Annons

Ny Nikon CoolPix P6000 med rawformat nästa månad?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bortsett från alltför många pixlar tycks det kunna bli en riktigt lyckad kamera.
Låt oss hoppas att dess AF är snabbare än den hos P5000 / P5100.

http://farm4.static.flickr.com/3081/2630082004_5ae6d9e209_o.jpg

Det som jag finner intressant är 28mm och fjärrkontroll.

Mera pixlar och raw är inte intressant.

(har kanske tagit 20 raw bilder med kompaktkamera i hela mitt liv)

Önskemål från mig hade varit att sceenlägena beach/snow och sport båda hade kunnat användas i black and white mode.

Altså "svartvitt med högdagsklipp" samt "svartvitt med rörlig autofocus och snabb slutar prioritering".
Dessa 2 lägen hade lämpat sig för reporter.

Patrik

Senast ändrad:
Teodorian skrev:
13,5 MP är för mycket för optimal bildkvalitet. 6 eller 8 MP hade varit bättre men eftersom Canon G9 har 12 MP ville väl Nikon bräcka det.
-Hallå, Nikons utvecklingsavdelning: Det vore bättre om ni satsar på att bräcka med mindre brus på höga käsnligheter.

magnus67 skrev:
-Hallå, Nikons utvecklingsavdelning: Det vore bättre om ni satsar på att bräcka med mindre brus på höga käsnligheter.
och dynamisk räckvidd.
Fan, pixel-racet är nästan det enda kameratillverkarna tänker på.
Ge oss en kompakt med APS-sensor på 10mp i stället. Det ger betydligt mindre brus och bättre bildkvalitet än sån här crap som Sony spotttar ur sig.

Ja, just det, glömde det. Större dynamiskt omfång är natruligtvis bra mycket viktigare än fler pixlar.

schaki skrev:
och dynamisk räckvidd.
Fan, pixel-racet är nästan det enda kameratillverkarna tänker på.
Ge oss en kompakt med APS-sensor på 10mp i stället. Det ger betydligt mindre brus och bättre bildkvalitet än sån här crap som Sony spotttar ur sig.

Jag kan hålla med, till viss del...

Däremot på SLR tycker jag det är skönt att nikon faktiskt INTE alls drar i kriget. Man ligger kvar med D40 (6 MP) på marknaden, annars D60 och D80 med 10 MP, och fullformat där man inte gått över 12 MP...inte ens på D700...

Denna kameran kan bli en riktig "killer" när den kommer ut på marknaden. Den har ju hel rätt specar...

Jag tror att övriga leverantörer skakar lite tänder efter vad Nikon har släppt den senaste tiden!

Skall Nikon ta över helt, eller vad tror ni? Detta är ju bara början...

Alternativ till P6000?

Är det någon som vet något ytterligare om när Nikon planerar att lansera sin nya "killer-kompakt"? Själv tycker jag, trots att jag är Nikonist, att nya Panasonic Lumix LX3: 24-60mm f 2.0-2.8 kanske kan vara ett gott alternativ för den som önskar sig en riktigt bra modell i kompaktsegmentet.

/Tommy

Re: Alternativ till P6000?

Tommy Hansen skrev:
Är det någon som vet något ytterligare om när Nikon planerar att lansera sin nya "killer-kompakt"? Själv tycker jag, trots att jag är Nikonist, att nya Panasonic Lumix LX3: 24-60mm f 2.0-2.8 kanske kan vara ett gott alternativ för den som önskar sig en riktigt bra modell i kompaktsegmentet.

/Tommy

Håller med. LX3 är det absolut intressantaste kompakten just nu. Hoppas bara den håller vad den lovar, för då köper jag nog en till frugan.

Sony W300 - Nikon 6000 - Panssonic LX3

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=95385&highlight=sony+w300

Eftersom Sony och Nikon samarbetar vad gäller CCD så ska i alla fall jag försöka att hålla mig kall, vänta på Nikon 6000.

Om inte annat för att jag har Nikon i övrigt och bara vill ha ett komplement på 200 gram i stället för att slippa släpa på 2000 gram.

Håller dock med om att Panasonic Lumix LX3 börjar närma sig en önskemaskin. Speciellt med vidvinkel på 24 mm, önskar mig dock lite mer på telesidan, 120 mm hade varit perfekt.

ANNONS
Götaplatsens Foto