Annons

Ny programvara för distorsionskorrigering - synpunkter?

Produkter
(logga in för att koppla)

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag har skrivit ett litet program för att korrigera distorsion i bilder.

I botten ligger Panotools, vad mitt program tillför är ett grafiskt gränssnitt som förhoppningsvis skall göra det lite smidigare att göra sina korrigeringar.

Det vore kul att få lite synpunkter på hur det fungerar och vad som kan göras bättre. Det är lite oslipat just nu, men alla viktiga funktioner bör funka.

Programmet finns här.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ok, antingen var syftet helt ointressant, mitt program uruselt eller så har jag varit så otydlig så ingen hajar vad det handlar om.

Jag chansar på det sista :)

Programmet är supersimpelt att använda. Öppna en bild, klicka på "Add point" och lägg till punkter längs en linje i bilden som skall vara rak. Efter att ha lagt till några punkter kan man klicka på Preview för att se om det artar sig.

Resultatet kan bli bättre om man gör mer än en linje. Då väljer man "Add to new line" innan man klickar på "Add point".

När förhandsvisningen ser bra ut så är det bara att klicka på "Correct image" för att spara det färdiga resultatet.

Man kan spara både påbörjade projekt och färdiga korrigeringar för senare användning.
 

Bilagor

Daniel Ahlin

Aktiv medlem
Helt klart ett program jag kan tänka mig att använda.

Fast jag fick ett gäng felmeddelanden

* Control Point Type must be 0,1,2
* Syntax error in script line 3
* Syntex error in script file
* Error processing script file
* Could not read script file
* Cant load image bla bla bla, file does not exist.

När jag får det att funka så vill jag inte trycka på add point knappen mellan varje punkt utan bara sätt ut dom.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Hmm, det där felmeddelandet måste jag försöka få fram. Det är alltid knepigt att testa sina egna grejer. Minns du något mer om vad du gjorde när du fick det?

Bra synpunkt det där med knappen. Det är ju ett onödigt steg.

En grej som inte är helt logisk just nu är flytt och radering av kontrollpunkter. Det går att flytta en punkt med piltangenterna när den är markerad (grön). Det går också att radera med deletetangenten. När man flyttar flimrar bilden dock en del, jag måste göra om något i skärmuppdateringen.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Märkligt. Jag lyckas inte framkalla det oavsett vad jag gör för kombinationer av kontrollpunkter.

Får du det hela tiden eller lyckas det ibland?
 

Daniel Ahlin

Aktiv medlem
Hämtade 2.6b1 men har fortfarande samma fel och det händer varje gång.

Ska ditt program generera någon mer fil än ini filen?
 

Daniel Ahlin

Aktiv medlem
Lite önskemål när jag ändå sitter och funderar.

* En flik för objektiv.
* Olika bränvidder på samma objektiv för zoomar
* Jpeg bilder och inläsning av exifdata för att automatiskt välja rätt korrigering.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Daniel Ahlin skrev:
Ska ditt program generera någon mer fil än ini filen?
Ja, den skall generera ett skript och en bild i den mapp som miljövariabeln TEMP pekar på. Det verkar ju som om den lyckas i ditt fall eftersom den klagar på skriptets innehåll snarare än dess frånvaro. Har du lust får du gärna klistra in innehållet i filen ptcorrections.txt som den ser ut precis efter att felet inträffat.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Daniel Ahlin skrev:
Lite önskemål när jag ändå sitter och funderar.

* En flik för objektiv.
* Olika bränvidder på samma objektiv för zoomar
* Jpeg bilder och inläsning av exifdata för att automatiskt välja rätt korrigering.
De två förstnämnda finns i PTLens (http://www.epaperpress.com/ptlens/), som är ett liknande program som också bygger på Panorama tool. Jag har använt det sedan en tid tillbaka och är väldigt nöjd med resutatet. Listan över objektiv som programmet stödjer är imponerande, och är det någon som saknas kan man skicka bilder till programmeraren så fixar han profiler för detta.

/Daniel
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jo, PTLens är trevligt. Fast jag tycker det är lite bökigt det där med att skicka iväg bilder för profilering. Inte ett enda av mina sju objektiv finns med i listan.

Ett annat alternativ, som jag själv kört med hittills, är PTAssembler eller PTGui. Där kan man ju ta fram parametrarna och sen använda dem för manuell korrigering med Panotools. Men i och med att de programmen kan så mycket annat också så känns de lite bökiga.
 

Damocles

Aktiv medlem
Jag kommer att testa det när jag börjar sitta med bilder igen, har inte blivit, men det ligger i mappen över nyttiga saker att använda. ;)
 

petwal

Aktiv medlem
Har testat ditt program lite nu och tycker att det är utmärkt! Eftersom jag nu bara är ute efter att "korrigera distorsion" är det perfekt med ett litet enkelt program.

Mvh

Peter
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
jimh skrev:
Ja, den skall generera ett skript och en bild i den mapp som miljövariabeln TEMP pekar på. Det verkar ju som om den lyckas i ditt fall eftersom den klagar på skriptets innehåll snarare än dess frånvaro. Har du lust får du gärna klistra in innehållet i filen ptcorrections.txt som den ser ut precis efter att felet inträffat.
Jag får samma felmeddelanden som Daniel och ptcorrections.txt ser ut så här när jag öppnar den i notepad (fast på en rad):
p w300 h300 f0 u0 v5 n"TIFF"
i w600 h600 f0 y0 p0 r0 v5 a0.000001 b0.000001 c0.000001 d0 e0 g0 t0
c n0 N0 x567 y256 X572 Y319 t3
c n0 N0 x572 y319 X571 Y351 t3
c n0 N0 x247 y322 X247 Y339 t4
c n0 N0 x247 y339 X248 Y356 t4
c n0 N0 x12 y277 X11 Y345 t5
c n0 N0 x11 y345 X15 Y382 t5
v a0 b0 c0m i1

vilket verkar vara identiskt med _PTStitcher_tmp_6 filen sånär som radbrytningarna men det är väl kanske en feature hos notepad att den skriver ut radbryningarna som en stående rektangel i .txt filer istället för att bryta dem?
 
Senast ändrad:

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Galaxens President skrev:
men det är väl kanske en feature hos notepad att den skriver ut radbryningarna som en stående rektangel i .txt filer istället för att bryta dem?
Tack för det. Det där ser ju lite knasigt ut, det verkar som om den genererar dublettpunkter ibland. Skall kolla på det ikväll.
Galaxens President skrev:
men det är väl kanske en feature hos notepad att den skriver ut radbryningarna som en stående rektangel i .txt filer istället för att bryta dem?
Eller så är det en slarvig programmerare som använder unix-radbrytningar :)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Nu har jag lyckats återskapa felet. Jag bytte ut min pano12.dll mot den version som jag länkade till, och då funkade det inte. Använd den här istället så går det bra.
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Kalas, nu funkar det för mig. Ett verktyg jag saknat. Är det OK med dig att fortsätta använda det?

Testade på en av mina Fisheyebilder (se nedan), vilket kanske inte är vad man skall försöka korrigera i första taget (dessutom var jag väl inte så nogran) men jag har andra objektiv som ger mindre tunndistortion och där är det nog riktigt bra att ha.

Edit: Räknaren som anger linjenr i felmedelanden (om man använt udda antal punkter i en linje) verkar räkna från 0 istället för 1. Något som förenar punkter i samma linje och skiljer olika linjer åt vore också en praktisk feature att ha.
 

Bilagor

ANNONS