Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny optik till F90

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan! Nu är alla välkomna att slå mig i huvudet, men innebär inte "DX" att gluggen bara funkar på digitalare??? Tror att du får icke önskad närkontakt mellan vissa komponenter om du sätter den på en analog kamera.

Re: Re: Ny optik till F90

keckax skrev:
Den passar, men du får kraftig vinjettering då optiken inte tecknar ut hela formatet.

/K

som han skriver. Funkar att fota med, men vinjetteringen är extrem. Har provat mitt 18-135mm DX på pappas F65a.

Prova några bilder! Hör sen av dej och berätta hur det gick. Det vidvinkliga området på gluggen blir nog knappast användbart, men troligtvis kan du använda den från ca 35-85mm (vild gissning), skulle jag tro.
Det skiljer från glugg till glugg hur stor cirkel optiken tecknar.

/K

OK som vanligt med nikon, nytt hus och man måste köpa nya gluggar, tycker det är ett virrvarr med deras gluggar o hus. antar att varken min SB28 eller tillbehör funkar till en ny digitalare. Efter att kört med nikon i hela liv (förutom en Pentax KX en underbar kamera) så funderar jag starkt på att byta märke, synd

supen skrev:
OK som vanligt med nikon, nytt hus och man måste köpa nya gluggar, tycker det är ett virrvarr med deras gluggar o hus. antar att varken min SB28 eller tillbehör funkar till en ny digitalare. Efter att kört med nikon i hela liv (förutom en Pentax KX en underbar kamera) så funderar jag starkt på att byta märke, synd

Och byta till vadå? Nikon är trots allt starkast på marknaden på att vara bakåtkompatibel. Du kan använda 40 år gammla gluggar på ett nytt Nikonhus.

Och vill man kunna använda nya gluggar på ett gammalt hus så är det bara att se till att optiken man införskaffar inte enbart är avsedda för Dx.

/K

vad jag förstått så är det väl en D80 som vore bäst för mig, för då kan jag väl använda mina gamla D gluggar?? och ett 16-85 borde väl passa som hansken till den.

ANNONS
Götaplatsens Foto