Annons

Ny Nikon - Blir irriterad...

Produkter
(logga in för att koppla)

P.Edberg

Aktiv medlem
Hej!

Jag använder sedan några år en D80 men känner nu att det börjar bli dags att uppgradera då seriebildtagningen är i långsammaste laget och ISO begränsar ganska bra trots att man använder objektiv med f2.8

Det känns idag som att D7000 är det vettigaste alternativet på pappret, MEN varför har dom sabbat handgreppet, utkärningen för fingrarna är för grund och kameran ligger inte alls bra i handen....

då är det D90 som redan är flera år gammal med sämre sensor som känns som det mest naturliga alternativet, eller hur mycket sämre är en D300s egentligen ?

Förslag på vad jag skall titta på önskas :)

D300s låter ju som det du ska ha om du vill ha snabbare serier. Även om D7000 är snabb blir bufferten snart full och kameran tappar fart. Dessutom har den SD-kort så det tar längre tid att tömma bufferten. D90 är inte snabb på något sätt i jämförelse med de två. D90 och D300s har samma sensor medan D7000 är bättre. Alla är mycket bättre än D80 på allting.

Jag har själv en D7000 men gillar du inte greppet är det nog D300S du ska ha. Blir nog ett bra steg från din D80. Bildkvalitén mellan D7000 och D300S är nog ganska likvärdig tror jag.

Det känns idag som att D7000 är det vettigaste alternativet på pappret, MEN varför har dom sabbat handgreppet, utkärningen för fingrarna är för grund och kameran ligger inte alls bra i handen....

Håller med dig om att greppet inte är så bra, men i övrigt är D7000 en utmärkt kamera. Och med ett batterigrepp känns den plötsligt riktigt bekväm att greppa, såväl vertikalt som horisontalt.

Varför inte en beg/ny D3S på en gång, då har du top-speed kamera med superb ISO-kapacitet mm mm ... Men det handlar om ekonomi antar jag och beg D3S finns inte i överflöd på marknaden ...

Att den är stor, tung och kostar fyra gånger så mycket som kameran som trådstartaren var intresserad av från början kan ju möjligen upplevas som ett problem, ja...

Har man dessutom DX-objektiv som behöver ersättas kan det tillkomma ytterligare kostnader, beroende på vad man vill ha.

D300s är nog den rimliga medelvägen om man inte måste ha det absolut senaste på sensorsidan. Annars kommer man långt med D700, eventuellt med PDK-1.

Att den är stor, tung och kostar fyra gånger så mycket som kameran som trådstartaren var intresserad av från början kan ju möjligen upplevas som ett problem, ja...

Har man dessutom DX-objektiv som behöver ersättas kan det tillkomma ytterligare kostnader, beroende på vad man vill ha.

D300s är nog den rimliga medelvägen om man inte måste ha det absolut senaste på sensorsidan. Annars kommer man långt med D700, eventuellt med PDK-1.

Vad jag kan se så har trådskaparen inte satt någon prisgräns annat än indirekt via indikationen av modellfunderingar, men en begagnad D3S lär inte kosta 4 ggr en ny D7000. Visst är den tung, men värd sin vikt .. Och för en del av oss är inte vikten det som väger tyngst. :)

Det är trevligt att förslagen haglar.

D300s känns som ett alternativ men den börjar ju också bli lite till åren...

D7000 är inte skön att hålla i det vanliga greppet, det är inte djupt nog för att jag skall få plats med fingertopparna som man gör på D80 & D90, punkt.

D3s vore väl kul men den är på tok för dyr.

Jag kör med batterigrepp på min D80 idag så det är jag inte främmande för.

En D700 är också ett intressant alternativ men den har ju också hängt med ett tag....

beslutsångesten är total just nu, vad det än blir måste den vara bättre än D80 och bekväm att hålla i...

På objektivsidan har jag både DX & FX objektiv så jag klarar mig utan behöva köpa vad jag än väljer.

Ryktena säger att Nikon presenterar D4 och D400 under hösten, så om du inte har jättebråttom kan det nog vara värt att vänta och se vad D400 har att erbjuda.

Ryktena säger att Nikon presenterar D4 och D400 under hösten, så om du inte har jättebråttom kan det nog vara värt att vänta och se vad D400 har att erbjuda.

Jo, men till vilket pris kommer den att hamna på då? Vill man inte lägga dom pengarna när den kommit ut (när det nu i realiteten blir..) så får man vänta ännu längre tills den har sjunkit i pris tillräckligt mycket. Men om pengar finns så är det ju bara att handla förstås:)

Vill man fota nu så är fortfarande D700 är en jättefin och mycket prisvärd kamera med tanke på vad den faktiskt presterar. Även om den funnits ett tag så klår den ju D7000 som är relativt ny:) (möjligen då inte mätbart på basiso)

Nu lär jag nog starta en D700 vs. D7000 tråd:) ..vilket inte var min avsikt.

Om D400 kommer ut till samma pris som sina föregångare kommer den att kosta ca 16 000 och sjunka till 10-12 000 efter två år.

D300s är som sagt i slutet av sin livstid och kommer snart att ersättas. Det kanske till och med är dumt att köpa en ny. Däremot är det ett gigantiskt steg upp från en D80 och köper du en begagnad kan du ha den ett tag och sälja den utan större förlust om du skulle vilja ha något bättre.

D700 är också på väg att bytas ut, men att ha en D80 och fundera på om det är värt att byta till en D700 är nästan lite löjligt ;-)

Sitter i ungefär samma sits, har en D200 som skall fasas ut av samma anledning som din D80. D7000 gillar jag inte, D300s känns gammal även om den är avsevärt bättre än nuvarande hus och D700 är något för dyr för min budget just nu. Den tråkiga lösningen är att invänta kommande modeller från Nikon som bör släppas nu under sensommaren/hösten. Om det kommer en ersättare till D700 kommer begpriserna krypa ner, samma sak för D300s. Det är mycket prisvärt att ligga en kamerageneration efter... Självklart kan man köpa begagnat redan idag utan att förlora så mycket på det.

Jag röstar också på en D700, köpte själv en lite använd sådan i juni. Jag såg till långt innan bytet att alla mina objektiv också skulle passa på FX (förutom vidvinkelzoomen), då var det inte så stort steg att byta upp sig till fullformat.

D700 är en visserligen en ganska gammal modell vid det här laget, men jag bytte upp mig från en ett år gammal D90 och kamerorna är som natt och dag i många avseenden. Den senare är verkligt mycket bättre på höga isotal, och funkar bättre tillsammans med riktigt stora bländare tack vare FX-sensorn. Nu kör jag gladeligen min 50/1,4 och alla andra objektiven fullt öppna, vilket jag undvek att göra på D90:an.

Varför jag valde en beggad D700 var att jag helt krasst konstaterade att jag ändå inte skulle ha råd med D700:ans efterföljare, då en sådan säkerligen skulle ha kostat minst tusen euro mer. Dessutom var och fortfarande är det tveksamt när den kommer ut, och jag ville inte vänta längre på bytet till FX. Jag har ännu inte ångrat mig en sekund, tvärtom är jag glad att jag nu slog till och inte väntade.

Kul tråd

Har precis beställt en sprillans d3s. Var inte farligt dyrt. 35k. Problemet är mer att jag har ett annat system,så det är lite knappt med objetiv.

Anledningen att jag köpte en d3s är att jag i princip sovit dåligt sen jag tog i en första gången hos MM för nåt år sedan. Och så kan man ju inte ha det..

lma

Har precis beställt en sprillans d3s. Var inte farligt dyrt. 35k. Problemet är mer att jag har ett annat system,så det är lite knappt med objetiv.

Anledningen att jag köpte en d3s är att jag i princip sovit dåligt sen jag tog i en första gången hos MM för nåt år sedan. Och så kan man ju inte ha det..

lma

:))
Man ska aldrig ta i en dyrare och bättre kamera om man redan är nöjd:))

En lite fråga, jag antar att du inte köpt den ny för 35k i Sverige? Har inte sett ett sånt lågt pris för en D3s någonsin på nätet

Lägsta priset i sverige..

som jag hittade var 39k, men dom hade ingen hemma.

Köpte i tyskland. Har nog köpt för nästan 100000 av olika handlare under årens lopp, och - ta i trä - aldrig haft nåt problem.

Så det är väl dags nu..

lma

Skall kanske tillägga att jag försökt köpa begagnat, men tyckte inte priset stämde.

Senast ändrad:
Ok, gratulerar till en fin kamera.
Om dom är billiga och bra att ha att göra med kanske du kan tipsa om länken till deras hemsida. Alltid intressant med seriösa handlare som dessutom har bra priser :)

ANNONS
Götaplatsens Foto