Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny vinnare av Lennart Nilsson award, men hur ...?

Produkter
(logga in för att koppla)
Var då?
Du menar väl inte att en mening som förklara att han använder egentillverkad optik duger för att förklara hur han kan få så stort skärpedjup?

Även Lennart Nilsson himself utvecklade/var med att utveckla optik med i princip oändligt skärpedjup för en massa herrans år sedan. Om jag minns rätt handlade det om en fiberoptisk tillämpning. Och sådan optik är väl idag vardagsmat inom sjukvården för diverse titthålsingrepp?

Han har ju använt en ganska extrem vidvinkel vilket inte är så vanligt med marko/insekts bilder.
Hyperfokalavståndet är ju ganska omfattande med dessa bildvinklar.

Men balla blider blev det. Den med gräshoppan som blickar ut över vattnet skulle jag kunna tänka mig på kontoret.

Du har helt rätt, med korta brännvidder går det att få ett kort hyperfokalavstånd.

Så till en följdfråga. Varför finns det inte kommersiella makroobjektiv med kort brännvidd? Jag föreställer mig att det finns många som vill ha möjlighet att få stora skärpedjup. Fast det är klart, arbetsavståndet till motivet blir inte så stort.

ANNONS
Götaplatsens Foto