Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny fast Canonvidvinkel -När?

Produkter
(logga in för att koppla)

Isaksson

Aktiv medlem
Är det någon som sett eller hört något om det blir någon nytt fast vidvinkel från Canon, typ EF 18mm/2.8L (gissningsvis).

Jag har en 1DsMKII och använder nu bla ett 17-40L och skulle önska något högre kantskärpa mm.

De flesta tester säger ju samma sak, att det till Canon 1Ds MKII krävs extremt bra optik för att få ut allt av kameran, samt att det är just vid vidvinkelfotografering och fullformat kantskärpan är ett problem.

Canon borde väl ha tagit åt sig detta. Nu har ju kameran varit ute i ett år, men fortfarande ingen ny fast vidvinkeloptik. Vad händer?

Vad tror ni?

mvh/Stefan

Jag pratade med Canons yrkesfotosäljare Per Karlsson på grafexmässan och han sa att canon är medvetna om problemet med skärpebortfall och annat men samtidigt tar det lite tid att få fram nya objektiv -särskilt objektiv som ska klara något som de flesta andra objektiv har problem med.
Det kommer säkert ett nytt vidvinkelobjektiv, men jag gissar personligen på att vi får vänta upp till ytterligare ett år.

ANNONS
Götaplatsens Foto