Annons

Ny IPad

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Den nuvarande globala mängden e-waste uppgår till 50 miljoner ton per år och den ökar ständigt! :mad:
Det blir rimligen mindre "e-waste" om TS låter byta batteriet på sin Ipad än om han köper en ny och skrotar den gamla?

Om det handlade om ett förstagångsköp så skulle ditt argument vara mer relevant.

F.ö. så borde det gå att återanvända en del av e-skrotet? Görs inte det?

Jag håller annars med om att det är dåligt att man inte kan byta batteri på en elektronisk apparat. Det är inte bara amerikanska bolag som tillverkar sådana apparater. På min förra Samsungtelefon satt batteriet bakom en lucka så att man lätt kunde byta. Min nuvarande Samsungtelefon måste man ta isär för att kunna byta batteri.
 
Senast ändrad:

pemrby

Aktiv medlem
Hej och tack för återkoppling på min fråga! Hur gör du för att filerna som du importerat i Lr ska gå att nå från Lr Classic på den stationära datorn? Jag har inte lyckats att lista ut det. Mvh Dag
Som andra redan svarat - slå på molnlagring i LrC. Eventuellt kan du behöva utöka lagringsutrymme i Adobe Cloud beroende på hur mycket du har. Om du importerar till Ipad och synkar kommer originalfilerna (t.ex raw) att först synkas med molnet, sedan med LrC på din stationära. När de väl finns på din stationära så raderas de från molnet och kvar i molnet finns bara smart previews (om jag minns rätt...). Om jag minns rätt så finns däremot originalet kvar även på Ipad. Om du däremot importerat till LrC på dator så kommer moln och Ipad bara ha en smart preview. Originalet laddas automatiskt från LrC via molnet till Ipad om du börjar redigera en bild (om din dator är online). Ovanstående är skrivet från minnet, var ett ta sedan jag läste på det - men värt att kolla upp så att du har alternativa backuper också.
 

janc

Aktiv medlem
Kan väl lägga till ovanstående till om jag inte minns fel så räknas inte de bilder du synkar från LrC mot molnet in i det utnyttjade lagringsutrymmet. Alltså de bilder du importerat direkt i LrC och sedan lagt i en delad samling.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag håller annars med om att det är dåligt att man inte kan byta batteri på en elektronisk apparat. Det är inte bara amerikanska bolag som tillverkar sådana apparater. På min förra Samsungtelefon satt batteriet bakom en lucka så att man lätt kunde byta. Min nuvarande Samsungtelefon måste man ta isär för att kunna byta batteri.
På min mobiltelefon kan jag inte byta batteri själv, och det tycker jag är utmärkt. Det innebär att telefonen kan konstrueras så att den blir mindre, lättare och har större batterikapacitet än vad som varit fallet om batteriet var lätt utbytbart, som på 1900-talet. Dessutom är min telefon vattentät, vilket är svårt att uppnå med en lös plastlucka. För en professionell tekniker är det mycket enkelt att byta batteri, det tar tio minuter och kostar några hundralappar.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, det finns för- och nackdelar. Min förra telefon var förstås inte vattentät (men klarade lite stänk) medan min nuvarande är vatten- och dammtät enligt standarden IP68. Det är nog lite overkill, men det är trevligt att man kan bada med telefonen (om man vågar :) .
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ja, det finns för- och nackdelar. Min förra telefon var förstås inte vattentät (men klarade lite stänk) medan min nuvarande är vatten- och dammtät enligt standarden IP68. Det är nog lite overkill, men det är trevligt att man kan bada med telefonen (om man vågar :) .
För alla som ibland tar bilder med telefonen och som gillar att t ex paddla kanot eller fiska är IP68 absolut inte overkill utan ett enastående paradigmskifte. Och jag kan fortfarande svårt att se några större fördelar med att ha ett löst batteri bakom en liten plastlucka.
 

apersson850

Aktiv medlem
Om det är en fördel eller ej beror också till viss del på var man är i utvecklingscyklerna.
Ett utslitet batteri kanske också betyder att man har en telefon (eller vad det nu är) som inte längre har prestanda som passar till behovet för dagen. Därför vill man ändå byta båda delarna.
Sen har mina senare telefoner dött av andra anledningar än batteriet, så jag har fått skaffa en annan telefon oavsett.
 

Bengf

Aktiv medlem
Tycker det vimlar av små affärer som skyltar om allehanda reparationer av våra mobiltelefoner, byte av batteri, skyddsglas med mera och även hela displayer från somliga butiker, men kanske inte längre gäller dom nya typerna av telefoner.

Det finns alltså ingen smart tanke från tillverkarna att tjäna mera pengar på oss konsumenter, utan dom vill bara ge oss det bästa alternativet, inga medföljande laddare eller nu för tiden, tonåringar som hela dagarna pressar sina batterier till sena natten och får ladda rätt så ofta. Det är också på tapeten att numera skall man ladda supersnabbt också, oj vad dom skäller testarna om för dåliga KW och långsam laddning samtidigt när man blivit matat med att snabbladdningarna frestar batterierna kapacitet och hållbarhet ( kommer nya rapporter om att våra El-bilar tappar kapacitet, man får tänka sig för vid begagnat köp tex kanske bara har 80% kvar )
 

SSD

Aktiv medlem
Som andra redan svarat - slå på molnlagring i LrC. Eventuellt kan du behöva utöka lagringsutrymme i Adobe Cloud beroende på hur mycket du har. Om du importerar till Ipad och synkar kommer originalfilerna (t.ex raw) att först synkas med molnet, sedan med LrC på din stationära. När de väl finns på din stationära så raderas de från molnet och kvar i molnet finns bara smart previews (om jag minns rätt...). Om jag minns rätt så finns däremot originalet kvar även på Ipad. Om du däremot importerat till LrC på dator så kommer moln och Ipad bara ha en smart preview. Originalet laddas automatiskt från LrC via molnet till Ipad om du börjar redigera en bild (om din dator är online). Ovanstående är skrivet från minnet, var ett ta sedan jag läste på det - men värt att kolla upp så att du har alternativa backuper också.
I mitt "user case" är det inte riktigt så lätt. Ett exempel: Jag var i Costa Rica i mars 2020. Tog kanske 8000-10000 bilder per dag. Idén var då att göra en grovsortering av bilderna via iPad:en, när jag raderat de jag inte vill spara så vill jag föra över dem till externa SSD diskar och slutligen kanske redigera ett antal bilder. Väl hemma så överför de sparade bilderna från externa SSD diskar till min NAS och importerar sedan till LrC. Molnlagring/överföring i all ära men den bygger till 100% på en internetuppkoppling som både är relativt snabb och helst utan större kostnad. Via mobil i ett fjärran land är det inte ett alternativ. Inom EU och mobil, kan ev funka men har du ett 100 tal bilder a 50 MB är det inget vidare. Återstår då att du har tillgång till ett WiFi som är stabilt vilket det sällan är på hotell osv. Det blir helt enkelt praktiskt problematiskt.

De problem jag då upplever med min iPAd är följande:
Grovsortering - Går långsamt, Apple bildvisare klarar inte senaste raw filer
Överföring till SSD - Funkar hjälpligt förutsatt att du först importerar till iPad och sedan vidare till SSD. Har du en "dongel" som både kortläsare och SSD är kopplad till och du skall överföra från kortläsaren till SSD blir det segt som satan. Sitter garanterat i att "dongeln" inte klarar överföringshastigheter som du vill ha
Redigering - Funkar rätt bra, använder dock inte molntjänsten utan importerar bilden till iPad och LR på iPad. Gör min redigering och kan sedan skicka bild till sociala medier eller var jag vill (om uppkoppling finns). Redigeringen finns då bara på LR på iPad och behöver göras om hemma på LrC. Finns kanske något sätt att väl hemma föra över bilderna men det har inte varit aktuellt, vill ändå göra en bättre redigering hemma än vad jag gjorde på iPad (brusreducering i Topas/DxO, kontrollera färger på kalibrerad skärm osv)
Instabilt - Det har hänt mer än 1 gång att en överföring mellan iPad och SSD havererar/stannar. Verkar vara när det är många filer, typ 1000 bilder som skall föras över som det stökar. Är jävligt irriterande när det händer för väl i fält, även om du är på hotellet, så vill du inte sitta med teknikstrul. Du vill snabbt säkra dina filer, vila och sedan ut och fotografera igen.

Så för min del hade det varit en bättre lösning med en MacBook Pro. Jag hade då kunnat grovsortera via Photomechanic, betydligt snabbare överföring till SSD diskar (backup) och kunna göra bättre redigering (tillgång till brusreduceringsprogram). Nu blev det en iPad som kostade mig 25,000:- i början av 2020 och att byta till en MacBook Pro kostar väl typ 35,000:- så jag får avvakta till dess min iMac från 2020 inte längre hänger med. Men som jag sagt tidigare, för allt annat är jag mycket nöjd med min Ipad Pro
 

pemrby

Aktiv medlem
I mitt "user case" är det inte riktigt så lätt. Ett exempel: Jag var i Costa Rica i mars 2020. Tog kanske 8000-10000 bilder per dag. Idén var då att göra en grovsortering av bilderna via iPad:en, när jag raderat de jag inte vill spara så vill jag föra över dem till externa SSD diskar och slutligen kanske redigera ett antal bilder. Väl hemma så överför de sparade bilderna från externa SSD diskar till min NAS och importerar sedan till LrC. Molnlagring/överföring i all ära men den bygger till 100% på en internetuppkoppling som både är relativt snabb och helst utan större kostnad. Via mobil i ett fjärran land är det inte ett alternativ. Inom EU och mobil, kan ev funka men har du ett 100 tal bilder a 50 MB är det inget vidare. Återstår då att du har tillgång till ett WiFi som är stabilt vilket det sällan är på hotell osv. Det blir helt enkelt praktiskt problematiskt.

De problem jag då upplever med min iPAd är följande:
Grovsortering - Går långsamt, Apple bildvisare klarar inte senaste raw filer
Överföring till SSD - Funkar hjälpligt förutsatt att du först importerar till iPad och sedan vidare till SSD. Har du en "dongel" som både kortläsare och SSD är kopplad till och du skall överföra från kortläsaren till SSD blir det segt som satan. Sitter garanterat i att "dongeln" inte klarar överföringshastigheter som du vill ha
Redigering - Funkar rätt bra, använder dock inte molntjänsten utan importerar bilden till iPad och LR på iPad. Gör min redigering och kan sedan skicka bild till sociala medier eller var jag vill (om uppkoppling finns). Redigeringen finns då bara på LR på iPad och behöver göras om hemma på LrC. Finns kanske något sätt att väl hemma föra över bilderna men det har inte varit aktuellt, vill ändå göra en bättre redigering hemma än vad jag gjorde på iPad (brusreducering i Topas/DxO, kontrollera färger på kalibrerad skärm osv)
Instabilt - Det har hänt mer än 1 gång att en överföring mellan iPad och SSD havererar/stannar. Verkar vara när det är många filer, typ 1000 bilder som skall föras över som det stökar. Är jävligt irriterande när det händer för väl i fält, även om du är på hotellet, så vill du inte sitta med teknikstrul. Du vill snabbt säkra dina filer, vila och sedan ut och fotografera igen.

Så för min del hade det varit en bättre lösning med en MacBook Pro. Jag hade då kunnat grovsortera via Photomechanic, betydligt snabbare överföring till SSD diskar (backup) och kunna göra bättre redigering (tillgång till brusreduceringsprogram). Nu blev det en iPad som kostade mig 25,000:- i början av 2020 och att byta till en MacBook Pro kostar väl typ 35,000:- så jag får avvakta till dess min iMac från 2020 inte längre hänger med. Men som jag sagt tidigare, för allt annat är jag mycket nöjd med min Ipad Pro
Stefan, har du en Ipad Pro M1 eller M2? Jag har M1 med 2TB och den har supernabb USB-C/(Thunderbold ? minns inte). Var på tur i höstas och fotade cirka 2000/bilder per dag under 10 dagar, i RAW 50mpix. Hade en liten 2TB SSD med mig också. Importerade varje dag direkt från kamera till Ipad. Tog några minuter för cirka 1000 bilder från ett halvdagspass. Gjorde kopia från Ipad till SSD som gick lika fort. Dåligt wifi/internet på lodgen så något moln kom jag inte åt förrän jag kom hem men om jag minns rätt slukade 15000 bilder cirka 1TB. Jag har inte förlitat mig på någon inbyggd råhantering men Lr för Ipad har fungerat utmärkt och varit riktigt snabb. To.m lokala justeringar med penna eller ai-masker går snabbt.
 

SSD

Aktiv medlem
Stefan, har du en Ipad Pro M1 eller M2? Jag har M1 med 2TB och den har supernabb USB-C/(Thunderbold ? minns inte). Var på tur i höstas och fotade cirka 2000/bilder per dag under 10 dagar, i RAW 50mpix. Hade en liten 2TB SSD med mig också. Importerade varje dag direkt från kamera till Ipad. Tog några minuter för cirka 1000 bilder från ett halvdagspass. Gjorde kopia från Ipad till SSD som gick lika fort. Dåligt wifi/internet på lodgen så något moln kom jag inte åt förrän jag kom hem men om jag minns rätt slukade 15000 bilder cirka 1TB. Jag har inte förlitat mig på någon inbyggd råhantering men Lr för Ipad har fungerat utmärkt och varit riktigt snabb. To.m lokala justeringar med penna eller ai-masker går snabbt.
Jag har en iPad Pro 12,9" av 4:e generation (2020) och där sitter det ett A12z chip, alltså inte ett M1 eller M2. Ser när jag kikar på Apples sida att det i den senaste modellen sitter en Thunderbolt/USB-C 4 port vilket ger möjlighet till upp till 40gbps medan den jag har är utrustad med USB-S upp till 5 gbps. Är ju onekligen en viss skillnad. Så har du en kortläsare och SSD med rätta kablar så kan det ju gå upp till 8ggr fortare på en iPad av senaste version jämfört med min. Vill du inte först lagra bilderna på iPad:en och sedan till SSD utan föra direkt från kortläsare till SSD behöver den en "USB-C hub" eller "Dongel" som jag kallade den. Då måste man säkra upp vilka portar den har och vilka hastigheter du kan få för att inte bli en flaskhals.
Med ett M1 eller M2 chip kanske det går snabbare att bläddra mellan bilderna, har dålig koll. På min så hakar det sig när jag "swipar" mellan bilderna och jag kommer inte vidare.
En ny iPad Pro 12,9 med M2 och 1TB hårddisk och wifi/cellular kostar typ 30,000:-, 5000:- mindre för en 11" och en MacBook Pro 14" med 1 TB hårddisk typ 36,000:-. För egen del skulle en 11" skärm kännas för liten och då står det mellan 12,9 eller en MacBook pro 14". Jag hade valt MacBook Pro 14" :)
 

PMD

Aktiv medlem
Om du ska använda apparaten mycket på resor så kan det vara värt att titta på en Macbook air istället för en Pro. Även Macbook air har numera M1- (eller M2-)chip vilket är en stor fördel jämfört med Intel-Macar.
Lite mindre och aningen lättare än en Pro.
 

Falumas

Aktiv medlem
För alla som ibland tar bilder med telefonen och som gillar att t ex paddla kanot eller fiska är IP68 absolut inte overkill utan ett enastående paradigmskifte. Och jag kan fortfarande svårt att se några större fördelar med att ha ett löst batteri bakom en liten plastlucka.
Sedan jag bytte från Windows Phone har jag fått acceptera att telefonen skall laddas varje dag och att laddare skall packas med även om man bara skall bort några dagar.
Att kunna ha några extrabatterier hade många gånger varit praktisk med dagens telefoner.
 

janc

Aktiv medlem
Apropå sidodiskussionen om att byta batteri på en mobitelefon som kommer det antagligen ett EU-krav på att det ska gå att göra utan verktyg från och med 2027.
Jag kanske läser slarvigt men jag kan inte riktigt se kravet på att det ska gå utan verktyg. Men det lär visa sig - hur som helst i mina ögon ett bra direktiv och detta med krav på IP klassning är jag rätt övertygad om att man kommer att lösa.
 

janc

Aktiv medlem
Sedan jag bytte från Windows Phone har jag fått acceptera att telefonen skall laddas varje dag och att laddare skall packas med även om man bara skall bort några dagar.
Att kunna ha några extrabatterier hade många gånger varit praktisk med dagens telefoner.
Med tanke på att man numera knappt kan ta lokaltrafiken utan att ha telefon med bolagets app så törs man knappt åka iväg över dagen utan att ha med en laddad powerbank. Att istället ha ett extra batteri skulle vara enklare.
 

Artis

Aktiv medlem
Med tanke på att man numera knappt kan ta lokaltrafiken utan att ha telefon med bolagets app så törs man knappt åka iväg över dagen utan att ha med en laddad powerbank. Att istället ha ett extra batteri skulle vara enklare.
På vilket sätt skulle ett extra batteri vara enklare än en powerbank?
 

Falumas

Aktiv medlem
Det finns för och nackdelar med bägge, men fördelen är att du efter en nystart har fullt batteri och kan använda telefonen fritt utan att ha en powerbank ansluten, vilket inte alltid är speciellt praktiskt när man använder telefonen.

Nackdelen är att man måste starta om vilket tar 1min då man är offline.
 

janc

Aktiv medlem
På vilket sätt skulle ett extra batteri vara enklare än en powerbank?
Därför att det tar ett tag att ladda telefonen så att den går att använda om den verkligen laddat ur. Sedan bör ett batteri vara mindre och smidigare än powerbank plus sladd. Men detta är väl egentilgen ett sidospår till sidospåret som handlade om att ersätta ett batteri när det nått sin tekniska livslängd 🙂
 
ANNONS