Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny testmetod för digitala kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnar Fahlström

Aktiv medlem
DIWA-gruppen, en sammanslutning av webbsajter som behandlar digital fotografi, har nu släppt de första testerna som gjorts enligt metoden DigitScore. Ett standardiserat sätt för att prova en kamera som är utomordenligt grundligt. Det tar över en veckas arbetstid per kamera att utföra testerna.

Tanken är att man i framtiden ska kunna testa kameror centralt eller dela upp arbetet mellan sajterna men ändå få utvärderingar som är möjliga att jämföras.

Den drivande i DIWA-gruppen, och den som är initiativtagare och främste utvecklare av testmetoden, är Kai Thon som har sajten www.digit.no.
Där kan ni nu läsa de första kameratesterna som utförts enligt DigitScore.

DIWA kommer också att årligen utnämna de bästa kamerorna i varje grupp, en värdering som helt baserar sig på testerna.Till skillnad från EISA och TIPA:s utnämningar som ibland får en insatt fotojournalist att ta sig för pannan och fråga sig hur i he******e man kommit fram till de slutsatserna :)!

Kai har för övrigt också skrivit en utmärkt bok om digital fotografi (Digitale bilder - bit for bit) som han publicerade flera kapitel från gratis under julhelgen.

Kan också tipsa om ColorFotos senaste nummer där de testar 50 objektiv på 3 olika sensortyper. Kan rekommenderas - dock på tyska...

Norsk läseövning

Några förtydliganden från Kai Thon på digit.no angående DIWA och DIWA Awards:

For tiden er vi seks medlemmer, pluss to nye som ble godkjent under DIWA's generalforsamling i Oslo i helgen (www.digitalmagasinet.dk og www.e-fotografija.com fra Slovenia). ALLE medlemmer er forpliktet til å teste produkter i henhold til DIWA testskjema. Pr. dato er det testskjemaer for digitale kameraer, men det kommer også skjemaer for skrivere, skannere og programvare.

Testresultatene blir samlet inn av meg (som er DIWA Test Manager) og sammenlignet for å unngå menneskelige feil, tilfeldige produktfeil osv. Likevel har hver journalist full personlig frihet til å evaluere produktet, skrive sin rapport med sine egne ord og med den layout han/hun ønsker.

"DigitScore" er kun for Digit.No. DIWA's testprosedyre var min idé og jeg har utformet testskjemaene, derfor er det min copyright. Jeg er derfor den eneste som kan publisere testresultatene i sin helhet. Publiserte tester, utført med DIWA testprosedyre, finner du her: http://www.diwa-awards.com/reviews

I motsetning til EISA og TIPA utdeler vi "awards" gjennom hele året. Utviklingen av modeller går så raskt at det ikke er tid til å vente et helt år! Så snart minst fem medlemmer har testet et produkt, vil gjennomsnittsverdien for testene danne grunnlag for en eventuell pris: DIWA Gold, DIWA Silver eller DIWA Bronze. I tillegg utdeles én årlig "Platinum Award" til årets beste produkt.

Tester

Nackdelen med standardiserade tester är att det är mycket lättare att lura sådana.

Kameratillverkarna kommer givetvis att styra utvecklingen av kameror så att de presterar bra på dessa tester, men kanske har nackdelar på andra områden. Undantaget är ju om testen kontrollerar ALLT en kamera kan göra vilket låter orimligt.

Förfalskare vet tillexempel exakt vad som kontrolleras på en sedel när den körs i en insättningsautomat och kan därförgöra en pappersbit som fungerar.

Nu tror jag inte det blir riktigt så illa, det verkar vara en ganska bra idé. Och så finns det fortfarande 3 olika upplagor av DigitalFoto som gör sina egna små tester ;)

Fredrik, vill se 1000 olika tester på sin kamera innan han köper den. Inte en.

Varierande kvalitet på tester, dock ej DIWAs

De punkter som DIWA-gänget går igenom när de testar en kamera är bland de mest kompletta jag någonsin sett. Nästan i överkant!
Finner det otroligt att någon kamerafabrikant skulle försöka lura just de testarna genom att anpassa kamerorna, så tror jag inte marknaden fungerar :)!

Generellt så misstänker jag dock att flera av "digitalkameratestarna" på nätet och i tidningar tar hänsyn till sina egna kommersiella intressen och skriver testresultaten därefter.Har sett kameror som fått toppbetyg när mina egna och värderade kollegors prov visar stora brister.
Dessutom finns det en skrämmande okunskap hos flera av dem som gör jobben, Särskilt i "datortidningarna" men jag har också sett exempel i stora dagstidningar!

Brukar läsa andras tester först när jag själv gjort en egen sådan. Men nu väljer jag bort vissa tidningar eller webbsajter för att de har en testfilosofi som bara gör mig besviken över deras journalistiska integritet när jag läser dem.

Det finns också en stor omognad hos en del kameraleverantörer som med digitalkamerans inträde fått vänjas sig att produkterna nagelfars av professionella journalister. Som exempel kan jag nämna att Nikons Sverigerepresentant, efter det att jag provat en av företagets första digitalkameror, lät meddela att man var vana att vara vänner med alla fotojournalister. Och eftersom jag hade skrivit om några kamerafunktioner som inte var så bra så tolkade de som att jag inte var "vän" med företaget och lät meddela att jag aldrig skulle får någon mer information från dem och inte heller få testa fler produkter.
Det löftet har de sedan hållit under flera år, oaktat att jag in Pressens Tidning skriver just för svenska pressfotografer.

ANNONS
Götaplatsens Foto