Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Lisa__86

Medlem
Hejsan!
Har nyligen börjat fota igen efter ett bra tag då jag enbart använt mobil och är väldigt sugen på en ny kamera. För tillfället har jag en Nikon D90 och jag tycker att bilderna blir väldigt brusiga om jag höjer iso och annars måste jag ha så lång slutartid när jag fotar inomhus. Vilket blir ett problem när man ska fota barn ;)
Har ni några förslag på en vettig kamera att köpa? Är öppen för att byta från nikon, dock har jag ju objektiv till nikon..
Fotar mest barnen både inom- och utomhus, men vill även kunna ta lite naturfoton.

Det är ju roligt att du vill återigen ta upp foto mer seriöst! Det är inget fel på Nikon, men har du bara billigare objektiv kan du ju lika gärna titta på andra system också.

Hejsan!
Har nyligen börjat fota igen efter ett bra tag då jag enbart använt mobil och är väldigt sugen på en ny kamera. För tillfället har jag en Nikon D90 och jag tycker att bilderna blir väldigt brusiga om jag höjer iso och annars måste jag ha så lång slutartid när jag fotar inomhus. Vilket blir ett problem när man ska fota barn ;)
Har ni några förslag på en vettig kamera att köpa? Är öppen för att byta från nikon, dock har jag ju objektiv till nikon..
Fotar mest barnen både inom- och utomhus, men vill även kunna ta lite naturfoton.

Det är kanske inte ny kamera du behöver utan ett ljusstarkare objektiv? Elle det mest uppenbara, en blixt.

Har faktiskt en blixt är dock väldigt dålig på att använda den.. har du något bra tips på ett ljusstarkare objektiv som är bra?
Om du inte redan har Nikons 35/1,8 för DX så är det ett bra val, kostar 900-1000:- begagnat. Sigma 18-35/1,8 är ett annat bra val, det ligger nog närmare 5000:- begagnat

Hejsan!
Vilken budget pratar vi om?

En del svar i den här tråden kommer inte att hitta ett ”vettigt” system för under hundra tusen. Andra kommer att föreslå uppgraderingar för några få tusenlappar.

D90 har många år på nacken nu. Men fotar man i tillräckligt ljus, naturligt eller konstljus, funkar det ju. Billigast blir det att lära sig använda blixten bättre.
Hur mycket får det kosta?

D90 är en gammal modell men fortfarande väldigt kapabel att ta riktigt bra bilder. Min första kamera var en D90 som jag tog följande bilder med. Men som resten säger här, du behöver en snabb lins. DX 35mm 1.8 är en väldigt bra objektiv som kommer tillåta dig att sänka ISO så lågt det går inomhus och ta bra bilder. Jag köpte en för 800 kr, det dyker upp med jämna mellanrum på blocket.

1k0.jpg
1k0.jpg
1k0.jpg

D90 är en gammal modell men fortfarande väldigt kapabel att ta riktigt bra bilder. Min första kamera var en D90 som jag tog följande bilder med. Men som resten säger här, du behöver en snabb lins. DX 35mm 1.8 är en väldigt bra objektiv som kommer tillåta dig att sänka ISO så lågt det går inomhus och ta bra bilder. Jag köpte en för 800 kr, det dyker upp med jämna mellanrum på blocket.

1k0.jpg
1k0.jpg
1k0.jpg
Det räcker långt till de bilder du visar här men att fota barn snabba som kvicksilver behöver man snabb kamera med snabb autofokus och även blixt.

D90 är en gammal modell men fortfarande väldigt kapabel att ta riktigt bra bilder.

Jag har själv tagit några av mina bästa bilder genom åren med en D90, men som Martin säger ovan så är det en vid detta laget riktigt gammal modell där nyare kameror har klart bättre lågljusegenskaper och klart bättre autofokus. En fast normaloptik med sin ganska smala bildvinkel och det korta skärpedljupet vid största bländaröppning är väl inte heller vad jag tänker på när jag tänker "fota lekande barn inomhus".

Själv skulle jag i Lisas skor titta på antingen en begagnad D7200 eller en ny D7500 beroende på budget och önskemål, eller möjligen en Nikon Z50 med FTZ-adaptern för att kunna använda befintliga objektiv (om de är kompatibla, Nikon har ju en del historik här nu - allt funkar inte alltid fullt ut även om objektiven passar i fattningen).

Men även andra märken har ju riktigt bra kameror. Sonys nyare kameror med sin som det verkar fantastiska autofokus gillas ju av många.

D90 har många år på nacken nu. Men fotar man i tillräckligt ljus, naturligt eller konstljus, funkar det ju. Billigast blir det att lära sig använda blixten bättre.
Hur mycket får det kosta?

Helst så lite som möjligt ;)
Lite mer seriöst, beror lite på, inte hur mycket som helst, kanske kring 10 000. om det gäller objektiv. Ska jag köpa nytt kamerahus och nya objektiv är jag väl medveten om att det kan kosta mer, men då får det ta lite längre tid att inskaffa allt helt enkelt.

Om du ställer in kameran så som du brukar när du fotar inomhus, lägg sedan till blixten på ttl mode och rikta upp mot taket tex så blir det nog ljusare. :)

Jag får helt enkelt leta reda på min blixt och prova. Ska jag vara ärlig vet jag inte ens hur man ställer in ttl mode, köpte det och har provat den, men blev aldrig riktigt kompis med den..

Vilken budget pratar vi om?

En del svar i den här tråden kommer inte att hitta ett ”vettigt” system för under hundra tusen. Andra kommer att föreslå uppgraderingar för några få tusenlappar.

Givetvis helst gratis :) Beror väl lite på, INTE några hundra tusen, riktigt den ekonomin kan jag inte säga att jag har. Hade väl helst tänkt kring 10 000, men ska jag köpa nytt kamerahus och objektiv inser jag att det kanske inte räcker så långt.. men om vi säger mellan 10 och 20 000, ju närmare 10 ju bättre, men ska jag köpa vill jag ändå inte köpa något dåligt, då sparar jag hellre lite längre :)

1k0.jpg
1k0.jpg
1k0.jpg
Jag gillar i sak kameran, det är mest det där med mörka bilder inne som varit mitt problem med den.. Tack för tips på objektiv!

Jag har själv tagit några av mina bästa bilder genom åren med en D90, men som Martin säger ovan så är det en vid detta laget riktigt gammal modell där nyare kameror har klart bättre lågljusegenskaper och klart bättre autofokus. En fast normaloptik med sin ganska smala bildvinkel och det korta skärpedljupet vid största bländaröppning är väl inte heller vad jag tänker på när jag tänker "fota lekande barn inomhus".

Själv skulle jag i Lisas skor titta på antingen en begagnad D7200 eller en ny D7500 beroende på budget och önskemål, eller möjligen en Nikon Z50 med FTZ-adaptern för att kunna använda befintliga objektiv (om de är kompatibla, Nikon har ju en del historik här nu - allt funkar inte alltid fullt ut även om objektiven passar i fattningen).

Men även andra märken har ju riktigt bra kameror. Sonys nyare kameror med sin som det verkar fantastiska autofokus gillas ju av många.

Tack för tips, ska kolla på dessa kameror!

Är det dags i sämre ljus du vill fota kan du titta på begagnad fullformat. Då kan man även dra bra nytta av äldre objektiv som är gjorda för att teckna ut den större sensorn och du får en ljusinsamalnde yta som är 2,25x större än den i din D90. T ex kostar en beg Nikon D800 idag max 6000kr beg. Visst, många pixlar som du kanske inte behöver men skalar du ner slipper du mycket brus. Annars är även D600/610/750 värda en titt. Canon 5D mark III brukar även den idag dyka upp för ca 6000kr beg.

I Sonys läger kan man få A7II beg för liknande pris. Jag har inte undersökt dess aitofokus i sämre ljus så där kan jag inte uttala mig. Ihop med det (mediokra) kitobjektivet 28-70 kan man köpa det nytt för under 10.000kr allt som oftast.

Men även en nyare APS-C (DX) kamera blir ett stort lyft mot D90 ihop med ljusstarkare optik.

ANNONS
Götaplatsens Foto