PMD skrev:
Vista är iallafall inte sämre än XP. Skillnaden är inte så stor. Jag har använt Vista sen november förra året. Innan dess använde jag XP. De är lika stabila. Vista verkar ta längre tid att boota, men det kan vara en illusion. Jag har inte mätt tider och jämfört med XP. Jag gillar den ökade säkerheten i Vista, och jag gillar Vistas bättre användarkatalogstruktur.
Jo, nog lär Vista ta längre tid att bota.
Undrar om du försökt att använda XP och Vista på samma dator?
Vista kräver väldigt mycket mer hårdvara för att fungera bra.
Vista dras fortfarande med diverse barnsjukdomar.
Kan hålla med om katalogstrukturen, och till viss del säkerheten.
Men sedan har ju Microsoft rört till en hel del med avsikt att "förbättra".
Själv tycker jag att allt bara blivit rörigare.
Bör väl tillägga att jag själv kör olika varianter av Windows i 11 år.
För nästan exakt en månad sedan bytte jag till en MacBook (billigaste varianten på 2,1 GHz), satte i tredjepartsminne på 4 GB.
Eftersom det går att kära Windows på Macen, så har jag även en (legal) kopia av XP på den.
Har dock turen att kunna använda OS X till praktiskt taget allting jag gör.
Mac OS X slår både Windows XP & Vista på fingrarna. Och det rejält i alla kategorier.
Användarvänlighet, säkerhet (utan att bli allt för teknisk så är den underliggande arkitekturen bokstavligt talat är för den i Windows, oavsett version), och inte minst i prestanda.
Att MacBooken dessutom har riktigt bra batteritid, ljusstark skärm, och på samma gång är lagom stor i formatet och väger lite är helt underbart.
Jag har den med mig ofta (detta då jag frilansar en del, och behöver den på mina uppdrag).
Sedan är OS X ett under av användarvänlighet.
Visst har det varit en fråga om inlärningströskel.
Men det har varit låg.
Upplever det som besvärligare att gå från XP till Vista i så fall.
/Daniel.