Annons

Ny firmware (v2.1) till CompactDrive PD70X

Produkter
(logga in för att koppla)
Självurladdning av "Sanyo NiMH 2500 mAh" när de KONTINUERLIGT varit monterade i PD70X

cowboy skrev:
Jag återkommer när jag testat hur ackumulatorerna självurladdningsmässigt klarar att KONTINUERLIGT vara monterade i PD70X - dröjer rapporten funkar det bra, återkommer jag kvickt funkar det mindre bra.
Laddade först de fyra ackumulatorerna med PD70X inbyggda laddfunktion.

Monterade ur de fulladdade ackarna och mätte upp 1,415 volt/st - ett medelvärde för de fyra ackarna.
Det är lite mindre än vid förra testtillfället då jag kom upp i medelvärdet 1,431 volt/st.

Lät därefter ackarna dygnet runt sitta i PD70Xs batterikammare och tog dagligen ur dem bara för att mäta och satte därefter genast tillbaks dem i maskinen. Mätte:

Efter 1 dygn: 1,353 V (96% av 1,415 V)
Efter 3 dygn: 1,320 V (94%)
Efter 6 dygn: 1,297 V (92%)
Efter 10 dygn: 1,284 V (91%)
Efter 15 dygn: 1,283 V (91%)
Efter 20 dygn: 1,267 V (90%)
Efter 25 dygn: 1,251 V (88%)
Efter 26 dygn: 1,249 V (88% av 1,415 V)

Efter dag 26, då det alltså var 1,249 V/ack kvar, gånger fyra dvs 5,0 V, tankade jag över 12 fulla CF-kort (1 GB SanDisk Ultra II med 102 NEF-filer) till PD70X, därefter dog apparaten av strömbrist.

Alltså: som jag misstänkte självurladdas ackumulatorerna fortare när de kontinuerligt sitter i PD70X (än om man förvarar dem utanför PD70X) - håller bara ungefär halva tiden.
Kanske är det så det funkar i alla elektriska apparater, vad vet jag. Påstår därför inte att det är något fel på PD70X ackarna laddningsaggregatet eller något annat, bara att den snabbare urladdningen är något man ska se upp med när man inte har laddningsmöjlighet och måste hushålla med kraften.

Googlade - får massor av träffar på "NiMH" - och hittade detta på Steve's Digicams, detta "Great Battery Shootout" om NiMH-ackar och laddare och dessa FAQ om NiMH.

Intressant "forskning" jag har upptäckt att min kombination av PD70 och hårddisk bara fungerar med en typ av batterier, petar jag in t ex uniross 2000, fulladdade, så får jag batterifel nästan genast. De batterier som fungerar o som jag numera öronmärkt för PD70 är Tronic Energy 2000 mAh, hittade på Lidl av alla platser, nästan gratis... har en bunt såna uppsättningar.

Dock blev jag mäkta irriterade sist jag var ute på utflykt. Vis av erfarenhet hade jag med mej nätdelen och hade tömt min PD70 kvällen före. Borde alltså ha gott om plats att tömma mina 1GB kort medan jag fotade. Men redan första kortet floppade! Formatera hårddisken fick jag meddelande om. Något som jag inte hade med mej instruktioner och/eller programvara för ute i "fält".

Det slutade med att jag tog färre bilder o på slutet fick gå ner i kvalitet, till JPG fine istället för raw o börja sortera ut bilder direkt i kameran osv, inte skoj.

Väl hemma formaterade jag om PD70 o kunde tömma massor av gånger igen. Den är alltså extremt känslig för fragmentering. Något som tydligen Firmware 2 ska fixa. Törs jag pilla in tvåan, eller ska jag lära mej formatera om innan jag ger mej ut på fältet (o kanske ha med mej nödvändiga rutiner för det i fotoväskan).

Man blir ju skeptisk när man läser deras varningstext. Jag har uppdaterat firmwaren i mina kameror många gånger utan problem, ska det här verkligen vara så mycket farligare? Fler som uppgraderat? Gick det bra? Ska jag?

/kg, i valet o kvalet

HDFS) (KGS skrev:
Man blir ju skeptisk när man läser deras varningstext. Jag har uppdaterat firmwaren i mina kameror många gånger utan problem, ska det här verkligen vara så mycket farligare? Fler som uppgraderat? Gick det bra? Ska jag?

/kg, i valet o kvalet
Ja, jag har uppgraderat och det gick lätt som en plätt, helt odramatiskt.

Klart du ska uppgradera firmware, se bara till att du använder nätsladden så inte strömmen tar slut mitt i processen och var påläst i förväg så du vet hur du ska göra.

Äh, varningstexten ja, sådan finns det ju alltid när man uppdaterar way-of-no-return-grejor som bios i datorer och firmware i kameran, texten har väl deras jurister tvingat dem att skriva dit för att de inte ska bli ruinerade när den stämningsbenägne amerikanske kunden misslyckats med uppgraderingen....

Förresten, beträffande det hårddiskutrymme du tycker "saknas" på din hårddisk: du har pejl på det svårbegripliga sätt man utrycker hårddiskstorlek på?
Min 80 GB-disk i PD70X visas på displayen och i datorns Utforskare (högerklick > egenskaper) som "74,5 GB", medan min 80 GB-disk i Delldatorn visas som "76,3 GB" i Utforskaren.

Jag formaterar ofta PD70X istället för att radera filerna.
CF-korten i kamerorna formaterar jag alltid (raderar aldrig) när bilderna är kopierade.

Det hela grundar sig på följande..

dom skriver 80GB på disken, alltså 80 000 000 000 Bytes

Men datorn tänker i bitar,
och då är 1000 = 1111101000 (binärt) och eftersom det finns det är onödigt att lämna bitar så kör man 1111111111 vilket blir 1024.

så :

1KiB = 1024Bytes
1MiB = 1048576Bytes
1GiB = 1073741824Bytes
(man brukar numera lägga till ett i för att visa att det är Giga bInär Bytes)
och nu när vi vet detta kan vi ta så blir alltså en 80GB disk 74,51GiB.

Värre blir det om man har som jag TB 'diskar' (många stora diskar i raid) 1TB = 0.91TiB

nu är inte jag den bästa på att förklara, finns mer att läsa på http://en.wikipedia.org/wiki/Kilobyte

jorå jag e ganska med på skillnaden mellan kb o k och att det försvinner ett par-tre "jättehårddiskar" vid formatering. Några hundra MB hit eller dit e väl inget när det gäller hårddiskar på 2-300 GB.

En gång i tiden pröjsade jag 18000 + moms för 100 MB (inte GB), så det känns ju lite lustigt när 2-300 MB inte räknas som nånting.

Tydligen så kan inte PD70x lägga filerna utspritt på hårddisken utan uppgradering och med "bara" 20 GB hårddisk så blir den fort fragmenterad. Nu har jag tränat in formateringsövningen så jag kan göra den i mörker och samlar mod för att lägga in 2.1

ANNONS
Götaplatsens Foto