Annons

Ny teknik - en reflektion

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Kim7i skrev:
oki..förklara vad som skiljer mejl från MMS..(förutom att opratörerana försöker göra det lättare med MMS)
Oj, det är ganska stor skillnad. Ett MMS hanteras av enbart operatörerna och mellan dessa. Ett mail ska ut på internet och distribueras till en Mail-servers IP-adress. Servern måste pollas av telefonen med jämna mellanrum för att kolla om det finns nåt.
Dessutom finns ingen standardisering för att visa ex. bilder på en telefondisplay på ett enkelt sätt med vanliga mail.
Framförallt blir det busenkelt att hantera MMS. Mail är/har alltid varit ganska meckigt med handdatorer/telefoner. På sikt är nog mail av något slag en bättre lösning förstås. Det kommer nog med 3G och kanske 'maskeras' med namnet MMS.
 

jbomelin

Avslutat medlemskap
Nu vet jag inte vad ett MMS kostar att skicka, men OM det nu är så att det skickas via GPRS kommer det att kosta ungefär lika mycket som att skicka ett mail. Mängden data är den samma. Jag tror personlingen att MMS har fördel av att vara utvecklat för den här typen av tjänster, medan mail i princip är en "förlegad" standard, som egentligen borde hållas utanför telefonen. Mail skickas via Internet, MMS från en telefon till en annan. Därför vinner MMS när det gäller att skicka Parisbilder till mammas telefon.
 

steinick

Aktiv medlem
Enligt dagens upplaga av Vetandets Värld i P1 så är det f n bara Vodafone som erbjuder MMS-abonemang. Det är gratis fram till februari 2003, därefter kommer priset att bli strax under 5 kr (med eller utan moms?). Det finns två modeller från Ericsson och två fråm Nokia som hanterar MMS.
 

sagan

Avslutat medlemskap
HenningE skrev:
jo... roliga är de leksakerna, men jag tror att antalet fotografer kommer att påverkas lika lite som antalet författare påverkas av det utbrädda sms:andet :)
antalet fotografer kommer nog inte påverkas nämnvärt..därimot vad de fotograferar med ;-)
 

Görant

Aktiv medlem
Jan F Jonsson skrev

"Bifogar en gårdagsbild från mörkrummet"

Innebär det att du kör C41 / RA-4 (som jag?)

Göran
 

Maverick

Aktiv medlem
Hur många är det som använder kalenderfunktionen i telefonen?

Jag tror det blir samma med kameran. Kul finess för folk under 20. Men den lär inte ersätta en kamera och vad ska man då ha den i telefonen för? Telefonen kommer även fortsättningsvis främst att användas för det den är avsedd för, dvs ringa. Dock kommer utnyttjande av att koppla upp sin bärbara dator via mobilen att öka.

Telekombranchen har uppenbarligen inte lärt sig läxan än att det inte fungerar att lansera krystade tjänster.

Dock kan det vara så att man faktiskt testar en ny teknik inför framtiden och tar hjälp av prylkåta herrar i begynnande trettioårskris. Det finns ju en grupp som skulle vara intresserade av att sända bilder mobilt i form av yrkesfotografer. Detta är kanske mest ett test för att kunna möta det behovet.

/Maverick
 

sagan

Avslutat medlemskap
Maverick skrev:


Jag tror det blir samma med kameran. Kul finess för folk under 20. Men den lär inte ersätta en kamera och vad ska man då ha den i telefonen för?
en kamera kan inte ersätta en kamera..hm?

vad man ska ha en kamera i telefon till..att fotografera med, när man inte har vanlig kamera med sig och naturligtvis för att enkelt kunna skicka bilder direkt från plats, vilket är en stor hit i Japan där de ligger ett antal år före oss.

och sen så kommer videokonferans..inte illa.
 
Senast ändrad:

Maverick

Aktiv medlem
Jo, fast varför använda en telefon till det när det antagligen finns speciellt avsedda kameror för fotografering som ger betydligt bättre resultat?

Såvitt jag vet så duger dessa telefonbilder enbart till att skicka mellan telefoner och då är det just inget annat än en kul grej.

Videokonferanser har funnits länge och jag tror inte någon skulle vilja skriva under på att det skulle vara en sån enorm framgång. Folk och företag använder sig hellre av...telefonkonferanser och där finns inget behov av en kamera i telefonen.

/Maverick
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Bilden går att skicka i ett mail från telefonen också, bildkvaliteten var väl inget vidare, men det var väntat. Men vill dokumentera partyt på fyllan så funkar det nog..
 

Maverick

Aktiv medlem
Borde kanske ha förtydligat lite, det var just att kvalitén är så dålig att det enbart duger till att visa på telefonernas små displayer jag avsåg med fungerar.

/Maverick
 

sagan

Avslutat medlemskap
ja, bildkvalitén som finns i de nuvarande mobilerna är ju inget att ha, men det skulle ju gå att exempelvis sätta in en kamera motsvarande en digital Ixus..och då skulle de hamna i ett annat läge..vi får väl se om det kommer.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Jag gissar att detta inte kommer eftersom telefonkameror inte riktar sig till den grupp som ser till bildkvalité på samma sätt som fotografer gör.

En kamera typ Ixus skulle nog ge ett för högt pris på telefonen, för att den skall kunna säljas som just telefon.
 

KGS

Aktiv medlem
men kläm in en telefon i nästa version av Canon IXUS då... *s* Tanken att ha med sej kameran överallt är väl trevlig. Sen kan jag tänka mej att nästa debatt kommer att handla om huruvida folk VILL bli förevigade på krogen med fredagshånglet...och kanske publicerade på nån hemsida med allt vad det kan medföra *s*.
Läste igenom debatten och tror nog visst att fler kameror (framförallt digitala som bara blir billigare ju mer man nyttjar dem) kommer att skapa fler fotografer. Bland alla dem som knäpper bilder kommer det att utkristalliseras de som vill ha högre kvalitet och börjar tänka i komposition osv. ICQ och mail har säkert skapat fler författare liksom internet har givit möjlighet för många fler att publicera sej!
Spekulationen om att fler och fler går över till digital fotografi är ju inte särskilt vild, det är bara att kika på försäljningen av kameror. Det här är väl andra året i rad som de digitala kamerorna säljs i större antal än analoga. Säkert finns det fortfarande många fler analoga därute, men skiftet pågår.
 

sagan

Avslutat medlemskap
arleklint skrev:
Jag gissar att detta inte kommer eftersom telefonkameror inte riktar sig till den grupp som ser till bildkvalité på samma sätt som fotografer gör.

En kamera typ Ixus skulle nog ge ett för högt pris på telefonen, för att den skall kunna säljas som just telefon.
Den kommer så klart inte säljas som en telefon, utan som en multimediamaskin.

en kamera till Ericsson T68i kostar 2000:-,
billigaste Ixusen 4100:-, ingen jätteskillnad.
 

sagan

Avslutat medlemskap
här är ett exempel på en mulimediamobil

sen om man gör som Ericsson, att extraprylarna kan köpas som tillbehör, Mp3 spelare, Kamera, Radio o.s.v så är du ju enkelt för kunderna att köpa/betala för det dom vill ha.
 

Shagwell

Aktiv medlem
Men det är väl inte en multimediamaskin. Det är en multimediamobil. Vilket fortfarande handlar om ett verktyg där huvudfunktionen är kommunikation. Att man sedan kan köpa tillbehör till artefakter är väl inget nytt.
 

KGS

Aktiv medlem
att köpa en mobiltelefon (de kostar väl en krona?) och få betala för en kamera kan förstås vara ett hinder, men om Sony bygger in en mobiltelefon i kameran och tar en krona extra för sin digitalkamera (som plötsligt säljs med 24 månaders bindningstid) så kommer det knappast att utgöra något hinder o så slipper man en apparat att bära på :)
 

gunte

Aktiv medlem
Börjar nästan tycka lite synd om alla berörda tekniknissar, är det inte dags för en digital sedelpress i fickformat också..:)
mvh/gunte..
 

KGS

Aktiv medlem
gunte skrev:
Börjar nästan tycka lite synd om alla berörda tekniknissar, är det inte dags för en digital sedelpress i fickformat också..:)
mvh/gunte..
Va? finns inte det?? jag som lagt ett bud på en sån på en internetauktion, är jag lurad?
 
ANNONS