Annons

Ny normalzoom

Produkter
(logga in för att koppla)

Meliavor

Medlem
Då har det slutligen hänt. Min normalzoom tamron 17-50 2.8s zoomring har helt slutat funka och blivit en trög provisorisk skjutzoom. Enormt trist då det var objektivet som jag använt överlägset mest. Letar nu efter en ny arbetshäst.
Jag är en dedikerad hobbyfotograf och tar allt från landskap till porträtt men framförallt uppskattar jag att ta bilder på stan och på resor, varför vikt och storlek är viktigt för mig, lika mycket som bildkvalitet. Märke och röda ringar skiter jag fullständigt i.

Har funderingar mellan canon 15-85 samt sigma 17-50 2.8 os i första hand. Undrar mest om jag konmer sakna 2.8 på canonzoomen. Har även en sigma 30 1.4 samt extern blixt för att hantera mörka situationer. Men är 17-50 kanske det smidigare alternativet? Kan man med 15-85 få tillfredställande bokeh vid porträtt?
En joker i det hela kanske är att jag ska byta upp mig till FF och skaffa 24-105, men vikten och avsaknad av fyllnadsblixt = alltid ha extern blixt med mig stör mig lite.

Tack för tips och diskussion

Canon EF-S 17-55 f/2.8 är skitbra och går att få för ett ok pris begagnad. Sälj den om du byter till FF.

Jag skulle köra på mitt Sigma 30/1.4 ett tag och ge mig på att laga zoomen. Jag misstänker att den ändå inte är värd att sälja och skruvar du isär den lugnt och metodiskt är chanserna hyfsade att du lyckas hitta felet och åtgärda det.

Jag har lyckats fixa ett liknande problem på en kompaktkamera helt utan förkunskaper och där var jag tvungen att gräva ur nästan all elektronik och mekanik ur kameran för att komma åt objektivet.

ANNONS
Götaplatsens Foto