara på, men utifrån specarna (och det som jag kan göra begripligt för mig) förefaller Benq vara minst lika bra som Nec och Eizo. Frågan som kvarstår är dock hur Benq håller sig över tid och jag försöker att se långsiktigt i det jag gör. När jag köpte min Nec, betalade jag ~ 11 000 :- (med skärmkeps) och den har ändå häng med i ~10 år, så man får väl ändå säga att ~1 000 :- / år är en överkomlig kostnad.

Problemet är egentligen att slanta upp hela beloppet på en gång (inte minst för Eizo och Nec - skärmarna), det börjar bli väldigt mycket nu, inte minst i ljuset av att jag precis uppdaterade datorn (~ 14 300 :- ), skall på semester nästa månad och dessförinnan fixa bilen (~ 8 000 :- ) samt när jag kommer hem från semestern, köpa en komplett uppsättning bläck till skrivaren och en uppsättning papper i olika storlekar ( ~ 10 000 :- ).

Och som detta nu inte vore nog, en ny skärm. Inte för att min privatekonomi är av allmänintresse, men jag nämner det bara för att sätta saken i perspektiv. Och ja, jag är bara en vanlig löneslav 😎.

Edit: Hittade den här i en annan tråd här på forumet och den förefaller ge mycket bang for the buck. Dessutom är det en Eizo och inte en Benq och dessutom till ett lägre pris en Benq:en.
 
Senast ändrad:
ANNONS