Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Chatkanal

Produkter
(logga in för att koppla)

prinsen

Aktiv medlem
sebbfolk skrev:
Ursäkta en stackars fåne, men vad pratar ni om egentligen? Vem har tagit över vad från vem? Jag hänger inte alls med här.
Våran chatt "kanal" har blivigt övertagen av några andra som använder #fotosidan till deras chatt kanal.
Det är lite krångligt att förklara men
Kom in och chatta nu istället :)

Adam
 

prinsen

Aktiv medlem
Tänkte bara säga att fler och fler hittar in till chaten.
Det är kul att prata och lära känna varandra lite bättre.
irc.webchat.org
#foto

Adam
 

Walle

Aktiv medlem
Det finns en Java klient som heter jIRC.
Den finns att hämta här.

Den är gratis att testa, men dom vill att man registrerar den om man tycker att den är bra.
Jag vet inte om det är ett måste att registrera den. Den kostar i alla fall 50 dollar att registrera.
 

jbomelin

Avslutat medlemskap
Eftersom jag ogillar allt vad applets heter tokmycket, kan jag bara göra vad jag gjort förut och rekommendera phpChat (http://www.phpwizard.net/projects/phpChat/).

Och vad gäller att köra en egen ircd finns det ett par som är riktigt bra. Det man måste ta ställning till är huruvida man behöver s.k. Services eller inte. Om inte är originaldemonen som IRCNet använder alternativt hybrid att föredra, annars är troligen Bahamut bäst.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Vår alldeles egen IRC-server är nu uppe och lirar

irc.mainloop.net
port 6667
#fotosidan

Där är det nu rent och fint, så passa på att regga era favoritnick med /NICKSERV REGISTER password email
(email-adress är ej tvingande)

Stort tack till Adam som såg till att vi inte stod chat-lösa när gamla #fotosidan ockuperades av andra.

Vi har en Java-applet (jIRC) på gång men fn bråkar Javan i min IE så det gick inte att testa.
 

talthoff

Teknikguru
Forumpersonal
Där är det nu rent och fint, så passa på att regga era favoritnick med /NICKSERV REGISTER password email
(email-adress är ej tvingande)
Java applet:n fixar inte login ännu, men det kommer ...måste bara läsa lite mer i manualen först.

-Thomas
 

prinsen

Aktiv medlem
lägg denna test i topicen så blir det lite trevligare..
4,1©8,1º3,1°12,1°6,1º10©10©6,1º12,1°3,1°8,1º4,1©15,1 W W W . F O T O S I D A N . S E . . . . Där fotografer möts. 4,1©8,1º3,1°12,1°6,1º10©10©6,1º12,1°3,1°8,1º4,1©
 

talthoff

Teknikguru
Forumpersonal
DanneL skrev:
Nope, fungerar inte !
Kan du ge lite mer detaljer om vad som händer och vad du gör. Programvara, portnummer etc.

Just nu är det 4 inloggad på irc.mainloop.net som pratar, så det är inte servern som är trasig.

Kan du köra mot någon annan IRC server etc.

-Thomas
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det funkar för flera "ute på stan", både NS6 och IE6 så vi kör på den. Det kräver ju en fungerande Java-miljö i sin browser, något som kan strula.

Så fotosidan.se:s chatkanal är alltså
irc.mainloop.net
port 6667
kanal #fotosidan
 

sebbfolk

Aktiv medlem
Jag hoppar in här och hoppas att någon tålmodig människa kan förklara lite basics för mej. Nu har nämligen min dotter börjat tjata om IRC, och jag som aldrig har ägnat mej åt chat står rätt frågande. Jag vet ju att många på fotosidan chattar på egen chat, kanske nån av er kan hjälpa till.
IRC är alltså nåt sorts väldsomspännande chat-nätverk, som man behöver ANTINGEN ett program typ mIRC ELLER en Java-applet för att få tillträde till? Rätt?
Finns några nackdelar/problem/risker med mIRC? (Eftersom vi använder min arbetsdator att surfa på hemma så vill jag inte ha nåt strul.) Det låter på er som att en applet var bättre, varför?
Eller ska man ha båda delarna?
När och var väljer jag "irc.mainloop.net, port 6667, kanal #fotosidan"? När jag väl fått tillträde till IRC med hjälp av mIRC och/eller applet? Vad är Dalnet, Efnet osv, hur vet man vad man ska välja? Och vad är irc.mainloop.net, är det fotosidans eget eller kan min dotter i sin tur välja sina chatkanaler där? Dvs var skiljs våra vägar?
Som ni förstår är detta en ny och okänd värld för mig, så jag vore jättetacksam om nån som förstår på vilken nivå jag står på, ville berätta. /Gunnvor
 
ANNONS