Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomasuser

Aktiv medlem
Hej
Nu är det länge sedan jag använde något annat än iPhone att fota med.
Till min stora glädje har första barnbarnet kommit i somras och därmed intresset för att börja använda en ”riktig” kamera igen.
Det kommer inte att bara bli barnbilder, har jag kameran så kommer den att användas till annat också. Har inte varit och känt på några än men blev rätt så intresserad när jag såg att Nikon har kommit med Z50. Vad säger ni om den?
Förutsättningarna är att jag egentligen skulle vilja ha något i stil med Sony a7III men kan inte ens tänka tanken att betala det priset, därav intresset för Z50 eller motsvarande. Det kommer att bli barnbilder med allt vad det innebär när springet i benen kommer igång men också lite porträtt och inomhusbilder. I övrigt miljöbilder/naturbilder vid resor och gärna möjlighet att fota olika aktiviteter med rörelse. Inser att det kanske inte blir så lätt att hänga med vid sådana tillfällen men är inte beredd att lägga på en massa 1000-lappar till för den saken.
Kollade prisjakt och hittade Z50-kit med båda ”standard” objektiven på Rajala för 11.200. Vad tror ni om det alternativet?
Andra förslag övervägs gärna, min kunskap om senaste årens modeller är obefintlig.
Priset bör ligga runt 10-13000.

Med vänlig hälsning
Thomas

För dina ändamål låter det som att en fullformatskamera skulle passa dig. Det låter som att det blir en del bilder där det kan missgynna dig att ha den naturliga inzoomning/crop som exempelvis Nikon Z50 och andra crop-modeller ger. Nu är jag inte så hajj på annat än Nikon men Nikon Z5 skulle kanske kunna vara ett alternativ. Jag ser att den går att få för dryga 13 000 inklusive ett kitobjektiv på Digitaland. Sen är den bra mycket dyrare på svenska hemsidor...

Eftersom du verkar vara inne på mindre, spegellösa kameror kanske du redan bestämt dig för att skippa DSLR. Men det finns flera sådana modeller som man kan få för en hygglig slant begagnat. Nikon D750 t.ex. Kom ihåg att objektivet gör störst del av bilden. Särskilt för inomhusfoto, porträtt och bilder på ditt barnbarn kommer du vilja ha låga bländartal och då blir det fort dyrt. Men med en begagnad DSLR skulle du inom din budget även ha utrymme för ex. ett 35mm 1,8 och ett 85mm 1,8.

Jag är övertygad om att även Nikon Z50 med ett ljusstarkt och hyggligt vidvinkligt objektiv till skulle göra ett finfint jobb det med. Kitobjektiven har ju tyvärr ofta sina brister när ljuset inte är det allra bästa tyvärr och skapar kanske inte den där mjuka oskärpan man gärna vill ha i bakgrunden vid porträtt.

Lycka till i sökandet :)

Z50 tycker jag är en trevlig kamera, för mig håller dock inte nikons DX objektiv i Z fattning samma trevlighet. Men det är ju jag det som oftast fotograferar på största öppningar och vill ha korta skärpedjup. Men har man inte detta krav så kan ju Z50 med kitobjektiv utgöra en trevlig kombo. Nikon har ju inte satsat på några spännande objektiv för DX i Z fattning, de gjorde väl inte det heller i F fattningen, men där gjorde det dock inte så mycket för man kunde använda alla objektiv som var till fullformat så utbudet var oändligt, visst man kan använda Z fullformat till Z50 men med dessa optik som kostar i närheten av kameran så känns det lite overkill. Alternativet är då att med adaptern använda några F objektiv med f/1,8 eller f/1,4 om man nu har de begären.

Du var ju inne på Sony, kanske ska du titta på deras APS-C kameran A6xxx något, utbudet på E optik är ju betydligt större än till Z

Alternativet är att strunta i spegelfri och i Nikon köpa en DSLR i APS-C eller fullformat och använda det stora utbudet av F optik. En D3500 eller vad de senaste nu heter och tex 35/1,8 i DX och någon kit zoom tex 16-85, kan ju vara ett alternativ och blir nog inte så mycket större än en spegelfri

Måste slå ett slag för min föregångare Nikon d7100. Så kan du lägga pengar på bra objektiv till den. Fotat mina barn otroligt mycket både inom- och utomhus, rörelse, studio you name it. Är ju en dx kamera men gillade den otroligt mycket. Bytte sedan till fx och det har ju sina fördelar såklart men använder du ljuset på ett bra sätt och har bra objektiv som passar det du önskar porträttera så... =)

ANNONS
Götaplatsens Foto