Annons

Ny skärm från Lenovo...

Produkter
(logga in för att koppla)

HeWa

Medlem
Är det någon som har erfarenhet av skärmar från Lenovo?

Är på jakt efter en 22-tumsskärm och efter vad jag kan läsa mig till verkar denna nya modell (http://www5.pc.ibm.com/se/products.nsf/$wwwPartNumLookup/_T33HNEU?open&OpenDocument&epi=web_express ) prisvärd och borde kunna fungera bra för bildbehandling?

På denna sida (http://www.lenovoblogs.com/designmatters/?p=180) skriver en person som utger sig för att tillhöra deras utvecklingteam bla:

"And, yes, it is a PVA panel supporting 178 degree viewing angles from both the horizontal and vertical position."

Jag var nästan på väg att beställa en Eizo S2231WSE när jag läste om Lenovon.

Synpunkter någon?

Henrik
 
Tack för länken Petter. För att kosta under 5000 verkar det onekligen vara en kompetent skärm.

mvh
Henrik
 
Har köpt en Lenovo skärm och vågar inte gör om det.

Fick problem med ögonen, kändes som jag var närsynt hela tiden. Märktes inte först, men efter några timmar framför skärmen. Kändes stor skillnad när jag sedan satte mig vid bärbara. Då fick jag bra syn helt plötsligt.

Skärmen var suddig helt enkelt. Såg i efterhand detta fenomen på flertalet Lenovo skärmar på utställning i butik. Jag visste vad jag skulle titta efter. Det gjorde jag inte när jag köpte den.

Det är min erfarenhet. Därmed inte sagt att alla Lenovo skärmar är sådana.
 
Köp en Eizo istället.
Lenovo (IBM) är inte i översta divisionen när det gäller riktigt bra skärmar, vare sig kvalitetsmässigt eller varumärkesmässigt (andrahandsvärde).
"Man får vad man betalar för", "kvalitet kostar" etc...
 
Det här är en lite ovanlig skärm ...

Hej!

Lenovo L220x är en lite ovanlig skärm, jag håller själv precis på och skall kika på en sådan. Den kör bildstorleken 1920x1200 med 22-tums bilddiagonal. Nästan alla andra 22-tummare på marknaden kör med bildstorleken 1680x1050. Så Lenovo-skärmen är extremt högupplöst, mer än en gammal 17-tummare med 1280x1024 var. En del gillar säkert detta, kanske i synnerhet just vid bildarbete, men själv har jag inte hunnit bilda mig någon uppfattning om hur bra skärmen är ännu. Lär återkomma i frågan :)

På tal om högupplöst så har ju Lenovos föregångare, (på den tiden de var IBM:s PC-division) gjort en ganska extrem skärm för några år sedan ...

Se
http://domino.watson.ibm.com/comm/pr.nsf/pages/news.20001110_display.html

3840x2400 bildpunkter på 22 tums bilddiagonal ... Det är över 200 bildpunkter per tum (mot de 85-100 punkter per tum dagens skärmar oftast har) och en bild på nio megapixel.

Min dröm är en 30-tummare med 3840x2400, det vore nåt för bildredigering det! :)
 
Vet inte om det är just sådan problem på dessa skärma som andra. Men om du inte använder sig av den högsta upplösning så kommer skärmen eller grafikkorten att skala om. På min Thinkpad så blir det väldigt grynigt och svårarbetet.

Tänk på det när ni titta på skärm, iallafall om Lenovo är inblandade.
 
perese skrev:
Vet inte om det är just sådan problem på dessa skärma som andra. Men om du inte använder sig av den högsta upplösning så kommer skärmen eller grafikkorten att skala om. På min Thinkpad så blir det väldigt grynigt och svårarbetet.

Tänk på det när ni titta på skärm, iallafall om Lenovo är inblandade.

Det här fenomenet gäller alla lcd-skärmar, oavsett märke. Det handlar om att lcd/tft-skärmar är punktuppbyggda vilket gör att de inte skalar så bra när de matas med en annan bildstorlek än den de är byggda för. Detta ha inget med Lenovo att göra.
 
Det verkar till att finnas 2 olika varianter på denna, T33HNEU samt T33HBEU. Någon som vet vad som skiljer dom åt för priset väldigt olika?

M V H Peter
 
Martin,
Du skrev att dum skulle återkomma om några veckor efter tester. Någon uppfattning om när? Är på gång att köpa ny 22" skärm på max 10k. Sneglar på Ezio eller NEC multisync 2170NX samt kalibreringsutrustning, men vill gärna avvakta dina erfarenheter av testerna, därav min fråga

Rolf
 
ANNONS