Annons

Ny bildskärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
En EIZO eller NEC är bättre än en Benq nu, men en ny Benq om 5år är säkerligen bättre än en EIZO från idag.
På en skärm hade jag inte skaffat en för 10år, jag hade hellre köpt en något billigare och bytt efter 5år.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
En EIZO eller NEC är bättre än en Benq nu, men en ny Benq om 5år är säkerligen bättre än en EIZO från idag. På en skärm hade jag inte skaffat en för 10år, jag hade hellre köpt en något billigare och bytt efter 5år.
Intressant tanke men totalkostnaden för två skärmar över tio år, blir säkert högre än om man köper en för tio år, på en gång. Dessutom har Eizo:n 5 års garanti. Vet inte hur det ligger till med Benq:en, dock.

Och när den är förbrukad (efter låt oss säga, tio år) då är sannolikt de skärmar som finns tillgängliga, betydligt bättre än de som kommer ut på marknaden om 5 år. Dessutom, om du tittar på priset för Eizo:n, så är den billigare än Benq:en.
 

Falumas

Aktiv medlem
Dom flesta bildskärmar tappar i ljusstyrka över tid och utvecklingen står inte still. Jag har en 13år gammal bildskärm som jag fortfarande använder, men den har blivit sparkad som huvudskärm.

Min 13år gamla skärm är dessutom rätt duktig på att alstra värme, så förmodligen skulle det löna sig (på ren elförbrukning) på lite längre sikt att slänga bort den och köpa en ny.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Dom flesta bildskärmar tappar i ljusstyrka över tid och utvecklingen står inte still.
Självklart är det så !
Jag har en 13år gammal bildskärm som jag fortfarande använder, men den har blivit sparkad som huvudskärm.
Jag har inget problem med åldern på min skärm, problemet är att jag inte lyckas kalibrera och profilera den, men jag skall göra några försök till, insåg att den skärm jag tidigare länkade till (EIZO CS2731) inte är någon 4K - skärm (och det vill jag ju ha), och med det blir prisbilden en helt annan 😁.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Gjorde då ett nytt försök ett kalibrera och profilera nuv. skärm med följande inställningar:

Gamma: L*
Vitpunkt: D50
Ljusstyrka 120 Cd

Allt enligt Canons rekommendationer (i manualen för skrivaren), och Voila´, resultatet blev helt perfekt !

Därmed kan jag konstatera att jag inte behöver köpa någon ny skärm inom överskådlig tid, (hoppas jag 🤔) 😁.
 
ANNONS