Annons

Ny manuell systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

MarkusFjellsson

Aktiv medlem
För några år sedan såg jag en recention i en tidning av en ny manuell systemkamera. Enda funktionen som krävde batteri var en ljusmätare och kameran rekommenderades därför till skolor. Jag tror det var en Canon men den såg ut som en kopia av en Praktica MTL. Någon som vet vilken kamera detta kan vara?

Finns ingen annledning att köpa en sådan kamera ny. Finns massor av begagnade till fyndpris.

Braun SR2000 är nya, manuella och helmekaniska spegelreflexer som funkar utan batterier. Endast mätaren behöver ström men kameran kan användas oavsett det. Finns med pentax K-, Minolta MD- och Contax/Yashica-bajonett.

Photax sâlde väl nâgon kinabygd pentax med nikon/canon-fattningar. Phoenix?

Men som sagt tidigare, idag fâr man ju analoga toppmodeller för smâpengar.

Kinesiska Phenix har även den typen av kamera i sitt sortiment. DN66 har Nikon-bajonett och säljs av Photax. Nya mekaniska Canon-kamror har jag inte sett röken av.

Begagnade mekaniska toppmodeller finns det en del. Men de är inte så billiga som man kan tro. Nikon FM2 t.ex betingar ganska höga priser på marknaden. Även flera topp-modeller från andra märken går för höga priser eftersom det som håller och fungerar utan batteri är eftertraktat.

Hej!

Inte billiga? Du har inget problem att pruta ner en fin Olympus OM1 med 50mm objektiv till runt 500kr. Jag köpte min på pantbanken för 300kr. Dock krävdes det lite prut!

MVH Uffe

ANNONS
Götaplatsens Foto