Annons

Ny bildvisning

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Idag har vi släppt en uppfräschning av bildvisningen. Den förra bestod av två mallar vilket var både bra och dåligt. Nu har vi gjort en hybrid av det där vi bara har en mall som är ett mellanting. Den har bättre logik responsivt, rejäl storlek på bilden så bilden kommer fram och det blir alltid samma visning för alla bilder i olika lägen. Bilden kan maximeras genom att trycka på ikonen för det eller trycka på M. Man kan navigera med piltangenterna eller med pilar.


Hittar ni nåt knas så skriv en blänkare.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Idag har vi släppt en uppfräschning av bildvisningen. Den förra bestod av två mallar vilket var både bra och dåligt. Nu har vi gjort en hybrid av det där vi bara har en mall som är ett mellanting. Den har bättre logik responsivt, rejäl storlek på bilden så bilden kommer fram och det blir alltid samma visning för alla bilder i olika lägen. Bilden kan maximeras genom att trycka på ikonen för det eller trycka på M. Man kan navigera med piltangenterna eller med pilar.


Hittar ni nåt knas så skriv en blänkare.
Hm, var sitter ”M” för att maximera :)

E0312F9F-4A3F-4654-A32A-881A23FC9833.jpeg
 

ztenlund

Aktiv medlem
Du har två vägar just nu. :) Tryck på pilarna uppe till höger. Eller logga in som plus-medlem.
Jag tror i och för sig att han framförallt menar att reklamspalten hamnat till höger och att bilden därmed är mikroskopisk. Dock ser jag inte fenomenet på min telefon, så om det är vid en specifik storlek eller om det är något skräp i cachen vet jag inte.
 
  • Gilla
Reaktioner: afe

ztenlund

Aktiv medlem
Det är för att du är plus-medlem som du inte ser annonskolumnen.
Jaha, den är dold där, för den är ju inte det överallt. Oavsett vilket så kan ni ju inte mena allvar med att det ska se ut som för fotobollfoto. Jag testade nu att ta upp den i en privat flik och byta till responsiv simulering. Det kan ju bli ännu värre än på skärmdumpen ovan. Bra användarupplevelse frågas, kom? Fårskallen meddelade bräkandes att det kändes väldigt trångt. I dessa lägen har annonserna tidigare hamnat under, vilket förvisso gör att de inte syns lika mycket, men vem vill använda en sida som visar bilder som nedan?

Screenshot 2021-01-30 191103.png
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Alltså vi pratade länge under testfasen för denna sprint om hur stor bilden skulle vara för ej inloggade eller ej plus i mobil-läge. Och det är sant - den är faktiskt för stor i det läget. Vi får justera lite. Uppdatering kommer inom kort!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Du har två vägar just nu. :) Tryck på pilarna uppe till höger. Eller logga in som plus-medlem.
När jag trycker på pilarna blir det såhär:
FB291CDE-4EB1-450A-A304-36F844921330.png

Noterar också att det står att jag har AdBlocker igång. Vilket jag inte är säker på att jag faktiskt har. I så fall är det någon inställning jag gjort men för länge sedan glömt bort. Och dessutom så är det ju gott om annonser under den skylten ???
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Alltså vi pratade länge under testfasen för denna sprint om hur stor bilden skulle vara för ej inloggade eller ej plus i mobil-läge. Och det är sant - den är faktiskt för stor i det läget. Vi får justera lite. Uppdatering kommer inom kort!
Hänger inte riktigt med på vad du menar med ”för stor”. Väntar med spänning på uppdateringen. 👍
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
På nya bildvisningen så kommer Plus-medlemmar inte ha en annonskolumn till höger. Detta för att vi vill premiera Plus-medlemmar och ge så fin bildvisning och upplevelse som möjligt. De som inte är Plus kommer se reklam så vi får in lite bidrag den vägen. Helst vill vi slippa reklam helt men det är svårt men för ca 20 kr månad så slipper man en hel del reklam och bidrar mycket till att vi kan hålla igång.

Nedan är desktop/mobil som plus-medlem och desktop som ej inloggad (eller inloggad men inte Plus). På mobilt så blir det så klart orimligt att annonskolumnen tar halva bredden (vi hade i ärllighetens namn inte testat just det use caset) så då får vi fixa nåt så är rimligt (men det kommer ändå ge bäst visning som inloggad Plus-medlem).

Den röda texten överst i annonskolumnen är också fel på. Det är en if-sats som får en fnurra på tråden.
Skärmavbild 2021-01-31 kl. 21.25.04.pngSkärmavbild 2021-01-31 kl. 21.24.59.pngIMG_2751.PNG
 

Johan Pihl

Aktiv medlem
Synd att ni börjat med svart bakgrund till bilderna. Det ser oproffsigt ut, och är mer jobbigt/störande för ögonen än vit bakgrund som ni hade tidigare.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Hej David, har väntat några dagar för att se om det som jag irriterade mig över med den nya bildvisningen blev fixat. Men, det verkar inte så, varför detta inlägg. Notera att nedanstående problem gäller sajtens funktionalitet på smartphones.

1) Pilarna till nästa och föregående bild är placerade i själva bilden på min iPhone, vilket är fult. Se bild. Det verkar inte heller gå att få bort dem. En fotosida borde ju kunna visa bilder på ett korrekt sätt? Det gick ju utmärkt förut.

IMG_8550.jpg

2) I grupper bredder bilderna ut sig utanför marginalen så att man måste scrolla i sidled – se nedan. Tidigare så anpassade sig bilderna på ett snyggt sätt med hänsyn till den befintliga skärmbredden.

IMG_8551.PNG
Hoppas att ni kan fixa till det även för oss som ofta tittar på sidan på en smartphone.

Med vänlig hälsning och tack på förhand,
Fredrik
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Hej David, har väntat några dagar för att se om det som jag irriterade mig över med den nya bildvisningen blev fixat. Men, det verkar inte så, varför detta inlägg. Notera att nedanstående problem gäller sajtens funktionalitet på smartphones.

1) Pilarna till nästa och föregående bild är placerade i själva bilden på min iPhone, vilket är fult. Se bild. Det verkar inte heller gå att få bort dem. En fotosida borde ju kunna visa bilder på ett korrekt sätt? Det gick ju utmärkt förut.
Hej Fredrik!

Det är inget fel utan det är markeringen för att man kan bläddra vidare. På nåt vis vill vi indikera att det finns mer och det där är ändå rätt finstämt.

2) I grupper bredder bilderna ut sig utanför marginalen så att man måste scrolla i sidled – se nedan. Tidigare så anpassade sig bilderna på ett snyggt sätt med hänsyn till den befintliga skärmbredden.

Med vänlig hälsning och tack på förhand,
Fredrik
Detta är dock fel! Det har vi missat! Kikar på det!
 

Frekeman

Aktiv medlem
Hej Fredrik!

Det är inget fel utan det är markeringen för att man kan bläddra vidare. På nåt vis vill vi indikera att det finns mer och det där är ändå rätt finstämt.
Jo, jag förstår ju varför pilarna finns men tycker att det vore bättre om de inte inkräktade på bilden. Det finns ju utrymme under? Alternativt skulle man ju vilja kunna "gömma" dem genom att klick mitt på bilden? Tycker inte att det är finstämt alls, särskilt när det gäller en sajt som fokuserar på bilder...
 

PMD

Aktiv medlem
Ovanför bilden är nog en bättre placering av pilarna, med tanke på att man kanske vill utnyttja det nedre svarta fältet om bilden är stående.
 
ANNONS