Annons

Ny Nikon dslr ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotomange

Aktiv medlem
Finns det nån Nikonspion därute somm har koll på om Nikon tänker släppa nån grymmare Dslr snart. D2h börjar väl bli lite rostig nu va...

Skämt åsido. Jag har stora planer på att köpa en Dh2:a och vill gärna veta om det kommer en dubbelt så bra ett halvår senare till samma pris, plus att min då sjunker till hälften.

Är inte det här digitalvärldens dilemma?, Man vågar aldrig köpa nåt, utan väntar o väntar. Fast det kanske bara jag som är snål.

Den är frågan brukar dyka upp ganska ofta på bla Photo.Net och flera engelskspråkiga Nikonforum. Jag vågar nog påstå att chansen är större att det skulle finnas någon bland de forumen som vet än här på FS. Tyvärr måste jag nog göra dig besviken och säga att de som verkligen vet något håller nog klaffen.

Som kameratillverkare är det nog väldigt dumt att idag utlova någonting som man inte kan hålla eller att läcka information. Canon har ju nämnligen visat att om tex Nikon presterar något bra digitalhus så är de inte sena att matcha det och bjuda över. Det kan vara självmord att avslöja för mycket och man vill inte gå ut med falsk information och göra kunderna sura.

Jag tycker det var ganska vågat av Nikon att gå ut med "grisen i säcken" med D70:n, men så var de väl lite pressade av att prestera något i marknadssegmentet som Canons EOS 300D hade kapat åt sig.

Det finns många rykten som cirkulerar. De jag har sett kommer från källor som inte har någon som helst trovärdighet annat än att de verkar klara av resonemanget "hitta fortsättningen på serien "D1H, D1X, D2H, ...". Visserligen brukar Mensas test vara utformade så här men det är inget som säger att Nikon gör så.

Du kan nog hoppa upp och sätta dig på att det kommer finnas en XYZ av märket ABC inom ett halvår som gör alla digitalhus idag se ut som om det var något våra förfäder skulle ha ratat, men är det så viktigt egentligen? Vill du gå över till digitalt nu eller är du bara ute och fluktar och undrar om det kanske vore roligt? Jag har en kompis, han skulle till Antarktis. Han visste till och med att D70:n var utannonserad (även om det inte fanns någon information om den öht) men ville ha en digitalkamera till resan. Han hade nikongluggar så det blev en D100. Bra kamera. Tar fina bilder. Inte lika snabb och saknar vissa finesser som D70:n har (har iofs andra fördelar). Nu sitter han och önskar att han hade en D70, men han ångrar ändå inte att han köpte D100:an, han använde den till något han troligen inte gör om i första taget. Det är klart att man alltid önskar sig något bättre.

Fråga dig själv om du inte sitter i liknande sits. Kanske kan du klara dig utan och vänta tills nästa sak blir utannonserad? Vilket som, så kommer vad du än köper i digitalvärlden åldras väldigt snabbt under den närmast överskådliga framtiden. Synd men sant, men det gör inte den utrustning du skaffar idag mindre bra, bara i jämförelse med vad som komma skall. Men är det så att tex en D2H inte fyller de krav du har idag, så är det väl bara till att vänta (eller kanske titta på ett annat märke om de nu har något som uppfyller kraven).
För vänta ut tekniken kan du inte, det enda du kan göra är att besluta dig om tekniken har nått dit du vill.

(Jag måste sluta läsa FS när jag kommer hem sent om kvällarna, det blir bara långa konstiga inlägg...)

Tackar för det långa o intressanta svaret. Jag har faktiskt tänkt lite så jag också. Täcker det behovet så är det helt ok att köpa.

Oavsett hur hemligt allt är så kan man ju va säker att det kommer en ny modell. frågan är bara när. Men med dagens utveckling borde det inte dröja länge max ett år tippar jag på.

D2H är bara ett halvår gammal. Livslängden på en proffsmodell är cirka 2 år. Du behöver inte vara orolig för att D2H ska försvinna snabbt.

Om du absolut inte behöver snabbhet kommer säkert kommande D200 (?) och D2X (?) att vara intressanta. När de nu kommer. Tills dess är kanske en D70 en bra mellanstation. Du lär inte förlora mycket om du säljer den om ett år.

Den digitala marknaden har mognat. Ett exempel på det är att flera tidningar bestämt att inte byta ut sina Eos 1D förrän de är utslitna. De behöver inte de extra pixlarna i Eos 1D mark II.

Var inne hos kameradoktorn idag som meddelade mig att nikon håller på med att utveckla en motsvarighet till Mark II, de har hört att den kommar ha mellan 11 och 14 Megapixlar och en lika snabb serietagning som D2h(detta frågasätter jag dock i och med att det skulle bli omöjligt att sälja D2h då). Tydligen är jag inte den ende som har hört detta, såg följande tråd på nikonians.org http://www.nikonians.org/dcforum/DCForumID71/2924.html

Enligt Kameradoktorn ska nikon ha den klar tills Aten...undrar om detta är möjligt. Samtidigt kanske detta är förklaringen till att så många av nikons grejor är restnoterade och aldrig levereras -de kanske prioriterar annorlunda.

Enligt den säljare jag pratade med på Kameradoktorn så skulle kameran vara på 15 MP, ta 9,5 bilder per sekund och troligen ha en förlängningsfaktor runt 1,3. DX-gluggarna ska visst klara det.

Denna man spekulerar i en F6:a med möjlighet att byta mellan film och olika digitala bakstycken.

http://www.bythom.com/2004predictions.htm

Senast ändrad:
jo, det var väl nåt sånt jag hörde med men jag undrar verkligen över det där med serietagningen...då blir det väl i princip omöjligt att sälja D2h, om nu inte prislappen på den andra blir av mer astronomiska mått. Kanske blir uppåt 70-80 tusen och då är det ju en annan sak

Dadigan skrev:
jo, det var väl nåt sånt jag hörde med men jag undrar verkligen över det där med serietagningen...då blir det väl i princip omöjligt att sälja D2h, om nu inte prislappen på den andra blir av mer astronomiska mått. Kanske blir uppåt 70-80 tusen och då är det ju en annan sak

Jo antagligen blir det säkert nästan dubbla priset. D2H är ju ändå en renodlad dagstidningskamera och med ett lågt pris kan den kanske fortsatt säljas till tidningar. Men det blir väl inga enorma mångder.

Många rykten talar om att även en D2X ska komma. Den måste väl kosta runt 40-50 000 för att gå att sälja om de har en 15 MP superduperkamera för 70-80 000.

D100 ska inte ersättas utan bara uppgraderas till D100s.

Blir den på 15Mp är det nog grymt svårt att få serietagningen så snabb, än så länge. Fast dom borde ju kunna ha två lägen på samma kamera. Fetupplösning eller lagomupplösning med serietagn.

15 Mp måste ju vara mer än pixlarna i rulle?? hur länge håller sensorn då egentligen?

om det stämmer att D100 kommer bli uppgraderad undrar jag naturligtvis om man kan lämna in sina egna D100:eek:r och få dem tillfixade mot en viss kostnad...vore ju inte helt fel att slippa byta hus. Har läst på Nikonians att det antagligen kommer en firmware-uppgradering till D2h inom ett tag, kan man tänka sig att de försöker fixa bruset vid högre iso på detta sätt...då kommer ni höra ett glädjerop från Svenska Dagbladet.

Nja, Jag tror att uppgraderingen är mer än bara mjukvara. Det är väl en sk "face-lift" som det heter i bilbranchen med i-TTL och lite bättre brusreducering. Kanske snabbare processor. Men i grunden samma kamera

tusan, då får man väl återigen om man inte kan nöja sig med det man redan har.....svaret blir ofta nej tyvärr. Fast man ska nog inte börja göra planer innan kameran finns...

Dadigan skrev:
tusan, då får man väl återigen om man inte kan nöja sig med det man redan har.....svaret blir ofta nej tyvärr. Fast man ska nog inte börja göra planer innan kameran finns...

Är inte en begagnad D1X något att leta efter?

jo, i och för sig. Men som det är nu klarar jag mig mycket bra med mina D100:eek:r och sen har D1x 800 iso som högsta känslighet och jag fotograferar ofta inomhus utan blixt och 125-1600 är inte ovanligt...

ANNONS
Götaplatsens Foto