Annons

Ny FF - Hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

mickes418

Medlem
Har ett stort huvudbry här. Trevliga skattepengar trillar in och har beslutat mig för en FF. Idag har jag en 7D och tänkte komplettera den. Valet står mellan 5D MK2 och 6D.

5D MK2: Minneskort och batteri är densamma som på 7D och fjärrkontrollen jag har fungerar på den med. Det är ett hyfsat pris på den med objektiv: http://www.japanphoto.se/canon-eos-5d-mark-ii-m-canon-ef-24-105mm-f-4l-is-usm.

6D: Vet inte om fjärren fungerar med den, men det är en nyare kamera med allt vad det innebär. Här är det bara kamerahuset men jag har blivit erbjuden 2400:- för Ipaden: http://www.japanphoto.se/canon-eos-6d-kamerahus.

Vilken ska jag köpa?
 
Har ett stort huvudbry här. Trevliga skattepengar trillar in och har beslutat mig för en FF. Idag har jag en 7D och tänkte komplettera den. Valet står mellan 5D MK2 och 6D.

5D MK2: Minneskort och batteri är densamma som på 7D och fjärrkontrollen jag har fungerar på den med. Det är ett hyfsat pris på den med objektiv: http://www.japanphoto.se/canon-eos-5d-mark-ii-m-canon-ef-24-105mm-f-4l-is-usm.

6D: Vet inte om fjärren fungerar med den, men det är en nyare kamera med allt vad det innebär. Här är det bara kamerahuset men jag har blivit erbjuden 2400:- för Ipaden: http://www.japanphoto.se/canon-eos-6d-kamerahus.

Vilken ska jag köpa?

Köp via Ebay från Hong Kong till priset 10 000:- lägg till eventuell moms och tullavgift så är du uppe i 13500:- dvs. 4000:- billigare än här. Garantin gäller worldwide och har du företag kan du skippa moms.
 
Enda anledningen till att välja 5DII framför 6D är nog joysticket.

Fjärrutlösare och batteri passar till 7D, 5DII och 6D.
 
Borde snarare ligga till last p.g.a. vikt, om man nu inte är ute efter en tung kamera. Men då kanske någon 1D är mer önskvärd...
Det är inte precis som så att man går och tappar kameror varje dag.

En undermedveten känsla om kvalité. Samma
sak som äkta diamanter och plast ;)
Slutgiltig bildkvalite är inte allt.
 
En undermedveten känsla om kvalité. Samma
sak som äkta diamanter och plast ;)
Slutgiltig bildkvalite är inte allt.


Ha, :) men annars så finns det skäl till varför man bygger stridsflygplan och racerbilar i plast, men aldrig i magnesium.

Det är nåt jag har undrat över. Många grupper av plaster, polycarbonat, polyaramid är ordentligt mycket starkare och tåligare mot allt möjligt, än magnesium (och fjädrar dessutom tillbaka). Så varför använder man magnesium?

En sak jag kan förstå, är att det nog är lättare att förutsäga färdigmåtten för en detalj pressgjuten i magnesium, än i plast. Plasten ställer nog rätt höga krav på tidscykler, presstryck, temperaturer, månens position, offergåvor till diverse husgudar och tomtar...

Är det bara därför? Eller är det annat man vill åt, som åldringegenskaper eller elektriskt utjämnande?
 
Stämmer det verkligen? Trodde motsatsen konstaterats just här på forumet.

Vad jag förstår är Worldwide för alla länder f u där det inte gäller och vad jag förstått gäller detta många länder - USA EU mm. Så räkna inte med det - om inte någon annan har personlig erfarenhet till motsatsen.
 
Ha, :) men annars så finns det skäl till varför man bygger stridsflygplan och racerbilar i plast, men aldrig i magnesium.

Det är nåt jag har undrat över. Många grupper av plaster, polycarbonat, polyaramid är ordentligt mycket starkare och tåligare mot allt möjligt, än magnesium (och fjädrar dessutom tillbaka). Så varför använder man magnesium?

En sak jag kan förstå, är att det nog är lättare att förutsäga färdigmåtten för en detalj pressgjuten i magnesium, än i plast. Plasten ställer nog rätt höga krav på tidscykler, presstryck, temperaturer, månens position, offergåvor till diverse husgudar och tomtar...

Är det bara därför? Eller är det annat man vill åt, som åldringegenskaper eller elektriskt utjämnande?
Man kan använda magnesium som elddon. Den enda kamera jag hållit i som kamerakroppen varit helt i metall har varit en Canon 7. Alla andra är ihopsättningar av plaster och metaller.
Polykarbonat har vad jag vet en del bisfenol A i sig, men jag förmodar att man får i sig mer av ämnet genom att dricka en burkläsk än att bara greppa om en kamera.
 
Bildmässigt tror jag knappast att det går att se så stor skillnad, det är bara att gå in på DPReview och kolla. Det är också den erfarenhet jag hört av de som gått från 5D Mk2 till Mk3. Jag skulle tro att du får mest kamera för pengarna om du satsar på en 5D Mk2, jag hade en själv och den var hur bra som helst. Anledningen till att jag gjorde mig av med hela min canon-utrustning var att jag tyckte att den liksom alla FF var för stor och klumpig att släpa runt på. Nu skaffade jag en Nikon D7100 i stället som är betydligt smidigare med mindre objektiv och jag tycker att jag får lika bra bildresultat från den faktiskt. Detta att kolla bilder i 100% på skärm är ofta av ett akademiskt intresse. Men om du vill ha en FF så tror jag att alla du nämner kommer att ge bilder som du är nöjd med. Skillnaden på 5D Mk3 jämfört med Mk2 är att den har en modernare och i vissa lägen bättre autofukus, om man plåtar rörliga motiv till exempel. Men om man gör som jag för det mesta, använder mittenpunkten till att fokusera och sedan komponera om tycker jag inte att den är vare sig snabbare eller säkrare än Mk2, kanske snarare tvärt om?
 
Man kan använda magnesium som elddon. Den enda kamera jag hållit i som kamerakroppen varit helt i metall har varit en Canon 7. Alla andra är ihopsättningar av plaster och metaller.
Polykarbonat har vad jag vet en del bisfenol A i sig, men jag förmodar att man får i sig mer av ämnet genom att dricka en burkläsk än att bara greppa om en kamera.

Mina Leicor, min hasselbladare och min wista sp är i metall. ;)
 
Ha, :) men annars så finns det skäl till varför man bygger stridsflygplan och racerbilar i plast, men aldrig i magnesium.

Det är nåt jag har undrat över. Många grupper av plaster, polycarbonat, polyaramid är ordentligt mycket starkare och tåligare mot allt möjligt, än magnesium (och fjädrar dessutom tillbaka). Så varför använder man magnesium?

En sak jag kan förstå, är att det nog är lättare att förutsäga färdigmåtten för en detalj pressgjuten i magnesium, än i plast. Plasten ställer nog rätt höga krav på tidscykler, presstryck, temperaturer, månens position, offergåvor till diverse husgudar och tomtar...

Är det bara därför? Eller är det annat man vill åt, som åldringegenskaper eller elektriskt utjämnande?

Det börjar väl komma en del detaljer i magnesium i bilar, Mercedes hade väl en del detaljer i en bil som innehöll mycket aluminium annars.

Det kanske blir stabliare för objektivfästet eller så kanske värmeledningsförmågan?
 
Ha, :) men annars så finns det skäl till varför man bygger stridsflygplan och racerbilar i plast, men aldrig i magnesium.

Det är nåt jag har undrat över. Många grupper av plaster, polycarbonat, polyaramid är ordentligt mycket starkare och tåligare mot allt möjligt, än magnesium (och fjädrar dessutom tillbaka). Så varför använder man magnesium?

En sak jag kan förstå, är att det nog är lättare att förutsäga färdigmåtten för en detalj pressgjuten i magnesium, än i plast. Plasten ställer nog rätt höga krav på tidscykler, presstryck, temperaturer, månens position, offergåvor till diverse husgudar och tomtar...

Är det bara därför? Eller är det annat man vill åt, som åldringegenskaper eller elektriskt utjämnande?

Både flygplan o bilar använder visst magnesium!
Lättare än både aluminium och titan.
Var nära att köpa fälgar till cykeln i magnesium för en massa år sedan just pga hur överlägset material det är.
Det är väldigt viktigt för kroppen också, många välfärdssjukdomar kan ha att göra med för lite intag av magnesium.
Framför allt är det viktigt då vi får i oss alldeles för mycket glutamat, som kroppen använder som signalsystem i hjärnan och det som motverkar för mycket glutamat är just magnesium!
Vi äter för lite av det och för mycket av glutamat, inte särskild lyckad kombination!
 
ANNONS