Annons

Ny D90 eller beg D2xs?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutatmedlemskap130415

Avslutat medlemskap
Jag har inte haft kamera på ett par år och saknar det. Tyvärr bara kört med canon innan men ny har en nära vän köpt sig en ny D90. Så vi tänkte låna lite objektiv av varandra lite senare fram över. Så ja måste köpa mig en Nikon.

Men nu när jag kollat runt lite så ligger min budjet på 10-15 för huset.
Frågan är ska jag köpa en beg D2xs då jag gillar att ta mest sport bilder. Men kommer bli en hel det studio kort.

Vad tycker ni?

Jag har inte haft kamera på ett par år och saknar det. Tyvärr bara kört med canon innan men ny har en nära vän köpt sig en ny D90. Så vi tänkte låna lite objektiv av varandra lite senare fram över. Så ja måste köpa mig en Nikon.

Frågan är ska jag köpa en beg D2xs då jag gillar att ta mest sport bilder. Men kommer bli en hel det studio kort.

Vad tycker ni?

Jag har en D90, och är mkt nöjd med den, men skall du ta sportkort är D300 att föredra. Bättre AF, snabbare, och mer gedigen.

Orkar du några hundra gram till, och kan undvika filmning, så är det bara att slå till.

(D300S vet jag inte prisbilden på, men den är väl några kg kr dyrare)

Vad tycker ni?

har en D90 och är inte direkt imponerad av AF-hastigheten, och om jag fattat det rätt så ska D2 serien ha rätt grym AF även om brus-egenskaperna haltar rätt betänkligt (ingen förstahandsinfo från mig dock)

D90
+ ISO
- AF

vice versa för D2xs

i studio kan man köra basiso så där spelar det nog ingen roll alls vilken kamera du har...

fast hade jag haft 15' hade D300 varit ett väldigt enkelt val...

Vad tycker ni?

Det är alltid svårt att ge konkreta råd till andra: jag vet ju vad jag skulle välja i din situation, men om det sedan är det bästa valet för dig ... Bra fråga :)

Jag fotograferar själv mycket sport och ibland i studio, och jag skulle välja D90.

D2xs är mer vädertätad, tål mer stryk, har snabbare AF, kan ta 8 (beskurna) bilder/sekund, har större batteri, bättre sökare, du kan spela in röstmemo som knyts till bilder, den är mycket skönare att hålla i om du använder stora tunga objektiv ... Men jag skulle ta D90 i alla fall. Som andra redan påpekat så tar D90 överlägset mycket bättre bilder på höga iso, något i alla fall jag skulle prioritera över de övriga sakerna om vi pratar sportfotografering.

Sedan är en D90 en betydligt smidigare och lättare kamera att bära med sig vilket för de flesta innebär att den oftare kommer att vara med när bilder skall tas - och en kamera som är med tar alltid bättre bilder än en som ligger hemma :)

Jag har haft en D2X och trivdes kanonbra med den förutom två saker.
1. Storleken på huset
2. Bruset på högre iso

Storleken var faktiskt anledningen till att jag bytte till en D300. Det inbyggda greppet på D2X är jättebra när man väl plåtar men alltför tungt och klumpigt i alla andra fall. Trots allt så hänger kameran på axeln till största delen. Jag har faktiskt köpt ett batterigrepp till min D300 så jag har fått det bästa av två världar. Det är alldeles underbart att skruva på det under långa krävande fotosessioner. Tex under sportevenemang men ännu härligare att kunna skruva av det till vardags.

Isoegenskaperna är riktigt bra på D2X så länge som du stannar under iso800. I alla fall enligt min smak. Jag använde utan bekymmer iso800 på min D2X men gick inte gärna över. På D90/D300 använder jag lika gärna iso1600-iso3200 utan att blinka. Det är ofta skillnaden mellan en bild eller en helt kass sådan i våra mörka sporthallar......För det var väl sport du skulle plåta :) och då antar jag att hockey och andra innomhussporter ingår....

Så länge som ljuset räcker till för max iso800 så skulle i alla fall jag rekommendera D2X före D90 till sport. Dess AF är enastående när det börjar gå undan. Tom bättre än den i D300 och MYCKET bättre än D90. Men om du tänkt använda D2X som en mångfuntionell sportkamera, både inom- och utomhus så skulle i alla fall jag fundera på något annat. D2X räcker inte till när ljuset falnar....

Någon har redan nämnt D300. Inte minst som begagnad bör du väl kunna hitta en. Den kombinerar nog det bästa av de två du nämnde i början av tråden. Fortfarande har D2X en snabbare AF än D300, i alla fall initialt. D300 har en lustig fördröjning innan den sätter fart på AF, när den väl har fattat att den skall börja vrida på fokusringen så är den faktiskt snabbare än D2X. Jag får högre frekvens skarpa bilder med D300+MB10 än vad jag fick med D2X. Skillnaden är dock marginell i praktiken. Däremot får du isoegenskaperna från D90 med D300. Faktum är att jag upplever bilderna från D2X som renare på de riktigt låga isotalen än med D300/D90 men över iso400 är det utskåpning. D90/D300 vinner överlägset.....

Senast ändrad:
Tack för alla svar!

Jag gjorde så att jag köpte en D300, och fick den idag med ett nikon 105mm macro.
Kan säga att jag är väldigt nöjd. Gick från en canon 350d.

ANNONS
Götaplatsens Foto