Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Canon prosumer pågång ?

Produkter
(logga in för att koppla)

photographer

Aktiv medlem
Man kan undra varför priset sjunker så snabbt och kraftigt som det gör på Canon 40D är det en ny prosumer ala 50D pågång tro ?

Att batterigreppet ingår borde också betyda något,kanske är ett nytt grepp att vänta inom kort.

Känner spontant att det går lite för fort mellan modellerna nu.

//Peter Olsson

Om Canon håller samma schema som tidigare kommer 50D först i februari nästa år. 40D är ju inte ens ett år gammal ännu.

ErlandH skrev:
Om Canon håller samma schema som tidigare kommer 50D först i februari nästa år. 40D är ju inte ens ett år gammal ännu.

Jo det har du rätt i men man kan ju undra vad som händer ;-)

Ju längre den dröjer desto bättre i mina ögon , det blir bra i februari nästa år.

//Peter Olsson

Jag tror att dessa tider kommer att bli kortare mycket snart. Ett år mellan prosumer och två mellan pro-modellerna samt fler instegsmodeller under samma år i olika prisnivåer är nog bara runt hörnet.

Nuvarande generation kameror är nog den sista som inte är belamrad med allahanda "julgransprydnader" (har kanske redan börjat förekomma eg) för att tillfredsställa den stora massan som är på väg in i dslr-världen.

Konkurrensen skärps hela tiden och det ska bli intressant att se vilka som orkar/hinner hänga med på karusellen när gungorna stannar.

/Leif

elbe skrev:
Jag tror att dessa tider kommer att bli kortare mycket snart. Ett år mellan prosumer och två mellan pro-modellerna samt fler instegsmodeller under samma år i olika prisnivåer är nog bara runt hörnet.

Nuvarande generation kameror är nog den sista som inte är belamrad med allehanda "julgransprydnader" (har kanske redan börjat förekomma eg) för att tillfredsställa den stora massan som är på väg in i dslr-världen.

Konkurrensen skärps hela tiden och det ska bli intressant att se vilka som orkar/hinner hänga med på karusellen när gungorna stannar.

/Leif

Hoppas verkligen att prosumer klassen inte får dessa "julgransprydnader" utan att de stannar i consumer klassen Canon 450 osv.

Tror många kommer att bli besvikna om prosumer kamrorna blir överlamrade med onödiga finnesser.

//Peter Olsson

elbe skrev:
Jag tror att dessa tider kommer att bli kortare mycket snart. Ett år mellan prosumer ...
Det är ju möjligt, fast jag har inte sett något som tyder på det. Tvärtom har ju Nikon nu dröjt ovanligt länge (till och med för att vara Nikon!) med att ersätta D80.

PS Jag har i någon annan diskussion hävdat att det är mer än två år sedan D80 introducerats. Men jag kom ihåg fel. Riktigt så gammal är den inte: modellen kom i augusti 2006.

Vad är det för funktioner som ni tycker är "julgransprydnader"?

Visst finns det alltid saker på en produkt som man kanske inte behöver men man måste acceptera att det kan finnas andra som uppskattar dem.

Så länge de inte stör ut de andra grundläggande funktionerna så är det inte så mycket att uppröras över tycker jag.

Ju fler som köper DSLR desto bättre. Det leder till större volymer vilket innebär lägre priser. Jag tror också att utvecklingen kommer att gå vidare i snabb takt så länge marknaden växer. Värre vore det om DSLR blev mer svåranvända och bara vände sig till riktiga proffs - då skulle jag bli orolig över prisbild och utbud!

Alltså inse att den fåniga print-knappen faktiskt är av godo! :)

Mvh
Anders

Vi kommer att "få upp" allt som finns i peka och skjut-kompaktkamerorna till dslr-klassens instegs, amatör och prosumerkameror. 20-25 motivprogram på alla möjliga påhitt. Ansikts-, skratt-, bröllop-, och motivfokus - katt, hund, häst, barn, tussilago, kråka o.s.v. Digital zoom 10x. Ljud- och ljuseffekter vid uppstart, fel, slutare mm - den kommer att säga "puko" när du tar en bild mm. Stitch-assist. Videoinspelning med ljud o.s.v.

Bilderna kommer att vara helt färdigframkallade ut från kameran och print-knappen kommer att skicka bilden trådlöst till närmaste skrivare/dator/tv/fotoram via blåtand och wifi.

Raw med iso och de kreativa lägena kommer att vara säkert gömda långt ner i menyerna för att inte förvilla ovana.

Prosumerkamerorna kommer dessutom att få ner allt avancerat som finns i dagens pro-modeller och generalagenterna kommer att få öppna call-centers för att kunna ta hand om suporten.

Den kommer att knäppa kort själv om inte du gör det tillräckligt ofta. Den kommer att skrika högt och gråta om batteriet håller på att ta slut. Vår nya tamagotchi att sköta kort sagt...men de gör vi väl redan eg ;-)

Nåja, den som lever får se...
/Leif

Senast ändrad:
elbe skrev:
Videoinspelning med ljud o.s.v.

Wow - jag skulle verkligen uppskatta om min 40D klarade av det! ;)

Skämt åsido, säkert kommer en del funktioner från kompakterna dyka upp även i systemkamerorna men hittills har jag inte sett någon trend mot att de gör systemkamerorna mindre attraktiva för den seriöse hobbyfotografen.

Mig stör det i alla fall inte att det finns några extra hack på programväljaren.

elbe skrev:
Vi kommer att "få upp" allt som finns i peka och skjut-kompaktkamerorna till dslr-klassens instegs, amatör och prosumerkameror. 20-25 motivprogram på alla möjliga påhitt. Ansikts-, skratt-, bröllop-, och motivfokus - katt, hund, häst, barn, tussilago, kråka o.s.v. Digital zoom 10x. Ljud- och ljuseffekter vid uppstart, fel, slutare mm - den kommer att säga "puko" när du tar en bild mm. Stitch-assist. Videoinspelning med ljud o.s.v.

Bilderna kommer att vara helt färdigframkallade ut från kameran och print-knappen kommer att skicka bilden trådlöst till närmaste skrivare/dator/tv/fotoram via blåtand och wifi.

Raw med iso och de kreativa lägena kommer att vara säkert gömda långt ner i menyerna för att inte förvilla ovana.

Prosumerkamerorna kommer dessutom att få ner allt avancerat som finns i dagens pro-modeller och generalagenterna kommer att få öppna call-centers för att kunna ta hand om suporten.

Den kommer att knäppa kort själv om inte du gör det tillräckligt ofta. Den kommer att skrika högt och gråta om batteriet håller på att ta slut. Vår nya tamagotchi att sköta kort sagt...men de gör vi väl redan eg ;-)

Nåja, den som lever får se...
/Leif

He he får verkligen hoppas att du spår fel i alla fall när det gäller prosumer dslr.

Jag tror att prosumer klassen kommer att tappa kunder om den blir för lik en consumer kamera med alla "onödiga" finesser. frågan är om kamera tillverkarna verkligen vågar chansa på en sån utveckling.

Konsumenten har iofs inte så mycket att välja emellan antingen köpa sin prosumer och vara nöjd med den som den är eller ta steget upp till en pro modell och ingen blir ju då gladare än kamera tillverkaren eller hur.

//Peter Olsson

Tror flera här är ute och cyklar och det låter nästan lite föraktfullt att tala om "den stora massan" som tränger sig in i någons revir. Tänk, dom kanske t.o.m. tar bättre bilder än nån som är korrekt skolad på 60-talet i den kemiska fotovärlden. Och dessutom genom att trycka på nån knapp. Oj en HDR knapp som ger bättre resultat än den som sitter och handtrallar en timme med 7 exponeringar från ett stativ där fotosessionen tog en förmiddag.

Det finns nog många gamla forum där gamla gubbar fnyste åt digitalkameran, kemi ska det vara! Och Photoshop, herregud kan folk inte ta bilder korrekt? Mus till datorn, aldrig sa MS-DOS användarna eller program i fönster som går att flytta, löjligt. Nån som känner igen sig?

Nä, slappna av och njut av den digitala utvecklingen! Som nån skrev, att funktioner "nerifrån" kommer upp och "uppifrån" kommer ner gynnar alla. Ta annars och tejpa över dom jobbiga knapparna och fortsätt se på VHS! ;-)

PS. På wikipedia (en annan modernitet skriven av den stora massan - inte av skolade experter - herregud!) kan man se timelinen för Canons DSLR modeller, så början på nästa år är en bra gissning för 50D. Själv tror jag cashback och annat för 40D är för att 450D tagit det mesta från just 40D och lagt till lite till. Mitt val blev lätt, köpte nyss en 450D.

Senast ändrad:
Själv drömmer jag om den dagen jag kan sälja min videokamera då den nya stillbildskameran (en dslr då) sköter detta till mig med bravur... Tänk att få filma med 35/1,4 tex!

ANNONS
Götaplatsens Foto