Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny skärm, inte helt skarp

Produkter
(logga in för att koppla)

callekula

Aktiv medlem
Köpte i dagarna en Dell 2007wfp 20"

Tänkte köra skärmen via min macbook.
Men... Jag är inte helt nöjd med skärpan bl.a. Texten är inte helt skarp och färgerna lite väl mörka. Det ska ju vara en ganska bra skärm med PVA-panel osv.
Just nu har jag kopplat macbook -> dvi -> dell skärmen.

Men, när jag packade upp skärmen satt VGA i on delivery. Tror ni bilden blir bättre "analogt"?

Kolla så att du kör med skärmens standardupplösning, på din 20" bredbildskärm är det 1680x1050 (enligt Dell's hemsida). Plattskärmar är så vitt jag kan förstå anpassade för EN specifik upplösning, kör man högre (om det ens går) eller lägre så blir det oskarpt.

callekula skrev:
Köpte i dagarna en Dell 2007wfp 20"

Tänkte köra skärmen via min macbook.
Men... Jag är inte helt nöjd med skärpan bl.a. Texten är inte helt skarp och färgerna lite väl mörka. Det ska ju vara en ganska bra skärm med PVA-panel osv.
Just nu har jag kopplat macbook -> dvi -> dell skärmen.

Men, när jag packade upp skärmen satt VGA i on delivery. Tror ni bilden blir bättre "analogt"?

Hej!

Färgerna kan du (inom rimliga gränser) justera, men det där med skärpan var mystiskt.

Den första misstanken är det som Calle Larsson frågade om -- att man inte kör på den bildstorlek skärmen är avsedd för. Men om du kör 1680x1050 via dvi borde det bli bra skärpa.

Analog överföring ska inte ge bättre bild, du får ofta ungefär likvärdig, men inte bättre. Analogt är mer störningskänsligt och ger därför oftast i praktiken ett något sämre resultat. Nu kan det ju vara läge för dig att prova att driva skärmen analogt (via en dvi-vga-adapter) bara för att testa om du ser någon skillnad. Ser du skillnad till det bättre så är det nog något fel på skärmens dvi-ingång. Ser du ingen skillnad, ja då är frågan vad det här beror på ...

Har du någon annan dator eller kan få dit en polare med en så kan det vara läge att kolla om det är kombinationen dator/skärm som strular. Har du kört andra separata skärmar från den datorn förut med bra resultat?

Kolla även under systeminställningar/utseende.
Längst ner finns ”Typsnittsutjämning”. Jag brukar köra denna på auto men du kan testa de olika alternativen.

Sen brukar jag stänga av kantutjämning för 8 punkter eller mindre. Testa olika alternativ om du inte är nöjd.

Sen har väl skärmen egna inställningar. Jag har min på 100% kontrast och runt 85% ljusstyrka.

ANNONS
Götaplatsens Foto