Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Mac Mini 2012 - skum LR editering

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Blivit med Apple igen... Mac mini 2012, i5 8 Gb RAM. Flyter på bra, nästa steg blir SSD

Noterar dock att förhandsgranskningarna i LR 5.5 beter sig lite weird i develop modulen. Förhandsgranskningen blir suddig och "nervöst skakig" när jag drar i reglagen. När jag släpper är bilden skarp och fin. Fenomenet försvinner även om jag zoomar in till 100%, då är bilden stilla och klar när jag redigerar.

Några tankar?

När du importerar, vad skapar du för previews?
1:1 blir mer lätt jobbat för LR i redigeringen.
Men du får betala i renderingen vid importen. Men en fika eller lunch kan göra kroppen väl.

Jag har testat flera varianter, både 1:1 och mindre, samt maximal upplösning och det lägsta. Spelar ingen roll. Jag noterar att när jag ibland stannar till med nått av reglagen och håller kvar musknappen intryckt (fortfarande kvar på reglaget) så är previewn extremt lågupplöst och pixlig vilket sannolikt är det som gör att bilden fladdrar...det är växlingen mellan högupplöst och lågupplöst när jag drar i bilden...

Tilläggas att det funkar hur bra som helst i Camera RAW via Photoshop. Fast det jobbar ju inte med previews på samma sätt

Kanske kan ha nått med min användarprofil att göra och åtkomst. Nått är knepigt då jag väldigt ofta måste ange mitt lösenord i Findern så fort jag flyttar filer...

Kanske kan ha nått med min användarprofil att göra och åtkomst. Nått är knepigt då jag väldigt ofta måste ange mitt lösenord i Findern så fort jag flyttar filer...
Nu har jag tyvärr ingen lösning. Men det där låter knepigt, så ska det naturligtvis inte vara. Skulle nog forska vidare i det där, kanske ligger lösningen där i som du säger.

Kan meddela att jag lämnade tillbaka i5:an och bytte den till en i7 istället. I övrigt samma config. Ingen SSD än. Maskinen är märkbart kvickare på alla sätt (vilket iofs var väntat) och Lightroom är förstås inget undantag. Vidare så är problemet med hack borta. Vet inte om det beror på processorn men det är bara att konstatera att problemet löste sig med snabbare burk! Och då tog jag ner tunga D800 filer med maximal preview upplösning för att testa. Hur snabb som helst...

Alltid en bra ursäkt att uppgradera sig :-D

Kan meddela att jag lämnade tillbaka i5:an och bytte den till en i7 istället. I övrigt samma config. Ingen SSD än. Maskinen är märkbart kvickare på alla sätt (vilket iofs var väntat) och Lightroom är förstås inget undantag. Vidare så är problemet med hack borta. Vet inte om det beror på processorn men det är bara att konstatera att problemet löste sig med snabbare burk! Och då tog jag ner tunga D800 filer med maximal preview upplösning för att testa. Hur snabb som helst...

Alltid en bra ursäkt att uppgradera sig :-D

Bra val! Har själv Quad Core i7 2.6 med 16GB RAM, ingen SSD. Lightroom flyter rätt bra.

Är det dual core i i5 i Mac Mini? Annars brukar skillnaden inte vara så stor mellan i5 och i7.

ANNONS
Götaplatsens Foto