Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Ny Nikon CoolPix P6000 med rawformat nästa månad?
- Trådstartare Teodorian
- Start datum
chinerunner
Aktiv medlem
http://farm4.static.flickr.com/3081/2630082004_5ae6d9e209_o.jpg
Det som jag finner intressant är 28mm och fjärrkontroll.
Mera pixlar och raw är inte intressant.
(har kanske tagit 20 raw bilder med kompaktkamera i hela mitt liv)
Önskemål från mig hade varit att sceenlägena beach/snow och sport båda hade kunnat användas i black and white mode.
Altså "svartvitt med högdagsklipp" samt "svartvitt med rörlig autofocus och snabb slutar prioritering".
Dessa 2 lägen hade lämpat sig för reporter.
Patrik
Det som jag finner intressant är 28mm och fjärrkontroll.
(har kanske tagit 20 raw bilder med kompaktkamera i hela mitt liv)
Önskemål från mig hade varit att sceenlägena beach/snow och sport båda hade kunnat användas i black and white mode.
Altså "svartvitt med högdagsklipp" samt "svartvitt med rörlig autofocus och snabb slutar prioritering".
Dessa 2 lägen hade lämpat sig för reporter.
Patrik
Senast ändrad:
Teodorian
Aktiv medlem
chinerunner skrev:
http://farm4.static.flickr.com/3081/2630082004_5ae6d9e209_o.jpg
Patrik
Ett av huvudklagomålen mot avancerade digitalkompakter har varit avsaknaden av raw-format. Canon har det i sin G9 och Nikon verkar nu svara på den utmaningen.
13,5 MP är för mycket för optimal bildkvalitet. 6 eller 8 MP hade varit bättre men eftersom Canon G9 har 12 MP ville väl Nikon bräcka det.
magnus67
Aktiv medlem
-Hallå, Nikons utvecklingsavdelning: Det vore bättre om ni satsar på att bräcka med mindre brus på höga käsnligheter.Teodorian skrev:
13,5 MP är för mycket för optimal bildkvalitet. 6 eller 8 MP hade varit bättre men eftersom Canon G9 har 12 MP ville väl Nikon bräcka det.
schaki
Aktiv medlem
och dynamisk räckvidd.magnus67 skrev:
-Hallå, Nikons utvecklingsavdelning: Det vore bättre om ni satsar på att bräcka med mindre brus på höga käsnligheter.
Fan, pixel-racet är nästan det enda kameratillverkarna tänker på.
Ge oss en kompakt med APS-sensor på 10mp i stället. Det ger betydligt mindre brus och bättre bildkvalitet än sån här crap som Sony spotttar ur sig.
hpz
Aktiv medlem
schaki skrev:
och dynamisk räckvidd.
Fan, pixel-racet är nästan det enda kameratillverkarna tänker på.
Ge oss en kompakt med APS-sensor på 10mp i stället. Det ger betydligt mindre brus och bättre bildkvalitet än sån här crap som Sony spotttar ur sig.
Jag kan hålla med, till viss del...
Däremot på SLR tycker jag det är skönt att nikon faktiskt INTE alls drar i kriget. Man ligger kvar med D40 (6 MP) på marknaden, annars D60 och D80 med 10 MP, och fullformat där man inte gått över 12 MP...inte ens på D700...
Tommy_H
Avslutat medlemskap
Alternativ till P6000?
Är det någon som vet något ytterligare om när Nikon planerar att lansera sin nya "killer-kompakt"? Själv tycker jag, trots att jag är Nikonist, att nya Panasonic Lumix LX3: 24-60mm f 2.0-2.8 kanske kan vara ett gott alternativ för den som önskar sig en riktigt bra modell i kompaktsegmentet.
/Tommy
Är det någon som vet något ytterligare om när Nikon planerar att lansera sin nya "killer-kompakt"? Själv tycker jag, trots att jag är Nikonist, att nya Panasonic Lumix LX3: 24-60mm f 2.0-2.8 kanske kan vara ett gott alternativ för den som önskar sig en riktigt bra modell i kompaktsegmentet.
/Tommy
AndyK
Aktiv medlem
Re: Alternativ till P6000?
Håller med. LX3 är det absolut intressantaste kompakten just nu. Hoppas bara den håller vad den lovar, för då köper jag nog en till frugan.
Tommy Hansen skrev:
/Tommy
Håller med. LX3 är det absolut intressantaste kompakten just nu. Hoppas bara den håller vad den lovar, för då köper jag nog en till frugan.
JOLidman
Aktiv medlem
Sony W300 - Nikon 6000 - Panssonic LX3
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=95385&highlight=sony+w300
Eftersom Sony och Nikon samarbetar vad gäller CCD så ska i alla fall jag försöka att hålla mig kall, vänta på Nikon 6000.
Om inte annat för att jag har Nikon i övrigt och bara vill ha ett komplement på 200 gram i stället för att slippa släpa på 2000 gram.
Håller dock med om att Panasonic Lumix LX3 börjar närma sig en önskemaskin. Speciellt med vidvinkel på 24 mm, önskar mig dock lite mer på telesidan, 120 mm hade varit perfekt.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=95385&highlight=sony+w300
Eftersom Sony och Nikon samarbetar vad gäller CCD så ska i alla fall jag försöka att hålla mig kall, vänta på Nikon 6000.
Om inte annat för att jag har Nikon i övrigt och bara vill ha ett komplement på 200 gram i stället för att slippa släpa på 2000 gram.
Håller dock med om att Panasonic Lumix LX3 börjar närma sig en önskemaskin. Speciellt med vidvinkel på 24 mm, önskar mig dock lite mer på telesidan, 120 mm hade varit perfekt.
AndyK
Aktiv medlem
Re: Sony W300 - Nikon 6000 - Panssonic LX3
JOLidman skrev:
Håller dock med om att Panasonic L...n är att ljuskännsligheten hade blivit sämre.