Annons

Ny undergrupp till Foto som jobb?

Produkter
(logga in för att koppla)

BigHair

Aktiv medlem
Tänkte föreslå en ny undergrupp till "Foto som jobb (eller vägen dit)". Något i stil med "Lag och rätt" eller så. Där kan allt om bildrättigheter, momsfrågor och liknande disskuteras och samtidigt fungera som en kunskapsbank för folk som undrar något om detta.
Dessa trådar börjar bli ganska dominerande i "Allmänt"-forumet...
Jaja, bara ett förslag.

/Lasse
 

Raderad16

Avslutat medlemskap
Bra idé

Vilken suverän idé.
Jag själv skulle vilja veta en del om momsfrågor osv. Fick en bunt papper från skatteverket men att gå igenom dom var ju omöjligt. Bara mängden info gör ju att man baxnar. Känns omöjligt att förstå allt.

Mvh Lena
 

andreasc89

Avslutat medlemskap
Re: Bra idé

Finns ju redan ett Lag, moral och etik fora, under Annat. Men ett underforum om företagande, typ som på 99mac, hade varit jättebra.

Nordik skrev:
Känns omöjligt att förstå allt.
Ett tips är att gå på en nyföretagarträff hos skatteverket, där är dom är väldigt pedagogiska. Gick själv på en sådan kväll för några veckor och den var jättebra.
 

cowboy

Aktiv medlem
Nordik skrev:
Känns omöjligt att förstå allt.
Björn Lunde'n Information AB ger ut bra och prisvärda böcker om småföretagande, bokföring, moms och liknande.

Jag (som har enskild firma) har deras "Bokföring & förenklat årsbokslut - enskild firma" och "Enskild firma". Med de två och med Skatteverkets broschyrer och telefonservice klarar man sig bra. Det som är förvirrande i början klarnar efter några kvällars läsning.

Jag tror man måste köpa böckerna och läsa själv, blir för svårt att förstå helheten om man enbart ska lita på fragmentariska råd från mer eller mindre välinformerade skribenter på ett webbforum, hur välmenande de än är.

Skatteverkets informationsträffar för nya företagare är mycket bra, missa inte dem.
 

cowboy

Aktiv medlem
Re: Re: Bra idé

andreasc89 skrev:
Men ett underforum om företagande, typ som på 99mac, hade varit jättebra.
Även om jag inte tror man kan få helheten (se mitt inlägg ovan) utan att köpa böcker och studera själv mm så är ett underforum om företagande en bra ide'.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Andreas idé om ett företagarforum tycker jag är lysande. Jag flyttar tråden till fotosidan.se > funktionsförslag så redaktionen uppmärksammar den bättre.

Bildrättigheter och sånt tycker jag passar bäst i det forum som redan finns.
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
När det gäller böcker så har Björn Lundén också gett ut "Kulturarbetarboken", som fokuserar lite extra på vissa typer av problem som t.ex. frilansande fotografer och andra "kreativa" småföretagare kan stöta på.
 
ANNONS