Annons

Ny stationär dator

Produkter
(logga in för att koppla)

Googleye

Aktiv medlem
Vet att det finns många likadana trådar, men alla har väl sina krav och för den som inte vet skillnaden mellan 2 processorer med nästan samma namn blir det svårt att göra jämförelser.

Jobbar idag med en Surface Pro som jag är rejält trött på, flyttas bara när den ska kopplas till TVn så jag tänker att en stationär är bättre. Den gamla duger fortfarande för det.

Arbetar främst i Lightroom och hoppar till Photoshop bara när jag behöver focus stacking eller sy ihop panoramabilder vilket inte är jätteofta. Har alla mina foton i molnet så stor SSD inget krav, 256 GB räcker. Vet inte vilken CPU och GPU som behövs, men har förstått att för användningsområdet är GPU inte jätteprio just idag. Sen lägger jag ingen större vikt på ett jättehäftigt blinkande chassi heller, litet och stilrent.

Budget har jag inte riktigt satt, men redigera bilder är det jag uppskattar minst av allt, skönt om den hamnar under 15 000 om det är möjligt. Med det sagt får det helst vara lite extra krut på moderkort, PSU och vad som nu kan behövas för att kunna byta ut komponenter i framtiden. Vill helst leva med datorn så länge som möjligt innan jag behöver gå igenom processen igen.

Hoppas ni som har koll kan hjälpa mig i denna djungel =) Om det inte framgår i texten ovan ska den också komma färdigbyggd och inte i delar...
 
Senast ändrad:

Mats G

Aktiv medlem
Även om du har dina bilder i "molnet" så skulle din dator inte må dåligt av en större SSD. De är ju inte så dyra numera. 500GB, som du har dina program på och även har plats för en "tillfällig" mapp där du jobbar med dina bilder. Sedan kan de flyttas till molnet.
 

cardazio

Aktiv medlem
Inget specifikt köptips, men inom kort är det ett bra läge om man vill vara tidigt inne med höga bandbredder i sin dator, vilket blir framtidssäkert.

Jag hade utgått från infrastrukturen i datorn som du säger. PCI-E 5 och DDR5 är på ingång och m.2-diskarna kommer bli ännu snabbare i och med den ökade bandbredden i PCI-E (teoretiskt 128 GB/s via x16). Översikt som visar den exponentiella ökningen i hastigheter: https://www.extremetech.com/computing/292251-the-pcie-5-0-specification-is-now-available-before-pcie-4-0-has-even-shipped

Nätagg hade jag inte uppgraderat senare då prisskillnaden inte är så stor (och teknologin densamma), men grafikkort och ramminne går att avvakta lite med och uppgradera senare när priserna gått ned.



Det är oklart för mig om du redan hade en stationär eller ej från ditt inlägg. Om du har det, så kika på din befintliga dator och undersök om den verkligen är långsam eller om du kan nå längre med en m.2-disk. Finns PCI-E kort att sätta i att fästa dem i för 450 kr https://www.asus.com/Motherboard-Accessories/HYPER-M-2-X16-CARD/

Jag köpte den ovan och satte in i min gamla trötta Dell T3600 - blev en helt ny dator. Mitt BIOS stödde inte m.2-diskar, så jag skapade en USB-sticka med Clover på (datorn bootar till USB-stickan som sedan kastar över användaren till m.2 disken med Windows på). Med ett visst typ av asusmoderkort ska man även med denna kunna få 128 GB/s via "VROC".
 

mickecrown

Aktiv medlem
Hej,
Jag var i samma sits som du för ett år sedan. Jag beställde en dator på Webhallen som de byggde efter mina spec. De har en bra service som heter Webhallen Config. Har även handlat stationär dator på samma sätt från Inet. Kan rekommendera deras byggen också.
Om jag skulle speca en ny stationär idag skulle jag välja följande:
Bra moderkort med många anslutningar.
Intel I7 processor av gen 10. Bra processorkylning, typ Noctua.
Minst 16GB ram, helst 32-64. (32 tog jag, inte ångrat det en sekund.)
Systemdisk så snabb SSD som möjligt, dock inte under 500GB, helst 1TB. Du kommer att ångra dig med 256.
Hyfsat grafikkort, typ NVidia GTX 1660, duger utmärkt om man inte har behov av värstingspel också.
PSU minst 750W, helst 850-1000W.
En sådan config bör du kunna ha och ev. uppdatera efter hand i många år framåt, kanske 5-6.
Kanske inte går att få ovanstående för 15.000, men under 20´ska gå.
Lycka till!
Mikael
 

mickecrown

Aktiv medlem
Framtidssäkerhet- TS skriver att han vill ha datorn i många år. Lika bra att satsa på ett rejält PSU som tål kraftiga uppgraderingar, driva många externa hårddiskar. m.m., kanske bättre grafikkort om några år om TS vill börja redigera högupplöst film. Hellre överkapacitet och en PSU som går nästan på tomgång istället för att pressas. Ok, 100W kanske är lite häftigt, men under 750-850 skulle jag aldrig gå idag. 450-550W kommer att ge problem förr eller senare.
 

Googleye

Aktiv medlem
Tack för alla svar!

Jag har ingen stationär idag utan jobbar på en surface som är dockad till min arbetsstation (surfacedockan är för övrigt skräp).

Ska satsa på 32 GB i ram och går upp till 500 GB SSD på er rekommendation. Har haft 256 de senaste 5 åren utan problem men är det billigt skadar det inte.

CPU blir antagligen en i7 men har läst att AMD går framåt just nu och att man får fler kärnor för priset vilket om jag förstått det rätt med PS och LR ska vara användbart?

Moderkort och grafikkort har jag ingen aning om vad som är "ett bra" så tar gärna tips där. Speciellt på moderkortet.

Gällande nätagg, är det bara effekt man behöver hålla koll på? Fabrikat eller annat viktigt?

Sen förstår jag inte hur man ska veta hur många fläktar och av vilken storlek man ska ha :)

Edit: här är mitt första försök då
https://www.inet.se/datorbygge/b1173266/ryzen-7
 
Senast ändrad:

alfin

Aktiv medlem
Tack för alla svar!

Jag har ingen stationär idag utan jobbar på en surface som är dockad till min arbetsstation (surfacedockan är för övrigt skräp).

Ska satsa på 32 GB i ram och går upp till 500 GB SSD på er rekommendation. Har haft 256 de senaste 5 åren utan problem men är det billigt skadar det inte.

CPU blir antagligen en i7 men har läst att AMD går framåt just nu och att man får fler kärnor för priset vilket om jag förstått det rätt med PS och LR ska vara användbart?

Moderkort och grafikkort har jag ingen aning om vad som är "ett bra" så tar gärna tips där. Speciellt på moderkortet.

Gällande nätagg, är det bara effekt man behöver hålla koll på? Fabrikat eller annat viktigt?

Sen förstår jag inte hur man ska veta hur många fläktar och av vilken storlek man ska ha :)

Edit: här är mitt första försök då
Du sparar runt 1100 kr om du byter ramminnet till Corsair och går ner till 650W vilket räcker gott och blir över. Jag skulle också byta ut Corsair Force mot Samsung till samma pris:


Här är en Intelmaskin som fungerar utmärkt till vanlig bildbehandling och du sparar en massa pengar, då du slipper det separata grafikkortet och kan köpa ett bättre moderkort. Dock inte m-ATX, så något större, men nyare låda:


Köper du moderkortet och processorn samtidigt på Webbhallen istf Inet blir det ytterliggare 350 kr billigare.
 

Googleye

Aktiv medlem
Du sparar runt 1100 kr om du byter ramminnet till Corsair och går ner till 650W vilket räcker gott och blir över. Jag skulle också byta ut Corsair Force mot Samsung till samma pris:


Här är en Intelmaskin som fungerar utmärkt till vanlig bildbehandling och du sparar en massa pengar, då du slipper det separata grafikkortet och kan köpa ett bättre moderkort. Dock inte m-ATX, så något större, men nyare låda:


Köper du moderkortet och processorn samtidigt på Webbhallen istf Inet blir det ytterliggare 350 kr billigare.
Du menar då att dedikerad grafik inte behövs alls?
 

alfin

Aktiv medlem
Du menar då att dedikerad grafik inte behövs alls?
Intelprocessorn har inbyggd grafik som räcker till vanlig bildbehandling med Lightroom och Photoshop. Ska du ägna dig åt någon avancerad videoredigering räcker det inte.

Lådan jag föreslog har tillräckligt med fläktar och bra kylning. Både AMD och Intelprocessorn har medföljande kylfläkt som räcker om du kan stå ut med att de hörs lite mer än mer avancerade processorfläktar.
 

Googleye

Aktiv medlem
Intelprocessorn har inbyggd grafik som räcker till vanlig bildbehandling med Lightroom och Photoshop. Ska du ägna dig åt någon avancerad videoredigering räcker det inte.

Lådan jag föreslog har tillräckligt med fläktar och bra kylning. Både AMD och Intelprocessorn har medföljande kylfläkt som räcker om du kan stå ut med att de hörs lite mer än mer avancerade processorfläktar.
Antar då att man bara kan trycka in ett grafikkort senare om man vill.

En extra fläkt kostar ju inte många kronor ser det ut som, värt det om det blir tystare.

Fråga: lägger jag till Windows licens och montering. Samt att jag inte kan välja 3200 MHz minnen i byggaren(2933 dyrare) hamnar jag på nästan samma pris som den jag gjorde först. Men då med dedikerad grafik och mindre chassi. Hur står dom sig mot varandra?
 
Senast ändrad:

Abe Normal

Aktiv medlem
Tack för alla svar!

Jag har ingen stationär idag utan jobbar på en surface som är dockad till min arbetsstation (surfacedockan är för övrigt skräp).

Ska satsa på 32 GB i ram och går upp till 500 GB SSD på er rekommendation. Har haft 256 de senaste 5 åren utan problem men är det billigt skadar det inte.

CPU blir antagligen en i7 men har läst att AMD går framåt just nu och att man får fler kärnor för priset vilket om jag förstått det rätt med PS och LR ska vara användbart?

Moderkort och grafikkort har jag ingen aning om vad som är "ett bra" så tar gärna tips där. Speciellt på moderkortet.

Gällande nätagg, är det bara effekt man behöver hålla koll på? Fabrikat eller annat viktigt?

Sen förstår jag inte hur man ska veta hur många fläktar och av vilken storlek man ska ha :)

Edit: här är mitt första försök då
https://www.inet.se/datorbygge/b1173266/ryzen-7
Arbetar främst i Lightroom och hoppar till Photoshop bara när jag behöver focus stacking eller sy ihop panoramabilder vilket inte är jätteofta. Har alla mina foton i molnet så stor SSD inget krav, 256 GB räcker. Vet inte vilken CPU och GPU som behövs, men har förstått att för användningsområdet är GPU inte jätteprio just idag. Sen lägger jag ingen större vikt på ett jättehäftigt blinkande chassi heller, litet och stilrent.
Minne är inte dyrt, men är det någon på FS som går i taket med 16 GB RAM vid redigering av foto?

Gick över till AMD i vintras och tycker PCIe 4 har varit ett stort lyft, som ger snabba läshastigheter. Kanske ett lite vassare modekort? Kan också rekommendera Inet. Fick en krasch i modekortet, inga problem, Inet satte in ett nytt och är smidiga att ha å göra med.

Håller på med musik är känslig för brummande fläktar, min Fractallåda funkar perfekt och är verkligen tyst. Den kyler bra och ger bara ett svagt fläktljud, inget som stör.
 

alfin

Aktiv medlem
Antar då att man bara kan trycka in ett grafikkort senare om man vill.

En extra fläkt kostar ju inte många kronor ser det ut som, värt det om det blir tystare.

Fråga: lägger jag till Windows licens och montering. Samt att jag inte kan välja 3200 MHz minnen i byggaren(2933 dyrare) hamnar jag på nästan samma pris som den jag gjorde först. Men då med dedikerad grafik och mindre chassi. Hur står dom sig mot varandra?
Jo, du kan lägga till 3200 MHz minnen till Intel, men du får ändra "Tillåtna RAM-hastigheter" från Standard till Alla.

Vill du hellre köra AMD (de är ungefär likvärdiga, 8 kärnor/16 trådar), så välj ett bättre moderkort. De finns ett Gigabyte X570 Aoros Elite för 2490 kr som jag skulle kombinerat med 3700X processorn och istället köpt ett billigt grafikkort, typ Nvidia GT1030 eller AMD Radeon RX 550 för runt tusenlappen. Grafikkortet kan du alltid uppgradera i framtiden om du behöver det.

Du kan välja andra moderkort med B550 styrkrets istället för X570, de är 600-700 kr billigare, men har färre anslutningar. Lådan jag valt har t.ex USB-C på fronten, så moderkortet måste också ha det som intern anslutning om inte Inets datorbyggare ska skrika. Naturligtvis går kortet att använda i lådan även om inte USB-C ingången kopplas in.

En alternativ låda till Define 7 Compact är Define C som är den äldre versionen. Med PCIE4 kan du också välja snabbare komponerter, men det får någon annan hjälpa dig med för jag har ingen erfarenhet av dem.

Här är ett AMD hopplock med PCIE3 komponenter:

 

Googleye

Aktiv medlem
Jo, du kan lägga till 3200 MHz minnen till Intel, men du får ändra "Tillåtna RAM-hastigheter" från Standard till Alla.

Vill du hellre köra AMD (de är ungefär likvärdiga, 8 kärnor/16 trådar), så välj ett bättre moderkort. De finns ett Gigabyte X570 Aoros Elite för 2490 kr som jag skulle kombinerat med 3700X processorn och istället köpt ett billigt grafikkort, typ Nvidia GT1030 eller AMD Radeon RX 550 för runt tusenlappen. Grafikkortet kan du alltid uppgradera i framtiden om du behöver det.

Du kan välja andra moderkort med B550 styrkrets istället för X570, de är 600-700 kr billigare, men har färre anslutningar. Lådan jag valt har t.ex USB-C på fronten, så moderkortet måste också ha det som intern anslutning om inte Inets datorbyggare ska skrika. Naturligtvis går kortet att använda i lådan även om inte USB-C ingången kopplas in.

En alternativ låda till Define 7 Compact är Define C som är den äldre versionen. Med PCIE4 kan du också välja snabbare komponerter, men det får någon annan hjälpa dig med för jag har ingen erfarenhet av dem.

Här är ett AMD hopplock med PCIE3 komponenter:

Toppen. Stort tack till dig och alla andra, har tillräckligt med kött på benen för att göra ett val nu känner jag.
 

Mattias U

Aktiv medlem
Du sparar runt 1100 kr om du byter ramminnet till Corsair och går ner till 650W vilket räcker gott och blir över. Jag skulle också byta ut Corsair Force mot Samsung till samma pris:


Här är en Intelmaskin som fungerar utmärkt till vanlig bildbehandling och du sparar en massa pengar, då du slipper det separata grafikkortet och kan köpa ett bättre moderkort. Dock inte m-ATX, så något större, men nyare låda:


Köper du moderkortet och processorn samtidigt på Webbhallen istf Inet blir det ytterliggare 350 kr billigare.
Hej!
Jag lånar denna tråd då jag också ska köpa en ny dator. Det jag behöver är en stationär dator som fixar Photoshop på ett bra sätt (allt annat jag gör är normalt och enkelt internet-användande och jag spelar inga spel som kräver avancerad grafik).

Lars Möllerström skriver så här:
"
Här är en Intelmaskin som fungerar utmärkt till vanlig bildbehandling och du sparar en massa pengar, då du slipper det separata grafikkortet och kan köpa ett bättre moderkort. Dock inte m-ATX, så något större, men nyare låda:

https://www.inet.se/kundvagn/bild/13969046
"

Jag kommer förhoppningsvis snart ha en kamera som tar stillbilder på ca 45 MB (alltså riktigt stora filer). Är datorn ovan lämplig för mig?
Jag sparar alla mina bilder på externa hårddiskar numer.

Mvh/ Mattias
 

Abe Normal

Aktiv medlem
@ Mattias

Ett tips vid köp av ny desktop. Jag bytte dator i vintras och gick över PCIe4 vilket har varit ett rejält lyft tycker jag. Du får snabba läshastigheter, så kolla upp det.
 

Third eye

Aktiv medlem
En tanke ur framtidsperspektiv är väll all titta på x570-moderkort om man bygger precis nu och kan tänka sig AMD. Det har pcie-4 hela vägen, medans b550 delar bandbredden. Just i detta nu det väll bara AMD som ger den möjligheten?
CPU, nvme-diskar gen-4 och nu de nya RTX-grafikkorten är ju rena raketerna jämförelsevis.
Har precis satt ihop min nya dator för foto och video (med hjälp av pugetsystems bl.a) och enda "missen" var väll att jag borde ha väntat på ett stabilt pris på RTX 3070 istället för det RTX 2060 Super jag köpte för nästan samma pengar...jag hade kunnat överleva ett tag till på mitt gamla GTX 960. (RTX är verkligen inget måste för Lr och Ps).

Dagens Deal på prisjakt och amazon.de gjorde drygt 2,500kr på bygget.

Pugetsystems.com har exemplariska och uppdaterade förslag på bra/bättre/bäst-konfigurationer för Photoshop, Lightroom, Premiere Pro och DaVinci Resolve.
 

Mattias U

Aktiv medlem
Jag tänkte till igen Ronny! Jag kan förstås kolla på deras hemsida och se vad de rekommenderar (för tex Photoshop) - och sedan beställa efter detta i svenska motsvarigheter.
 
ANNONS