Annons

Ny utrustning - åsikt

Produkter
(logga in för att koppla)

pastor

Ny medlem
Jag är en 50 åring som fotograferade och höll till i fotolabbet under andra hälften av 70 talet och första på 80 talet. Efter 20 års familjefotografering vill jag ta upp intresset igen. Jag har kollat utifrån att få parametrarna ekonomi och kvalité att gå ihop och har fastnat för följande:

CANON 30D SYSTEMKAMERAHUS
TAMRON OBJEKTIV AF DI II SP 17-50/2,8 XR
SIGMA OBJEKTIV 70-300/4-5.6 DG APO MACRO

Har ni rutinerade digitalfotografer invändning eller..?

/p

Det låter alldeles utmärkt det..
Tänkt bara på att aldrig fota över Iso200, då blir det färgbrus på släta ytor och i skuggan på bilden.

Lycka till!

Danlo skrev:
Tänkt bara på att aldrig fota över Iso200, då blir det färgbrus på släta ytor och i skuggan på bilden.

Lycka till!

Aldrig fota över Iso200? Låter inte det som en väldig begränsning på den kameran, den klarar väl det galant?
(partisk pga. att jag har en själv :) )

edit: stvafle

Aldrig över Iso 200 om man är vääääldigt känslig för brus. På min 20D ligger jag ofta på 400. Även 800 blir ganska bra. 1600 däremot är ganska brusigt.

Lycka till med kameraköpet, det låter som ett helt ok startpaket!

Danlo skrev:
Tänkt bara på att aldrig fota över Iso200
Absolut. Och fotografera aldrig med film som har fomrat under 8x10 tum och känslighet över ISO 25 - då kan det bli synligt korn i bilderna.

Utrustningsvalet känns väl vettigt. Personligen skulle jag nog ta en titt på Sigmas 18-50/2,8 framför Tamronobjektivet. Båda har testats i Foto och jag vill minnas att Sigmat fick betydligt bättre resultat.

ojdå.. det där blev galet.. men du förstod nog var jag skulle hasjrivit det där, sorry för att jag skrev i ditt citat...

pastor skrev:
Jag är en 50 åring som fotograferade och höll till i fotolabbet under andra hälften av 70 talet och första på 80 talet. Efter 20 års familjefotografering vill jag ta upp intresset igen. Jag har kollat utifrån att få parametrarna ekonomi och kvalité att gå ihop och har fastnat för följande:

/p

Hej Ulf,

Jag är möjligen inte så rutinerad som digitalfotograf, men jag har lärt mig en del under det dryga år jag ägt min 20D.

Jag köpte först ett SIGMA 24-70/2,8 och tyckte att det var ett bra objektiv men efter mycket funderande så sålde jag det till förmån för ett Canon original 24-70/2,8L USM och skillnaden är faktiskt väldigt markant både när det gäller skärpa, autofokusens snabbhet och exakthet. Min rekomendation är om du har råd köp Canon original objektiv med USM motor. Jag har även ägt ett likadant Sigma som du funderar på, det objektivet är inte speciellt bra. Långsam och osäker autofokus samt dålig skärpa rent generellt åtminstone på det exemplar jag ägde.

När det gäller telet så tycker jag du skall överväga ett Canon 70-300/4-5,6 IS USM det har fått väldigt bra testresultat och sedan så har det IS vilket är ett suveränt hjälpmedel på tele objektiv.

Här finns massor med objektiv testade http://www.photozone.de/8Reviews/index.html

mvh
Anders

jimh skrev:
Utrustningsvalet känns väl vettigt. Personligen skulle jag nog ta en titt på Sigmas 18-50/2,8 framför Tamronobjektivet. Båda har testats i Foto och jag vill minnas att Sigmat fick betydligt bättre resultat.

På photozone visar siffrorna att Tamronet är bättre.
Av de bilder jag sett från de båda objektiven så tycker jag själv åxå att Tamronen är bättre. Mindre CA, bättre färger och kontrast och bättre bokeh (om än inte lika bra som tex Tamrons 28-75/2.8).

Frågan är hur mycket av detta som beror på variation mellan exemplar.

400 ISO är lite av min standardinställning på t ex flygande fågel och det syns inte något brus och man exponerar rätt och inte delförstorar kraftigt. Även 800 ISO är klart användbart när slutartiderna inte räcker till. Jag körde 1600 ISO för första gången för ett par veckor sedan och var inte nöjd med brusnivåerna.

Bra prylar. Jag som gillar tele skulle dock valt en bättre telezoom, typ en begagnad Sigma 100-300mm f/4, Sigma 70-200mm f/2,8 eller Canon 70-200mm f/4!

/Pontus

pastor skrev:

/p

Hej Ulf!

Jag kör själv med Sigma 70-300 f/4.5-6 DG APO Macro på min 350D och jag tycker själv att objektivet är en liten besvikelse. Visst kan man inte förvänta sig så mycket för strax över 2000 kronor och det är ju mycket omfång för pengarna. Mina invändingar mot detta objektiv är att det är väldigt svårt att få till bra skärpa på bilderna, framförallt på dom längre brännvidderna >250mm. Sen tenderar många bilder att bli kontrastlösa. Autofokusen är inte precis den snabbaste som finns heller. Särskilt om det är dåligt ljus så jagar fokusen fram och tillbaka och försöker hitta fokus, ibland utan resultat. Vet att detta kan vara ett problem med ljussvaga objektiv men tycker det är lite väl mycket här. Det har skrivits rätt så mycket om detta objektiv här på FS, pröva att söka i gamla inlägg för att bilda dig en bättre uppfattning om det.

Så min rekommendation är exempelvis Canon 70-300/4-5,6 IS USM som Anders nämner här ovan. Kostar runt 5700 kronor. Eller om du vill satsa på ett riktigt bra köp Canon EF 70-200/4,0 L USM. Kostar runt 7000 kr. Om du istället för en 30D kan tänka dig en 350D så blir inte prisskillnaden så stor på totalsumman. Visst 350D är sämre ergonomsikt men tror du får bättre bilder med 350D och Canon EF 70-200/4,0 L USM än 30D och Sigma 70-300mm.

Brus får man bara när man kombinerar högt iso med lång slutartid.

Men jag antar att inlägget om detta skulle föreställa ngt slags skämt.

ChiPs skrev:
Brus får man bara när man kombinerar högt iso med lång slutartid.

Men jag antar att inlägget om detta skulle föreställa ngt slags skämt.

Näe.. inte bara med långslutartid.... prova fotta på iso 3200 med 1/100s så får du se.. :)

pastor skrev:

/p
Låter jättebra, nästan. Själv skulle jag nog tittat lite på Canons 70-200 4,0 som ett alternativ. Den är defintivt en bättre glugg, men du kanske värderar omfånget högt. Om så är fallet tror jag dock att Canons egna 70-300 med USM är bättre. Tamronen tycker jag dock verkar vara en både spännande och prisvärd glugg, bra närgräns också (27 cm).

Danlo skrev:

Lycka till!

De var de roligaste som jag hört på länge,
Eos 30D är ökend för litet brus jämfört med andra
kameror (DSLR) specielt D200.

Pentax och Tokina har gemensamt tagit fram en 16-50/2.8 som kommer i höst. Får man se hur den står sig mot Sigma och Tamron...

Tack för era åsikter

Nu har jag under dagen prövat utrustningen och är rätt nöjd. Min första reaktion på Kameran är mycket positiv. Märkligt bara att det inte finns nått skydd till lcd skärmen - man trycker ju näsan på den när man plåtar...

Tamronoptiken är riktigt bra!
Mitt första intryck av Sigmas 70-300 blev till en början en besvikelse men när jag väl insett ljusets betydelse :) så fungerar det tillfredställande...

Nästa steg är att köpa en blixt - jag står i valet och kvalet mellan Canons egen 580Ex eller Sigmas 500 supermodell... Jag får se mig om på forumen men om det är så att någon bland er har en åsikt så är jag lyhörd...

/U

Re: Tack för era åsikter

pastor skrev:
Nu har jag under dagen prövat utrustningen och är rätt nöjd. Min första reaktion på Kameran är mycket positiv. Märkligt bara att det inte finns nått skydd till lcd skärmen - man trycker ju näsan på den när man plåtar...

Tamronoptiken är riktigt bra!
Mitt första intryck av Sigmas 70-300 blev till en början en besvikelse men när jag väl insett ljusets betydelse :) så fungerar det tillfredställande...

Nästa steg är att köpa en blixt - jag står i valet och kvalet mellan Canons egen 580Ex eller Sigmas 500 supermodell... Jag får se mig om på forumen men om det är så att någon bland er har en åsikt så är jag lyhörd...

/U
Vilken du skall välja är enbart en prisfråga, Canon original är tveklöst den bästa utav de två. Om priset har betydelse tycker jag du hellre skall titta på 580 EX lillebror 430 EX. Jag hade föregångaren 420 EX som gav väldigt bra resultat. Den var dessutom både vinklings och vridbar, 430 har om jag inte missminner mig utökade specar. Det enda du får tänka på är om ledtalet räcker, då den är lite svagare än storebror. Dagens digitalare har dock brusnivåerna under hygglig kontroll vilket möjliggör blixtfotografering på 640-800 Iso med godtagbart resultat de gånger man behöver öka på ledtalet.

Re: Tack för era åsikter

pastor skrev:

Hej Ulf.

Välkommen tillbaka till fotohobbyn, jag är själv en gammal mörkerrums plaskare från 70-talet som kom tillbaka till hobbyn förra året :)

Det du trycker näsan mot är faktiskt skyddet för lcd'n, det sitter en glasskva framför själva lcd'n precis som det gör på tex mobiltelefoner.

Glasbiten är utbytbar mot en mindre kostnad hos Canon om du mot förmodan skulle gnugga sönder den med näsan :)

kent.

ANNONS