Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny version av Canon 70-200/2.8L ?

Produkter
(logga in för att koppla)

cbr1000

Aktiv medlem
Hej.

Har beställt ett Canon 70-200/2.8L sedan en månad tillbaka och har fortfarande inte fått någon leverans.

Objektivet är slutsålt hos de flera återförsäljare och Canon ger inget besked om när det väntas komma.

Idag fick jag ett kryptiskt meddelande som indikerade en eventuell ny version av detta objektiv. Modellen är ju faktiskt 10 år gammal så helt otroligt är det ju inte.

http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/f_lens.html

Är det någon som hört/sett något om detta?

/Anders

Det finns en ny verision: EF70-200/2.8L IS USM. Tror inte dom uppdaterar den gamla med en ny ikke IS verision..

Re: Re: Ny version av Canon 70-200/2.8L ?

Scratchen skrev:
jag kanske bara är blind, men var i länken ska jag kolla?

Länken var bara till Canons eget museum om någon var intresserad av data kring den befintliga modellen.

Hade det funnits en länk från Canon om en ny version så hade jag inte ställt frågan.

Jag bara undrar vad skälet är till att Canon inte levererar nya 70-200/2.8-objektiv till återförsäljarna. Och varför de vägrar att ge återförsäljarna svar på varför.

Kan det bero på;

1. Tillverknings eller leveransproblem?
Varför kan man isåfall inte säga det?

2. Ny version på gång?
Det kan jag förstå att man inte pratar högt om innan den släpps.

Och med tanke på det kryptiska svar jag fick idag så kanske punkt 2 inte är otrolig...

/Anders

Troligen tillverkar de objektivet i omgångar, och lägger upp ett lager, sedan dröjer det tills de ställer in fabriken för att göra nästa batch. Speciellt av de dyrare L-gluggarna. Vet att folk har fått vänta över ett halvår på gluggar som 400/5.6L.

Damocles skrev:
Troligen tillverkar de objektivet i omgångar, och lägger upp ett lager, sedan dröjer det tills de ställer in fabriken för att göra nästa batch. Speciellt av de dyrare L-gluggarna. Vet att folk har fått vänta över ett halvår på gluggar som 400/5.6L.

Jepp. Det är vanligt att de gör så. Därav alla rykten om modeller som är på väg ut.

Det finns för övrigt objektiv i produktion som är närmare 20 år gamla som 24/2,8, 28/2,8, 35/2,0, 50/2,5, 135/2,8 ...

EF 28/2,8 las faktiskt ner men togs i produktion igen efter protester.

cbr1000 skrev:
Hej.
Idag fick jag ett kryptiskt meddelande som indikerade en eventuell ny version av detta objektiv. Modellen är ju faktiskt 10 år gammal så helt otroligt är det ju inte.

/Anders

Det kom en ny version redan för fyra år sedan (2001) med IS.

Re: Re: Ny version av Canon 70-200/2.8L ?

Eeros skrev:
Det kom en ny version redan för fyra år sedan (2001) med IS.

Ska man vara petig så är det inte en ny version, utan ett helt nytt objektiv.

Men det finns 70-200/2,8 i två olika tappningar med olika motljusskydd och mjuk eller hård väska.

Re: Re: Re: Ny version av Canon 70-200/2.8L ?

froderberg skrev:
Ska man vara petig så är det inte en ny version, utan ett helt nytt objektiv.

Men det finns 70-200/2,8 i två olika tappningar med olika motljusskydd och mjuk eller hård väska.

Men IS-objektivet ersatte väl det tidigare objektivet i Canons objektivutbud? Eller gjorde det inte det?

Håller med om att IS-modellen inte kan ses som en ny version (med IS kom 2001) (utan IS kom 1995). Det är helt klart ett helt nytt/annat objektiv.

Att Canon skulle helt skulle sluta med en 70-200/2.8 utan IS har jag väldigt svårt att tänka mig. Det behövs om inte annat pga priset på IS-modellen.

Sen vill man nog gärna ha en konkurrent till Sigmas motsvarighet.

Varför skulle inte Canon kunna göra en uppdatering? Eller är den så bra som det går att få en 70-200/2.8?

Sigma har ju uppdaterat sin 70-200/2.8 (DG).

/Anders

Jag skulle inte klaga om de sänkte priset på IS-versionen och ersatte den med den äldre versionen. :)

Det är ju ändå en prisskillnad på runt 8000 kr. Ifall de skulle få för sig att sluta tillverka 70-200 så måste de ju komma med en ersättare direkt för samma pris. Den där modellen borde gå åt som smör i solsken? Jag vet i alla fall att jag kommer köpa en sån när jag får råd. :)

silfver skrev:
Jag skulle inte klaga om de sänkte priset på IS-versionen och ersatte den med den äldre versionen. :)

Det är ju ändå en prisskillnad på runt 8000 kr. Ifall de skulle få för sig att sluta tillverka 70-200 så måste de ju komma med en ersättare direkt för samma pris. Den där modellen borde gå åt som smör i solsken? Jag vet i alla fall att jag kommer köpa en sån när jag får råd. :)

Alla vill ju inte ha IS. Dels ger det sämre kvalitet än utan IS, sen väger det mer.

cbr1000 skrev:
Alla vill ju inte ha IS. Dels ger det sämre kvalitet än utan IS, sen väger det mer.
Sant. Därför kan de inte sluta tillverka icke-IS-varianten. :)

r/ Hur lång tid tar det att framställa ett objektiv i den här klassen? Görs de för hand?

Nu har jag pratat med Canon.

Dom har STORA leveransproblem i hela Europa. Det är speciellt tillgång (eller snarare brist) på flouritglas som är problemet.

Detta drabbar alla L objektiv, inte bara 70-200.

/Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto