Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny D50 ägare!

Produkter
(logga in för att koppla)

Manke80

Aktiv medlem
Hej har precis köpt en beg D50 med Sigma 18-200 objektiv, oj vilken skillnad mot min gamla Konica Minolta Z3 ( jag hade räknat med det men ändå!)
Är 18-200 bra att starta med eller ska jag skaffa något mer objektiv på direkten? Kanke Nikons populära 50mm 1,8. Jag hade ju hade 12ggr zoom på min förra kamera så det kanske skulle kännas trist med ett mindre omfång så här i början. Jag kommer mest att fota landskap under tex. fjällvandring och porträtt.
Tycker att jag fick ett bra pris då jag köpte D50 huset med piratbatteri (ca 1600 exponeringar) + optik + 512mb ultra2 + B&W uv-filter + Tamrac väska för 5500kr. Allt i mycket bra skick med garanti kvar på allting!

Ska jag köpa till ett extra batteri? Någon att göra rent sensorn med?


Vore kul och få lite respons på mina funderingar nu när jag är nybliven stolt Nikon ägare :).

Mvh Magnus
 
Nu vet jag inte hur långt/Länge du har tänkt fjällvandra.

Men om du inte har möjlighet att ladda batteriet bör du ha med dig iaf 1 laddat extra-batteri. plus ett stort minneskort.
 
Kolla på Kaffebrus. Dom har batterier till bra priser. Som sagt beror det på hur länge du skall vara ute, men jag hade nog köpt två extra batterier för att vara på den säkra sidan. har för mig att dom går lös på en 250-300:- styck på Kaffebrus.
 
Ett extrabatteri räcker nog. Jag nu tagit 5500 bilder med min D50 sedan i mars, många med blixt. Och använt LCDn en hel del för att rensa och granska mina bilder. Ofta lämnar jag kameran på när jag inte använder den. Och jag har bara laddat batteriet 5 gånger, tror jag...

Ang objektivfrågan: för kombinationen landskap och porträtt låter väl ett Sigma 18-50/2.8 som ett smart val. Om du får ett bra exemplar... Fast jag föreslår nog ändå att du provar med 18-200 ett tag först, kanske är det bra nog för dig? Visst blir porträtten fina med Nikkor 50/1.8 (jag har tillgång till ett sådant också), men mitt Sigma 18-125 är också såpass bra för porträtt att jag sällan orkar byta.

Ett större minneskort behöver du absolut!
 
dl_4711 skrev:
Ett större minneskort behöver du absolut!

Eller en portabel lagringsenhet. Fast de är ju batteridrivna de också.

Batteritid beror ganska mycket på handhavandet av kameran: om man måste se varenda bild på skärmen, kontrollera alla histogram, bläddra genom dagens samlade bilder femton gånger osv så går det ju åt en del batteri.
 
Hej

Jo jag har ett ganska litet minneskort men samtidigt så har jag lagringsenheten PD70X med 40gig sedan tidigare så minneskort behövs kanske inte riktigt...
Tack för bra svar. Några andra special knep vad det gäller inställningar ,bildoptimering etc ?

Mvh Magnus

dl_4711 skrev:
Ett extrabatteri räcker nog. Jag nu tagit 5500 bilder med min D50 sedan i mars, många med blixt. Och använt LCDn en hel del för att rensa och granska mina bilder. Ofta lämnar jag kameran på när jag inte använder den. Och jag har bara laddat batteriet 5 gånger, tror jag...

Ang objektivfrågan: för kombinationen landskap och porträtt låter väl ett Sigma 18-50/2.8 som ett smart val. Om du får ett bra exemplar... Fast jag föreslår nog ändå att du provar med 18-200 ett tag först, kanske är det bra nog för dig? Visst blir porträtten fina med Nikkor 50/1.8 (jag har tillgång till ett sådant också), men mitt Sigma 18-125 är också såpass bra för porträtt att jag sällan orkar byta.

Ett större minneskort behöver du absolut!
 
Re: Hej

Manke80 skrev:
Jo jag har ett ganska litet minneskort men samtidigt så har jag lagringsenheten PD70X med 40gig sedan tidigare så minneskort behövs kanske inte riktigt...
Tack för bra svar. Några andra special knep vad det gäller inställningar ,bildoptimering etc ?

Mvh Magnus

Hur mycket vill du efterbehandla? Jag kör skärpa +1 eftersom jag nästan aldrig har tid att efterbehandla. Då blir bilderna skarpa nog att använda direkt, men de ändå såpass oförstörda att de går att jobba bra med i Photoshop när man har tid.

Något som är riktigt bra med D50n är att man aldrig behöver pilla på vitbalansen. Auto-läget har klarat alla lägen jag har råkat ut för hitills.
 
Ja just ja. Minneskort. Ja det bör du defintivt ha ett större. Jag kör ett 2GB kort och det tycker jag är litet med. Fyller det lätt på en kväll. Men då kör jag antingen i RAW format eller i största formatet i jpeg.

Finns det 4GB SD kort?
 
Mina spontana tankar.

Stäng av displayen och använd den så lite som möjligt för att spara batteriet. Nu är väl risken större att kameran dör på vintern än sommaren pga att strömmen tar slut. Snackade med en bekant som råkade ut för det i våras. Så ett extra batteri bara fall i fall.

Ett eller två extra minneskort, två 512or är mindre sårbart än ett 1024.

Samt en Nikon FM2 och ett par rullar film som backup. ;)
 
Hallå

Lyfter tråden igen med några extra funderingar.
Varför ska jag ha extra minneskort när jag har 40gig på en bärbarlagringsmedia med mig. Jag kan ju tanka över hur mycket som helst på den...

Har börjat fundera på om jag ska ha med mig något filter. Om jag ska skaffa ett filter, vilket ska jag ha? Ett polfilter eller ett halvtonat gråfilter.

Eller ska jag skippa filter och koncentrera mig på att fota istället då jag bara har haft min D50 i 4 veckor innan jag åker. Håller ju fortfarande på och lär mig kameran! :)

Motljusskyddet, ska det alltid sitta på vid landskapsfoto?

Magnus
 
Min tanke med ett par extra minneskort var att vara batterioberoende. Om, om, om etc. det är ju en extra kostnad men kanske inte någon extra vikt.
 
Jo det förstås. Min compactdrive drivs med 4st LR6 så batterierna där är inga problem...
 
Motljusskyddet kan alltid sitta på.

Om du ska plåta landskap så är polfilter och halvtonat gråfilter bra verktyg.

Gråtonade ska helst användas som lösa filter i en hållare. Typ Cokin. Där det går att ställa höjden på filtret efter horisonten.

50mm 1,8 är riktigt bra till porträtt och sitautioner när ljuset inte räcker till, det är mycket skarpare än det mesta i zoomväg. Dessutom väldigt prisvärd.
 
Senast ändrad:
ANNONS