Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

dbs

Ny medlem
Nu ska jag köpa en ny digitalkompaktkamera, och vill ha lite tips av er. Kameran ska jag använda till vanlig fotografering, då jag har en bra analog systemkamera EOS1000 till annat. Kameran ska vara snabb och ge bra bilder. Budgeten ligger på ca 3000:- för kamera. Jag har kollat på många fotosidor efter bra kameror och står just nu och väljer mellan:
Canon Ixus 65
Canon Ixus 55
Sony DSC-W50

Tack för tipsen, gillade mest panasonicen, pga designen. En fråga, saknar Canon:s och sony kamerorna optisk bildstabilisering? Blir det stor skillnad med bildstabilisering mot om man inte har det?

Edit; Någon som har någon av dessa kameror kan väll lägga upp någon bild?

Senast ändrad:
dbs skrev:
Nu ska jag köpa en ny digitalkompaktkamera, och vill ha lite tips av er. Kameran ska jag använda till vanlig fotografering, då jag har en bra analog systemkamera EOS1000 till annat. Kameran ska vara snabb och ge bra bilder. Budgeten ligger på ca 3000:- för kamera.
Det bästa du kan köpa för 3000 är en begagnad Canon S70, det är den bästa kompaktkamera som Canon gjort. Tyvärr är den ersatt av S80 som inte är lika bra och som inte kan fota i RAW.

S70:an ligger mycket nära en DSLR-kamera i allt och skärpan är mycket bra. Du har hela kreativa registret P,Av, Tv och M och allt det går att köra i RAW i 7,1 MP.

Går troligen inte att få tag på ny längre, inte ens i Tyskland.
Köper du den för 3000 kan du sen sälja den för samma pris eller mer.

Den är eftertraktad. Jag köpte min begagnad just för 3000.

Jo, det har du rätt i. Men det jag vill ha är en liten kompaktkamera som jag kan bära med mig överallt. Jag har kollat runt på många foto-sidor och blivit förtjust i Ixus 65 och Lumix Fx01.

En fråga: Lumixen har optisktbildstabilitation något som ixusen saknar, hur stor betydelse har det?

ANNONS