Den är frågan brukar dyka upp ganska ofta på bla Photo.Net och flera engelskspråkiga Nikonforum. Jag vågar nog påstå att chansen är större att det skulle finnas någon bland de forumen som vet än här på FS. Tyvärr måste jag nog göra dig besviken och säga att de som verkligen vet något håller nog klaffen.
Som kameratillverkare är det nog väldigt dumt att idag utlova någonting som man inte kan hålla eller att läcka information. Canon har ju nämnligen visat att om tex Nikon presterar något bra digitalhus så är de inte sena att matcha det och bjuda över. Det kan vara självmord att avslöja för mycket och man vill inte gå ut med falsk information och göra kunderna sura.
Jag tycker det var ganska vågat av Nikon att gå ut med "grisen i säcken" med D70:n, men så var de väl lite pressade av att prestera något i marknadssegmentet som Canons EOS 300D hade kapat åt sig.
Det finns många rykten som cirkulerar. De jag har sett kommer från källor som inte har någon som helst trovärdighet annat än att de verkar klara av resonemanget "hitta fortsättningen på serien "D1H, D1X, D2H, ...". Visserligen brukar Mensas test vara utformade så här men det är inget som säger att Nikon gör så.
Du kan nog hoppa upp och sätta dig på att det kommer finnas en XYZ av märket ABC inom ett halvår som gör alla digitalhus idag se ut som om det var något våra förfäder skulle ha ratat, men är det så viktigt egentligen? Vill du gå över till digitalt nu eller är du bara ute och fluktar och undrar om det kanske vore roligt? Jag har en kompis, han skulle till Antarktis. Han visste till och med att D70:n var utannonserad (även om det inte fanns någon information om den öht) men ville ha en digitalkamera till resan. Han hade nikongluggar så det blev en D100. Bra kamera. Tar fina bilder. Inte lika snabb och saknar vissa finesser som D70:n har (har iofs andra fördelar). Nu sitter han och önskar att han hade en D70, men han ångrar ändå inte att han köpte D100:an, han använde den till något han troligen inte gör om i första taget. Det är klart att man alltid önskar sig något bättre.
Fråga dig själv om du inte sitter i liknande sits. Kanske kan du klara dig utan och vänta tills nästa sak blir utannonserad? Vilket som, så kommer vad du än köper i digitalvärlden åldras väldigt snabbt under den närmast överskådliga framtiden. Synd men sant, men det gör inte den utrustning du skaffar idag mindre bra, bara i jämförelse med vad som komma skall. Men är det så att tex en D2H inte fyller de krav du har idag, så är det väl bara till att vänta (eller kanske titta på ett annat märke om de nu har något som uppfyller kraven).
För vänta ut tekniken kan du inte, det enda du kan göra är att besluta dig om tekniken har nått dit du vill.
(Jag måste sluta läsa FS när jag kommer hem sent om kvällarna, det blir bara långa konstiga inlägg...)